Pinterest - budoucí hvězda na nebi sociálních sítí

Projekt Pinterest má za sebou miliony v investicích, skvělý a jednoduchý nápad a také úžasný skok ve statistikách za rok 2011. O co jde, a skutečně se mohou giganti na poli sociálních sítí obávat o věrnost svých uživatelů?

Projekt Pinterest si bere za úkol spojovat lidi, kteří mají stejný vkus. Jde o sdílení fotek, uživatelé mohou tvořit tématické kolekce hezkých snímků a zajímavých obrázků. Nápad je to jednoduchý a do jisté míry převratný. Ano, podobných nápadů je mnoho, ale když se podíváme na historii investic projektu na Crunchbase, je vidět, že zajímá nejenom uživatele, ale hlavně investory. Investoři neváhají vkládat do projektu miliony, nyní jich je 37,5, samozřejmě v dolarech.

Nejenom investované peníze jsou známkou kvality a důvěry ve světlé zítřky. Analytická a měřící firma comScore uvádí, že uživatelé na Pinterestu tráví čím dál tím více času, mezi květnem a říjnem roku 2011 stoupl čas, který mu věnovali, o 512 %.

Tento skok řadí Pinterest na první místo mezi skokany v kategorii sociálních sítí. Žádná jiná globální síť se takovým nárůstem času pochlubit nemůže. A to jde pořád o projekt, který je veřejnou betou a o pozvánky se musí žádat a čekat na ně.

Podívejme se stručně na krátkou historii projektu. Od prosince roku 2009 na něm začali pracovat Paul Sciarra, Evan Sharp a Ben Silbermann. Firma sídlí v kaliforském Palo Alto, v březnu roku 2010 představila uzavřenou betu svého projektu, nyní je zatím ve fázi otevřené bety. První významné ocenění přišlo v srpnu loňského roku, když časopis TIME jmenoval Pinterest mezi padesáti nejlepšími weby roku 2011.

Tento měsíc byla také představena mobilní verze a aplikace pro iPhone, tedy přišly kroky, bez kterých by to snad žádnému startupu z této branže nešlo. Podzim roku 2011 přinesl mnohamilionové investice a skok odhadované ceny ze čtyřiceti na dvě stovky milionů dolarů.

Zpátky k samotnému nápadu. Kdo by nechtěl mít vlastní online nástěnku, na kterou by si přišpendloval ty nejlepší obrázky z Internetu? Rychle a jednoduše. Už samotné citace významných médií naznačují, že jde opravdu o budoucí hit. I když o úspěchu rozhoduje hlavně přízeň uživatelů, kdo by se zájmem nečetl komentáře Mashable a dalších médií, které Pinterest vynášejí do nebes?

Posuďte sami. Mashable píše: „Expressing passion for a hobby is just as easy as browsing for your next purchase. But what’s even more addictive about the site — a collection of collections — is that it’s just as much about the users as it is what they’ve posted.“ 

ReadWriteWeb vychvaluje: „User experience, a clean retro visual design, content curation, social collaboration and subscription: those are the things that Pinterest is leveraging to gain a lot of traction and buzz.“ Dalšími oslavnými citacemi se Pinterest chlubí na svém webu v sekci pro novináře.

Žádný podobný projekt nejspíš neumožní uživateli dát tak jednoduše najevo, co má vlastně rád. Pin It button zajistí, že vše zajímavé a hezké rychle poputuje na profil. Tohle tlačítko, o kterém se zatím příliš nemluví, má našlápnuto k rychlému útoku mezi nástroje, které budou zajímat marketéry a vůbec všechny autory internetového obsahu. Zatím lajkujeme a followujeme, brzy budeme i pinovat.

Co udělat jako první pro nástup do vlaku nové sociální sítě s příslibem zářných zítřků? Stačí požádat o pozvánku, čekat a těšit se. Nebudete retweetovat jako na Twitteru, připravte se na nový pojem repin. Lajkovat a komentovat můžete také. Vše vypadá jednoduše a pochopitelně, což je další deviza tohoto nováčka na poli sociálních sítí.

Přihlašování je možné také přes Facebook nebo Twitter, autoři projektu si dobře uvědomují sílu svých konkurentů, nebo spíše starších sourozenců. Zajímavé je, že už teď se objevují klony Pinterestu, což můžeme brát jako dobré znamení pro budoucnost projektu a je vidět, že koncept se zdá dobrý a použitelný i konkurenčním firmám a podnikatelům.

UX16

Jestliže se vás někdo zeptá na současný trend v oblasti sociálních sítí, nic nezkazíte, když vzpomenete Pinterest. Potvrzují to i čísla od Hitwise. Málokterý graf se může pochlubit tak strmě stoupající křivkou. I to něco naznačuje. Můžete namítnout, že z nuly se stoupá velmi snadno. Ano, ale i nárůsty mezi posledními měsíci naznačují, že stoupající trend není náhodný a obliba Pinterestu roste.

Pinterest má podle Mashable soutěžit s desítkou největších sociálních sítích. I to je známka toho, že s největší pravděpodobností nepůjde o kometu, která zazáří a zhasne. Pinterest má na to, aby zářil dlouho, a čím dál tím více. Otázkou je, zda jde „jenom“ o projekt s potenciálem patřit mezi deset nej sociálních sítí, nebo se Facebook, Twitter a Posterous mohou konečně obávat skutečného konkurenta. 

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 1. 2012 13:45
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »