Pikr.cz: když hledáte výpomoc nebo vás honí lenora

Posekat zahradu, přeinstalovat počítač nebo vyvenčit psa? Když to nechcete dělat sami, sjednejte si pikra. Vyzpovídali jsme zakladatele projektu na zprostředkování příležitostné práce.

„Bratři v triku“: vlevo Jakub Haluška, uprostřed Filip Surák, vpravo Adam Surák.
Autor: Pikr

„Bratři v triku“ aneb „tři pikři“: vlevo Jakub Haluška, uprostřed Filip Surák, vpravo Adam Surák.

Můžete Pikr.cz stručně představit?

Pomocník ihned k ruce, neboli zkráceně Pikr, je univerzální služba na mikropráce. Od namalování obrázku po vymalování bytu a posekání zahrady. To je zlomek úkolů, které lze přes Pikr řešit.

Jak jste na nápad přišli?

Adam: Náhodou jsem při čtení časopisu Wired narazil na článek o americké službě TaskRabbit a říkal jsem si, že přesně něco takového u nás chybí. S problémem s nalezením výpomoci se potkal snad každý z nás. Já osobně pak hlavně při pořádání akcí Creontech LAN party, kde bylo těžké najít lidi na krátkodobou výpomoc. Stejný problém jsem viděl na akcích obdobného druhu u nás. A na druhou stranu jsem si říkal, že je velké množství studentů, kteří by i pomohli a pracovali, jenže se nemají jak k takové práci dostat. Většinou nejste schopni oslovit větší množství lidí, a pak takové práce končí u někoho v rodině, případně v malém okruhu známých. A tak se letos poprvé u nás doma nediskutovalo o tom, kdo po zimě vyčistí zahradu :)

Jakub: Když s tím za mnou Adam přišel, líbilo se mi to. Postupně jsme dále debatovali, promýšleli a vymýšleli, až jsme se shodli, že to zkusíme zrealizovat.

Máte nějaké vzory v zahraničí?

Jakub: Jak už Adam zmínil, TaskRabbit je projekt, který nás motivoval k založení Pikru. Zkoumali jsme procesy úkolů, nabídek a následných plateb a snažili jsme se je udělat lépe. Snažili jsme se udělat službu transparentní, důvěryhodnou, rychlou a pohodlnou, nicméně jsme narazili na některé problémy s českou legislativou, kvůli kterým jsme byli nuceni hledat kompromisy, co se týče pohodlnosti při využívání služby. Vedle amerického TaskRabbitu existuje britský MyTaskAngel, aktuálně běžící jako beta.

Vnímáte nějakou konkurenci u nás, anebo se na internetu českém považujete za první službu svého druhu?

Jakub: Když jsme na projektu začali pracovat, analyzovali jsme si prostředí českého internetu a hledali podobnou službu. Žádného přímého konkurenta jsme nenašli, což nás hodně motivovalo k práci. Nyní se však objevují podobné projekty řešící stejný problém. Aktuální situace dle našich informací je taková, že fungujeme my a jeden nový podobný projekt, jeden je aktuálně ve stádiu vývoje a jeden skončil ještě dříve, než začal. Nicméně můžeme říci, že jsme byli první funkční univerzální služba na mikropráce v ČR.

Adam: Každý, kdo se pohybuje v prostředí webu, narazil na službu NejŘemeslníci a hodinové manžely. Těch jsme si velmi dobře vědomi, přestože je nepovažujeme za konkurenci. NejŘemeslníci jsou o profesionálech, to není naše oblast. Hodinoví manželé jsou vlastně naši potenciální uživatelé, protože skrze nás mohou nabízet své služby. Jsme tak pro ně kanál pro oslovení zákazníků, ne hrozba.

Společníky jsou dva bratři a kamarád, ve věku 21 až 23 let. Máte nějakou předchozí pracovní zkušenost? Spustili jste již dříve nějaký webový projekt?

Jakub: Před pracemi na Pikru jsme s Adamem fungovali jako divize poskytující služby v oblasti webdesignu, vývoje internetových aplikací, návrhu vizuální identity firem atd., což nám prakticky umožnilo vytvořit projekt svépomocí. Zakázková tvorba webových stránek a obecně život a fungování prostředí internetu nás přimělo k vytvoření něčeho svého. Něčeho, co bude sloužit lidem, řešit nějaký reálný problém a hlavně co nás bude bavit.

Adam: Klobouk dolů před vaší přípravou. I já mám někdy problém říct, kolik je mému bratrovi let :) Pracovali jsme společně na projektu Creontech LAN party, ale čistě webový projekt je až Pikr. Bratra jsme přibrali hlavně díky jeho schopnosti se orientovat ve vedení firmy, a tak nám pomáhá s nezbytnými provozními záležitostmi, s finančním úřadem a podobně.

Stál vás projekt už nějaké větší peníze? Dali jste je ze svého? Nebo máte investora?

Adam: Do projektu jsme vložili základní kapitál nově vzniklé firmy Creontech s. r. o. Všechno jsme dali z vlastních úspor. V současnosti investora nemáme. Hledáme vhodného partnera, který by celý projekt pomohl posunout dále, a to nejen po stránce finanční. Vstup investora by nám tak umožnil věnovat se Pikru naplno a rozvinout ho zajímavým způsobem, který si momentálně nemůžeme dovolit.

Na čem se chystáte vydělat?

Adam: Plán zpoplatnění, který jsme nastínili v prvních čtrnácti dnech spuštění služby, spočívá v poplatku z ceny úkolu. Hrajeme si s myšlenkami freemium modelu, který spustíme dříve než zmiňované poplatky, a na základě toho uvidíme. Každopádně ta varianta pořád je, systém je na ni připraven a vše nutné je již implementováno a odzkoušeno. Máme i několik zajímavých cest, kterými službu rozvíjet, aby vydělávala, ale o co se konkrétně jedná, to si zatím necháme pro sebe.

Kdy jste na službě začali pracovat a kdy jste ji spustili? Jak dlouho trvalo napsat první verzi?

Adam: Myšlenková práce na Pikru začala v říjnu loňského roku. Až do konce roku jsme pak diskutovali o tom, jak celý projekt uchopit, jak řešit problémy, jak vyřešit uživatelské rozhraní a jaký bude business model. Některé grafické podklady byly hotové už do konce roku. V polovině ledna, kdy už jsem měl po zkouškách, jsem začal naplno programovat. Zásobil jsem se velkým množstvím energy drinků a nakonec systém za měsíc napsal.

Beta test začal v únoru a 15. února jsme spustili ostrou verzi. Práce se od té doby nezastavily, přestože teď kolem období zkoušek a státnic se utlumují. Když jsme si mysleli, že už Pikr umí všechno, co bychom chtěli, zase jsme na něco přišli. A když už jsme skoro byli spokojeni s některou věcí, tak jsme si na ní zase něco našli.

Jakub: S návrhem grafiky jsem začal prakticky okamžitě po našem rozhodnutí Pikr založit. Základní wireframy jsme měli během jednoho dne. První nástřel designu byl do dvou dnů. Pak už se ladilo, měnilo, posouvalo, vylepšovalo. Samotný vývoj aplikace byl fakt rychlý, čemuž pomohly abnormální dávky energy drinků :) Na mně bylo kromě grafiky i kódování, takže jsme byli s Adamem v plném nasazení obklopeni prázdnými plechovkami a krabicemi od pizzy.

Web je graficky nebývale pěkný a přehledný.

Jakub: Děkuji za pochvalu :) Díky předchozím pracovním zkušenostem jsme při návrhu podoby webu a obecně při tvorbě aplikace nepotřebovali pomoc nikoho dalšího. Uvědomujeme si však, že je potřeba ještě spoustu věcí vyladit.

Pracujete na projektu naplno, anebo se současně věnujete ještě něčemu jinému?

Adam: Já osobně jsem zaměstnán v rodinné firmě, kde se starám o a rozvíjím veškeré ICT. Souběžné s tím studuji na FEI VŠB, obor Informatika a výpočetní technika. Jeden papír, že už jsem si něco na vysoké škole odstudoval, již mám, ale rád bych i ten druhý. Naši rodinnou firmu připravuji na svůj odchod a postupně teď uvádím ICT firmy do stavu, ve kterém budu schopen zasahovat kompletně vzdáleně a maximum věcí automatizovat. Studia nemám v plánu zanechat dříve než příští rok v červnu.

Jakub: Mě čekají začátkem června státnice, takže se teď soustředím hlavně na učení. Vedle Pikru ještě funguju jako freelance webdesigner. Jak pro svou klientelu, tak externě pro pár agentur.

Můžete nám přiblížit použité technologie? Vypadá to na Nette framework

Adam: Skutečně je to Nette Framework. Jakmile jsme začali dělat už jen trochu složitější zákaznické weby, přešli jsme na Grudl Trinity (Nette, dibi, Texy). Momentálně používáme Nette 2.0, takže nám dibi odpadlo, a implementaci Texy připravujeme. Databázově nám zatím stačí MySQL. Připravenu na spuštění máme implementaci Amazon SES pro potřeby našeho mailingu. Na straně klienta je to Twitter Bootstrap a JQuery. Začínáme si hrát i s některými HTML5 novinkami.

Bylo to v tom snadné? Zvolili byste stejnou technologii znovu? Počítáte s tím, že vám zvolené řešení vydrží, i kdyby se služba výrazně rozrostla?

Adam: Mí známí rubysti rádi říkají, že jsem postižen PHP, takže když jsem se rozhodoval v čem dál dělat, Nette pro mě byla jasná volba. Když bych dělal Pikr znovu, šel bych taky do Nette. Hlavně proto, že jeho obliba u nás je značná a i kolem sebe mám mnoho lidí, kteří umí lepit/programovat v Nette. Už ve stádiu návrhu jsem se snažil, aby se celý systém dal škálovat. Aby šly použít lepší cache systémy, a stejně tak, aby se dal škálovat na více serverů. Prozatím to není třeba, ale přiznávám, že bych se velmi rád dočkal dne, kdy budeme pro Pikr muset řešit škálování.

Kolik máte prozatím uživatelů a jak rychle přibývají? Jak se skutečný růst poměřuje s vaším původním očekáváním? Zvládáte zatím provoz technicky? Jste připraveni i na růst?

Adam: Momentálně máme něco přes 1300 registrovaných uživatelů s tím, že nám přibývá desítka denně. Když nás tweetne některý český influencer, tak je počet vyšší. O víkendech je číslo klasicky nižší. Oproti našim původním plánům je to nad očekávání. Jsme rádi, že se doteď našlo tolik lidí, kteří chtějí pracovat a nebo chtějí práci dávat. Technicky zatím s uživateli nemáme problém. Z hlediska škálování jejich množství zatím nevidíme problém.

Vlastně jen zprostředkováváte domluvu mezi „pikrem“ a „bossem“, zatímco právní zodpovědnost za její naplnění zůstává mezi těmi dvěma. Již jste narazili na nějakou potíž nebo stížnost? Jak jste ji vyřešili?

Adam: Pokud je mi známo, narazili jsme na dva problémy s pikrem a jeden problém s bossem. Ve všech případech to byl naprosto stejný příběh. Druhá strana přestala komunikovat. Snažili jsme se vyjít uživatelům vstříc a sami jsme se pokoušeli problematickou stranu kontaktovat. Pokud to bylo možné, dokonce jsme i posílali SMS, ale bez jediné odezvy. U všech tří úkolů tak aktivní strana úkol označila jako dokončený a s vysvětlujícím komentářem udělila jednu hvězdičku. Jak bossové, tak pikři už nesmazatelně mají ve své historii toto hodnocení.

Můžete vůbec přiblížit opatření proti zneužití služby?

Adam: Už od první verze stavíme opatření na dvou hlavních pilířích. Tím prvním je historie konkrétního uživatele spolu s hodnocením. Získat historii je ale právě v těchto začátcích služby problematické. Proto máme druhý pilíř, který dovoluje uživateli nechat se ověřit. Momentálně je dostupný jeden stupeň ověření, a tím je videohovor. Během videohovoru se uživatele ptáme na zkušenost se službou, získáme od něho feedback a hlavně ověřujeme, že jeho fotka je skutečná. Sice je fajn schovávat se za nějaký obrázek, ale pokud už máte člověku dát práci nebo si ho pustit do bytu, je dobré mít alespoň nějakou jistotu.

Je nám jasné, že tato jedna úroveň není dostatečná a samotným nám přináší problémy. Uživatelé totiž podají žádost o ověření, ale k samotnému videohovoru už nikdy nedojde. Proto připravujeme nové úrovně, které tyto případy odfiltrují, a zároveň pokročilé úrovně zaslání dopisu nebo osobního setkání. Velmi rádi bychom dělali neformální setkání s uživateli po velkých městech, kde bychom si s nimi popovídali a následně to brali jako stupeň ověření. V extrému uvažujeme o ověřování výpisu z rejstříku trestů.

Jakub: Trošku nás mrzí, že uživatelé jsou docela pasivní, co se procesu ověřování týče. I když o ověření požádají, ve většině případů k němu i přes naši aktivní snahu nedojde. Jak Adam řekl, připravujeme nové formy ověřování, které budou pohodlné jak pro uživatele, tak ve finále i pro nás.

Dá se již říci, jak často se bossovi podaří domluvit se s pikrem? Lze již říci, jaká je obvyklá spokojenost, ať už na straně bossů, nebo pikrů? Jsou někde tyto statistiky vidět? Nebo to alespoň do budoucna chystáte?

Adam: Zatím evidujeme, že je ⅔ šance, že boss pro svůj úkol získá pikra. V ⅓ případů tak velmi často hraje roli, že úkol je v odlehlé oblasti, že má boss neadekvátní finanční představu, anebo že boss dostane nabídky, ale přesto přestane reagovat, a úkol tak neproběhne. Měli jsme už i takové případy, kdy se boss nechtěl domluvit a pouze chtěl nabírat nové nabídky, aby pikry oslovoval s MLM systémem.

Co se týká obvyklé spokojenosti, tak tady je zcela přesná hodnota průměrného uděleného počtu hvězdiček 4,78. Máme však velmi schopné pikry, u kterých hodnocení nepadá pod 5 hvězdiček, a stejně tak máme 5hvězdičkové bossy. Z toho, co je aktuálně vidět, tak se lze podívat na historii pikra a poslední udělená hodnocení jsou vidět ve výpisu úkolů. Stejně tak se dá podívat na konkrétní úkol, vzájemné hodnocení a komentáře. Nějaký celkový přehled má dle mého smysl interně pro nás, pro marketingové využití a pro žurnalistiku. Pro běžné uživatele v tom zatím nevidím smysl.

Máte nějakou zvláštní strategii, jak službu prosazovat? Co se vám zatím osvědčuje nejspíše?

EBF16

Jakub: Snažíme se zkoušet různé formy propagace. Po těch třech měsících provozu víme, že každá cílová skupina (jak boss, tak pikr) vyžaduje jiné kanály pro oslovení. Už před započetím prací na projektu jsme začali s komunikací. Šli jsme cestou postupného odkrývání smyslu služby, což mělo mezi lidmi až nečekaný úspěch. Spousta z těch, které jsme oslovili s dotazem na důvod jejich sledování na Facebooku či Twitteru, projekt sledovala právě z důvodů určité nevědomosti o přesném účelu služby. To nám v začátcích hodně pomohlo při budování povědomí o projektu. Těsně před startem jsme již odkryli karty a stručně vysvětlili, jaký problém řešíme a jak ho řešíme. Zároveň jsme spustili kampaň na Facebooku. Konkrétně tento kanál je skvělý pro oslovení lidí z řad pikrů, tedy plnitelů úkolů. Naopak pro oslovení bossů je velmi neefektivní. Aspoň co se našeho pozorování týče.

Nyní se snažíme nejvíce energie věnovat právě propagaci. Zkoušíme jak online, tak offline formy reklamy. Spustili jsme PPC kampaň, začali jsme s distribucí plakátů na vysokých školách, běží také letáková kampaň, kterou jsme pojali trošku netradičně. Z hlediska návštěvnosti webu nám hodně pomáhají média. Články v online periodikách či zmínění některým z influencerů na sociálních sítích nám denní návštěvnost zvedají až desetinásobně.

45 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 8. 2012 1:53

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »