Po slovenských zpoplatní Piano Media také slovinské weby

Kolektivní systém placeného obsahu Piano začne od příštího týdne fungovat ve druhé zemi, dvoumilionovém Slovinsku. Malé, uzavřené trhy jsou pro něj optimální. Čeští vydavatelé možnost spojit se a vybírat od čtenářů měsíční poplatek odmítli.

Osm vydavatelství a jejich dvanáct webů zastřeší v al­pské republice platební systém, který už od května běží na Slovensku. Princip je stejný, cena nikoli: zatímco Slováci platí za přístup k prémiovému obsahu 2,90 eur měsíčně, Slovinci si mají přichystat 4,89 eur. Kupní síla Slovinců je dle statistik MMF vyšší o čtvrti­nu. Přirážka v systému Piano je tedy citelnější než hospodářský náskok před Slovenskem.

Z devíti slovinských deníků, které zároveň provozují zpravodajské weby, se jich do systému Piano zapojí osm. Příjmy si budou dělit stejně jako na Slovensku: po odečtení provize provozovatele dostane z každé platby největší díl ten, na jehož webu se předplatitel k placení přihlásil. Zbytek částky se pak rozdělí podle množství času, který čtenáři na stránkách stráví. Stejně jako na Slovensku si může každý vydavatel vybrat, kterou část svého obsahu zpoplatní – mohou to být například redakční komentáře, stránky bez reklamy nebo třeba možnost přispívat do diskusí.

CME odmítlo, stejně jako na Slovensku

Slovinský web má 1,3 milionu pravidelných uživatelů, tedy dvě třetiny populace. Ačkoli je Slovinsko pro Piano ideální malý trh, relativně přehledný a jazykově jednotný, našli se na něm také jako na Slovensku vydavatelé, kteří do systému vstoupit odmítli: nejvýznamnější z nich je mediální dům CME, který na Slovensku provozuje televizi Markízu, u nás Novu a ve Slovinsku kanály Pop TV a Kanal A.

Tomáš Bella na listopadovém Czech Internet Foru

Tomáš Bella na listopadovém Czech Internet Foru

Šéf Piano Media Tomáš Bella říká, že o zavedení systému jedná s vydavateli v deseti dalších evropských zemích. Od jednání ale vede k prosazení společného systému dlouhá a trnitá cesta. Český trh, který má z internetové reklamy řádově vyšší příjmy než kolegové na Slovensku, kolektivní zpoplatnění už předloni odmítl. Vydavatelé by si sice rádi vylepšili obchodní bilanci, jenomže mají obavy z toho, že je převálcuje konkurence, která do systému nevstoupí.

EBF16

Chybějí přesnější data

Firma, založená jako joint-venture mezinárodní reklamní sítě Etarget a pražské konzultační firmy NextBig, obavy vydavatelů mírní pomocí dat ze Slovenska, která údajně nijak dramatické úbytky neukazují. Tomáš Bella je prezentoval v listopadu v Praze na konferenci Czech Internet Forum. Piano podle něj získalo na Slovensku za půl roku provozu pěticiferný počet předplatitelů, tedy víc než deset tisíc. Je ovšem otázka, kolik z nich si koupilo předplatné na zkoušku a kolik jich bude platit dlouhodobě. Totéž platí o slibném hospodářském výsledku z prvního měsíce provozu, kdy Piano utržilo podle provozovatelů 40 tisíc euro. Jak se mu dařilo v dalších měsících, jsme se ale od Tomáše Belly zatím nedozvěděli. Mlčení zdůvodňuje tím, že si zveřejnění podrobnějších údajů o počtu platících čtenářů nepřejí samotní vydavatelé.

Na konci léta získalo Piano Media investici 300 tisíc eur při valuaci „téměř jeden milion eur“. Podle Tomáše Belly skončilo hospodaření v mínusu především kvůli investicím do zahraniční expanze. Kdyby zůstalo na Slovensku, dostalo by se podle něj do černých čísel už v první polovině letošního roku. Piano také nabírá další zaměstnance, výrazným „úlovkem“ byla na konci loňského roku výkonná ředitelka sdružení slovenských internetových médií IAB Slovakia Veronika Pizano

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 1. 2012 16:25

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »