Hlavní navigace

Platit za hudební streaming? Většina Američanů se k tomu nechystá

Autor: Shutterstock, podle licence: Rights Managed
Daniel Dočekal

Je skvělé mít v zásadě jakoukoli hudbu dostupnou kdykoliv a kdekoliv za rozumný měsíční poplatek. Ale není to nepostradatelná služba.

Nielsen v průzkumu zájmu Američanů platit si za streamovanou hudbu ukázal, že pouze 9 % z nich se v nejbližších šesti měsících na něco takového velmi pravděpodobně nebo alespoň pravděpodobně chystá. 13 % neví, jestli ano či ne,  a 78 % v zásadě platit nechce, či takřka nechce. Samozřejmě můžete debatovat nad přesným významem toho, co je „somewhat unlikely“ či „very unlikely“, a proč to ještě více neodlišili.

Debatou ale nic nevyřešíme, je tu prostě prakticky skoro 80 % Američanů, kteří se nechystají nebo takřka nechystají platit za streamovanou hudbu. Na druhé straně je pouze devět procent těch, kteří by do toho šli (nebo velmi rádi půjdou). Ani z nich se ale nakonec nemusí stát platící zákazníci, protože si  placené služby vyzkouší a poměrně velká část z nich přestane platit.

V USA je přitom pouze 8,1 milionu platících uživatelů Spotify a ročně jejich počet vzrostl jen o 2,5 procenta. Sreamovací služby od platících zákazníků v roce 2014 (podle RIAA) utržily 799 milionů dolarů, od neplatících pak 299 milionů dolarů (z reklamy, která je s tím spojená).

Jakkoli je Spotify (a další služby) poměrně cenově příznivé, největší bariérou je zde stále cena. Na 46 % dotazovaných ji považuje za příliš vysokou. Nelze se jim na jednu stranu divit, měsíční částka sice vypadá příznivě, ale v ročním pohledu je to už objem peněz, které by velmi pravděpodobně za přímé nákupy hudby dal jenom málokdo. Druhou nejsilnější bariérou pořízení placeného streamingu je to, že si lidé mohou hudbu pouštět zdarma (42 %), a třetím důvodem je obava, že nebudou streamovanou hudbu používat dostatečně často (38 %).

Cena za streaming hudby tak vlastně hraje roli ve třech nejpodstatnějších případech. Což je dobře pochopitelné i s ohledem na prostý fakt, že pořídit si streaming hudby nepatří mezi věci nepostradatelné a nezbytné. Nemluvě o tom, že dnes je tu ještě YouTube, který je silným a dobře použitelným alternativním zdrojem hudby.

UX17_pulpitel2

Jak v tomhle všem obstojí Apple Music? Těžko řici, protože právě teď přichází doba, kdy uživatelům na tříměsíčním zkušebním členství skončí období poskytování zdarma. 

A množina 15 milionů uživatelů, které služba na startu získala, se tak velmi rychle může výrazně smrsknout. Zejména pokud uvážíme, že podle New York Times jich už polovina zrušila automatické obnovení členství, které by je připravilo o peníze. 

Našli jste v článku chybu?
30. 9. 2015 6:58
Tyckin (neregistrovaný)

Asi tak - není nad ten pocit vzít hezky CD z krabičky s pěkným bookletem a šoupnout ho dovnitř :-) Ale hlavně - jakou mám při streamingu záruku, že svou oblíbenou hudbu tam najdu i za 10 let? Riziko že společnost skončí, nepohodne se s majiteli autorských práv, změní se cena (směrem vzhůru) atd. Kdepak, prostě to chci mít ve vlastních rukách a pak je jen moje věc, jak si média/data hlídám a zálohuju.

29. 9. 2015 21:43
pupik (neregistrovaný)

No nevím, já to beru tak, že v devadesátých letech jsem si koupil 2 hudební CDčka ročně. Jedno stálo v tu dobu 600Kč. Dnes mám za stejnou cenu neomezené množství hudby. A ano poslouchám jen něco a ne pořád, ale pokud to porovnám, tak je to pořád nesrovnatelně víc a ještě s komfortem. Prostě Vyber-Pusť-Neřeš jak. Samozřejmě, pokud je člověk mladý, tak to jsou velké peníze, ale já se potřebuji soustředit na svoji specializaci a vyhovuje mi, že nemusím řešit u hudby jak se k ní dostat. Prostě to fu…