Hlavní navigace

Počasí od Seznamu: na uživatelské frontě přeháňky až zataženo...

Anna Filkuková 15. 5. 2012

Počasí.cz je opravdu silná doména. Najdete zde ovšem úplné minimum z maximálního možného minima, které se může na stránkách věnovaných počasí nacházet. Co na tom, že si razí cestu moderního vzhledu pro chytrý telefon.

Pro chytrý telefon (ne)chytrý web

Pocasi.cz prošlo velmi výraznou změnou. Seznam.cz si zjevně vzal za srdce dnešní trend maximální jednoduchosti a vytvořil web, jehož výchozí vzhled je jako pro chytrý telefon nebo tablet. A v tom bude zřejmě kámen úrazu. Tvůrcům se sice podařilo maximálně osekat potenciál komplexních a užitečných informací do několika obdélníkových hezkých obrázků měst v ČR, ale tím si také pocasi.cz uzavřelo cestu nabízet své služby širokému segmentu uživatelů. Tento web o počasí nenabízí oproti konkurenci žádnou výraznou výhodu, ať už se jedná o stránku v chytrém telefonu, tabletu nebo prohlížeč v počítači.

Pokud nebudete od pocasi.cz vyžadovat více než to, co v několika jednoduchých krocích nabízí, budete možná docela spokojení. Pokud očekáváte více než základní údaje s pěknými fotkami a proměnlivým pozadím, tak patrně spokojeni nebudete a půjdete jinam. Proč? Zapomeňte na navigaci. Zapomeňte na možnost vyhledávání. A hlavně zapomeňte na pořádné informace o počasí. Na tomto místě se můžete pouze těšit z decentních grafických efektů, jednoduchosti ve stylu „tablet“ a základních údajů o tom, jak bude venku dnes a několik dalších dní. 

Nelze než konstatovat, že informaci, kterou bude návštěvník na Pocasi.cz hledat, lze získat prakticky kdekoliv a pravděpodobně na zajímavějších místech. V chytrém telefonu navíc pomocí pěkných, ba dokonce lepších aplikací.

Přístupnost, navigace a nešťastné pojmenování

Počasí od Seznamu má hned ze startu několik velkých omezení.  Jedno z nich je, že předpověď funguje pouze na největší krajská města a hory ČR. Účelnost webu se tak vztahuje pouze na ně a možnost rychlého prohlížení předpovědi. Vyhledat předpověď pro jiné město, které není uvedeno v seznamu, je nemožné.

Dle chování stránky by se zčásti dalo předpokládat, že web je zřejmě primárně určen uživatelům Seznamu. Ti mohou vstoupit na Pocasi.cz z hlavní stránky Seznam.cz kliknutím na odkaz „Dlouhodobá předpověď“ pod jejich přednastavenou lokalitou. Ale pozor, tudy cesta na hlavní stránku o počasí nevede!

Vstup na počasí ze Seznamu.cz

Dokonce i na samotné stránce Pocasi.cz nelze nalézt jednoznačný odkaz, který by návštěvníka nasměroval na domovskou stránku tohoto nového webu. Otázka tedy je, jak se vůbec někdo ze Seznamu dostane na hlavní stránku o počasí, protože jiný odkaz než „Dlouhodobá předpověď“ na stránce není. Pokud nepočítáme možnost vyhledávání, nebo přímého zadání do prohlížeče, přístupnost na hlavní stránku je nulová. Docela zbytečná komplikace, která uzavírá dostupnost pro jiné potenciální návštěvníky Seznamu s případnou touhou zjistit, jak dnes bude – třeba po celé ČR. A že těch návštěvníků není málo.

Navíc hlavní stránka je v moři internetu záchytný bod, či doslova maják, který návštěvníkovi osvětluje možnosti v přístavu informací, a kde může začít své „internetové pátrací mořeplavby“. Záchytné body zde v tomto případě nejsou. Na hlavní stránku se zpátky dostanete jedině přes „zašitý“ odkaz „Celá ČR“. Ani ten však jednoznačně nesděluje, že návštěvníka navede na domovskou stránku. 

Obrázek ukazuje jak se dostat zpět na domovskou stránku pocasi.cz

Evropu aby v českých městech pohledal…

V rámci drastického zjednodušení obsahu došlo také k lehkému narušení jeho kontextu. Např. tím, že pod odkazem „Další města“, který má jako doprovodný element obrázek ČR, se nachází údaje o počasí v hlavních městech Evropy. Název odkazu „další města“ vzhledem k rozšířené nabídce obsahu „Hory ČR“ a „Evropa“ není zrovna ideální pojmenování. 

Obrázek s odkazem na další města

Vyvstává zde zajímavá otázka. Tou je účel odkazu „Evropa“. Odkaz narušuje obsahový kontext a záměr stránek, které se prezentují jako předpověď počasí pro ČR. Vedle počasí ve městech a na horách v ČR přináší odkaz Evropy pouze velmi strohou informaci o aktuálním počasí v jejích hlavních městech, nikoliv předpověď. Města není ani možné rozkliknout, takže je zde jen obecná informace. Ve výsledku to působí jako jakési „zaplácnutí“ (ať tam tedy o té Evropě něco máme, aby se neřeklo). Celá záložka Evropa ve výsledku popírá celkovou konzistenci webu.

Přidaná hodnota stránky

Je zapotřebí si plně uvědomit, že návštěvníka žene na webovou stránku potřeba získat nějakou informaci. Za tímto účelem jsou obvykle vytvářeny stránky, aby přinesly návštěvníkovi odpověď na jeho požadavky, ať už se jedná o informaci, službu nebo servis. Pokud návštěvník nezískává to, co potřebuje, rychle stránku opouští a zkouší to jinde.

V případě pocasi.cz je zřejmě účel následující:

  1. Primární je mít jednoduše a bezprostředně dostupné obecné informace o tom, jaké počasí je a bude ve vybraném městě (počet měst je omezen) = získání potřebné informace.
  2. Informace jsou doplněny grafickými efekty (měnící se obrázky měst na pozadí stránky při prohlížení informace) = to by mohla být přidaná hodnota stránky s informací.

Otázka je, zda přidaná hodnota stránek (snaha o hezké grafické prvky) značně nepřevyšuje informační potřebu, kterou zde má potenciální návštěvník naplnit. Vzhledem k tomu, že množství informací je zde značně omezené, se tím i silně zužuje cílová skupina, která tuto stránku ocení. Stránka si zřejmě tímto re-designem a ve snaze vypadat „moderně“ nejen zúžila vybraný segment potenciálních návštěvníků a omezila přístupnost, ale zejména omezila rozsah a dostupnost informací – to nejdůležitější, kvůli čemu návštěvníci na web chodí. 

Účelnost stránky se tedy značně snížila a z webu se ve výsledku stává pěkně dekorovaná výkladní skříň, jejíž výloha zčásti zeje prázdnotou a svým záměrem je patrně určena jen vybrané vrstvě kolemjdoucích. 

Malé testování a jak to dopadlo

I když by se mohlo na první pohled zdát, že je ovládání stránek jednoduché, je zde několik zbytečných chyb, které už byly částečně zmíněny. Využila jsem  příležitosti otestovat web na dvou bezprostředně dostupných osobách, které se svými schopnostmi pracovat s internetem fatálně liší. Říkejme jim osoba A a B. Obě osoby dostaly pár totožných jednoduchých zadání týkajících se dohledání informace, či splnění nějakého úkolu.

Definice a výsledky u osoby A:

Schopnost osoby A prohlížet stránky a pracovat s internetem se omezuje na minimum a přistupovala z hlavní stránky Pocasi.cz. Pohyb po stránce byl jednoduchý a intuitivní, ale horší to bylo při „dobývání informací“. A jaké zajímavé poznatky vzešly z testování u osoby A?

  • Snažila se najít cílové město Písek skrze hledání odkazu nebo obrázku na Jihočeský kraj.
  • Opakovaně chtěla řešit problém hledání města na stránce napsáním „Písek“. Neměla ale kam, tak zkoušela přepsat nadpis stránky :-). 
  • Z hlavní stránky domény pocasi.cz nebyla schopná najít počasí v Evropě.
  • Chtěla se při prohlížení města vrátit zpět na hlavní stránku Pocasi.cz , ale nevěděla jak.

Definice a výsledky u osoby B:

Osoba B je uživatel, který rád na internetu čte a rád získává informace. Je na internetu prakticky denně. Osoba B přistupovala ze stránky Seznam.cz.

  • Chtěla vstoupit ze Seznamu na hlavní stránku o počasí, aby měla přehled o počasí pro celou ČR. Bezúspěšně.
  • Taktéž nebyla schopná z hlavní stránky nalézt informace o horách v ČR i o Evropě
  • Shledala, že stránka neuspokojuje jeho informační potřebu a orientace je pro ní kvůli nejednoznačnému popisu matoucí.

Pocasi.cz vs. meteocentrum.cz a potenciál českých hor

Pocasi.cz je krásné. Použitelné a efektivní počasí vypadá takto: http://www.me­teocentrum.cz/pred­poved-pocasi/predpoved-pocasi-praha-52.php Vyberte si. Já zůstávám u efektivity.

Adam Fendrych, alias @adlo - krotitel webů z Dobrého Webu, který k nové podobě Počasí.cz dále říká:

Nemohu hodnotit design bez kontextu a znalosti jeho cílů a cílové skupiny. Mohu se vyjadřovat pouze za sebe a své uživatelské potřeby, případně spekulovat o potřebách ostatních.

Nebudu rozebírat to, že geolokace na webu moc nefunguje. Věřím, že to Seznam brzy spraví, a budu to brát tak, že web umí poznat, kde uživatel je, a nabídne mu počasí v jeho lokalitě.

Co očekávám od počasí já, je dozvědět se, jak bude. Jak bude přes den, jak bude odpoledne a jak večer, až pojedu na kole domů. Tomuto způsobu užití slouží nový design velmi špatně. Počasí.cz mi jako hlavní údaj nabídne jednu teplotu pro dnešní den. Což mi nestačí, já potřebuji vědět, jak se bude počasí během dne měnit.

Abych se dozvěděl, jak bude v následujících dnech, musím skrolovat dolů. Stránka přitom nabízí dostatek prostoru pro to, aby byl výhled na další dny vidět hned, bez nutnosti skrolovat. Líbivost zde vítězí nad užitnou hodnotou.

Jak se objevilo v jiných kritikách na internetu, existují uživatelé, kteří potřebují vědět, jaké bude počasí jinde, než kde právě jsou. Pro ně design rovněž nefunguje dobře. Volba místa je velmi krkolomná. Najít v seznamu podle abecedy město, které je nejbližší místu, které mě zajímá, je časově i kognitivně daleko náročnější než realizace stejné úlohy za pomoci například mapky.

Pravděpodobně bude existovat ještě řada dalších skupin uživatelů, pro jejichž potřeby design není vhodný. Je ale dost dobře možné, že všechny tyto skupiny jsou v menšině a že v Seznamu pomocí uživatelského výzkumu zjistili, že potřeby většiny lidí jsou takové, že je nový design uspokojí nejlépe, uvažuje Adam Fendrych.

Účelem srovnání těchto dvou stránek je demonstrace toho, co pocasi.cz nabízí a naopak postrádá. Oproti Meteocentru má zřejmě jedinou výhodu, že poskytuje údaje o aktuálním počasí i dlouhodobou předpověď na českých horách (včetně zmíněné přidané hodnoty). Pěkné a v českých vodách internetu opravdu ojedinělé zpracování předpovědi pro vybrané Hory ČR by mohlo zajistit určitý segment stálých návštěvníků.

Pocasi.cz Meteocentrum.cz
Lokalita ČR Pouze 74 největších měst ČR Největší krajská města ČR + dostupnost všech dalších měst ČR ve vyhledávání
Základní a dlouhodobá předpověď počasí Ano Ano
Hodinová předpověď Ne Ano
Informace o tlaku a vlhkosti vzduchu Ne Ano
Meteogram a družicové snímky Ne Ano
Počasí v Evropě Dostupná pouze hlavní města a aktuální stav počasí, nikoliv předpověď Lze dohledat i jiná města než hlavní, dostupná je i dlouhodobá předpověď
Počasí na horách Ano Ne
Vyhledávací pole (pro města v ČR i v Evropě) Ne Ano
Přizpůsobení pro tablet a chytrý telefon Ano Ne

Závěr

Pokud bylo cílem Počasí od Seznamu vytvořit jednoduchou, oku (přinejmenším mému) docela lahodící stránku a zajistit pouze jakési základní údaje o počasí v největších městech ČR, pak tedy Seznam svého cíle dosáhl. Jenže cílem dnešního webu není jen vytvářet moderní jednoduché stránky. Vzhledem k vysoké konkurenci online prostředí je zejména zapotřebí poskytnout uživatelům něco, co u konkurence nenaleznou a přitom se budou rádi na stránku vracet.

Návštěva webové stránky je jako zajít si na jídlo do dobré restaurace, nechat se dobře zasytit (v tomto případě kvalitními informacemi) a v budoucnu se opět s radostí vrátit. A stránka www.pocasi.cz připomíná moc hezkou (případně prsatou) a upravenou servírku, která přiběhne s „načinčanou minutkou“ z poněkud omezené nabídky a ještě ke všemu v dětské porci. Mnohým návštěvníkům to samozřejmě bude pro jejich účely stačit, ale když vezmeme v potaz možnosti Seznamu, kterými disponuje, ať už se jedná o zdroje nebo nástroje, tak je to docela škoda, že své veškeré kapacity „smrskl“ do stránky, která je sice uzpůsobena na tablety a chytré telefony, ale ve výsledku nemá až tak co nabídnout. 

Článek si dovolím uzavřít citací půvabné věty, kterou osoba B bezprostředně během testování pronesla: 

To, že jsou ty stránky tak hrozně jednoduše udělaný neznamená, že ze mě bude Seznam dělat úplnýho blbce. Jdu pryč.

Osobně jsem si z toho vzala následující poučení: Věci nestačí dělat pouze maximálně jednoduše. Je zapotřebí je dělat inteligentně jednoduše. Na tom patrně stojí kouzlo efektivity (nejen) webových stránek a spokojenosti široké vrstvy uživatelů.

Našli jste v článku chybu?

15. 5. 2012 7:18

Aktuální podoba Pocasi.cz nemá se vzhledem (a hlavně funkčností) pro mobilní telefony nic společného. Na mobilu i tabletu je to použitelné uplně stejně mizerně.

15. 5. 2012 13:49

Riff (neregistrovaný)

Web, který tvoří víc než pět obrázků a dva odstavce textu je "pro geeky"? Opravdu ti třeba na 1920px širokém viewportu připadá nějaká 300px nudle "uživatelsky přívětivá"? Mě se teda nezdá, že by svět směřoval směrem k čím dál menším webům na čím dál větších monitorech. Stačí použít některý z responsive frameworků a stránka bude použitelná a přívětivá jak na desktopu při různých rozlišeních a velikostech okna prohlížeče, tak na kterémkoliv mobilním zařízení - to je podle mě narozdíl od rádobymini…

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu