Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Placený obsah po Česku: specializované weby rostou, printu se moc nevede od rexx - Asi jsem pesimista, závistivec, atd. (no, aspoň zatím...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 2. 2014 19:43

    rexx (neregistrovaný)

    Asi jsem pesimista, závistivec, atd. (no, aspoň zatím nejsem kryptofašisata, viz mladý Lister v Č. trpaslíkovi), ale mně to připadá spíš jako naprostá katastrofa.

    Shrňme si to: Podle Netmonitoru z loňského jara je na CZ Internetu asi 6,5 milionu lidí. A podle údajů tohoto článku placené weby získaly v nejlepším případě tisíce, ale většinou spíše stovky předplatitelů, takže se pohybujeme v setinách procenta potenciální čtenářské obce. V případě tabletových verzí časopisů a deníků měla úspěch jen reklamní kampaň Samsungu a velice pochybuji, že si dotyční předplatné obnoví, až jim vyprší to zaplacené Samsungem - domnívám se, že to brali jen jako dodatečný bonus k celkem drahému přístroji. Motýlek.com též představuje zvláštní případ - průměrná tržba na jednoho předplatitele činí 30 kKč, což skoro jistě nejsou jednotlivci, ale instituce (v širším slova významu, tedy jak veřejné, tak soukromé) - už to zaznělo v názorech výše. Takovou klientelu však asi získá málokdo, navíc instituce s dostatečnými prostředky už nyní mají přístup k zavedeným placeným informačním zdrojům.

    Abych to zkrátil - pokud se budou držet stejná čísla i nadále, pak placený webový obsah u nás zřejmě má téměř mizivou šanci.na úspěch. Uspěje asi jen pár výjimek, zejména ti, pro něž to bude spíše zábava - viz F. Fuka. To je ovšem velmi známé jméno v oborech jeho zájmu, ale i on má ustálené tržby hluboce pod průměrnou mzdou a funguje to očividně jen díky tomu, že jde o práci jednoho člověka (pro ty, kdo nevydrží bez angličtiny - "one.man show").

    Náklady novin klesají opravdu hodně, překvapilo mě, jak málo mají HN a LN, zjevně už se prodává jen bulvár (MFD k němu směřuje mílovými kroky), ovšem to se dalo čekat Jenže čtenáři papírových novin zjevně nepřešli na placená elektronická média, ale na NEPLACENÁ elektronická média - televizi a Web. Je vysoce nepravděpodobné, že ti, kdo odešli od novin (podle situace ve svém okolí soudím, že k tomu přispěla jak zvyšující se cena, novin, tak klesající kvalita obsahu, který je navíc v naprosté stejně dostupný jinými kanály zdarma) se nadšeně vrhnou na placený elektronický obsah. Český trh je prostě příliš malý a neplacená konkurence (pomiňme teď její kvalitu, ta očividně zajímá málokoho, když se nejvíc prodává bulvár) příliš velká.

    Jazyková poznámka na závěr: Opravdu je nutné používat ty příšerné výrazy "online" a "print"? Vždyť mají jasné české protějšky (chcete-li, tak ekvivalenty - mně cizí slova nevadí, ale z historických důvodů čeština u cizích slov nejprve hledá termíny z latiny a řečtiny, až pak sahá do jiných jazyků). Ale asi jsem nechutný jazykový purista (takže nakonec i ten kryptofašista - nebo alespoň "grammar nazi" či spíše "language nazi").

  • 28. 2. 2014 15:08

    Ivan Nový (neregistrovaný)

    reklamou, a to je ten nejlepší obchodní model i pro zákazníka. Neplatíte si dohazovačku, ale objekt vašeho zájmu si platí opeření :-))) Je to strategie stará jako svět sám, a evolučně účinná. V dobách zlých po pádu planetky na zem, v dobách konce dinosaurů, přežili jen opeření dinosauři, protože měli lepší a pohotovější reklamu, peří je variabilnější než zbarvení kůže a proto opeřené druhy dinosaurů se mohly snadněji měnit a tím adaptovat na změněné podmínky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).