Hlavní navigace

Počet uživatelů Internetu v České republice

Marek Antoš 3. 5. 2000

Čísel o českém Internetu je poslední dobou poměrně dost, leckterá agentura si pospíšila s výsledky svých výzkumů. Jejich věrohodnost je však bohužel často sporná. O to zajímavější je poslední průzkum společností Markent a Deloitte & Touche, ze kterého vycházejí poměrně rozumné údaje.

Díky Jiřímu Donátovi ze společnosti Deloitte & Touche máme k dispozici celou závěrečnou zprávu průzkumu, kterou na Lupě zveřejňujeme v kráceném znění. Výzkum byl prováděn na přelomu března a dubna a pracoval se vzorkem 2275 respondentů, pro vlastní vyhodnocení bylo po vyřazení chybně vyplněných dotazníků použito 2132 odpovědí. To je podstatně větší vzorek než u jiných obdobných průzkumů.

Průzkum rozděluje dospělou populaci v České republice na tři skupiny:

Častý uživatel Internetu – do této skupiny patří lidé, kteří používají Internet častěji než jednou týdně. Právě tato skupina je cílovou skupinou veškerých komerčních aktivit na Internetu, včetně prodeje reklamy a elektronických obchodů. Velikost této skupiny v české populaci činí 450 790 uživatelů, tedy 6% dospělé populace.

Příležitostný uživatel Internetu – do této skupiny spadají lidé, kteří přistupují na Internet nejvýše jednou týdně. Typickými představiteli příležitostných uživatelů jsou občasní návštěvníci internetových kaváren, knihoven, případně akcí a výstav, na kterých je k dispozici přístup k Internetu. Chování této skupiny je výrazně odlišné od chování skupiny první. V české populaci je celkem 751 300 příležitostných uživatelů, což reprezentuje 10% dospělé populace. Obyvatel, kteří přistupují k Internetu méně než jednou měsíčně, je v rámci této skupiny zanedbatelné množství. Celkový počet lidí, kteří se s Internetem aspoň jednou v životě setkali, tedy činí 1 202 090, neboli 16% dospělé populace.

Lidé bez zkušenosti s Internetem – do této skupiny patří všichni ostatní, tedy ta část dospělé populace, která s Internetem dosud nikdy nepracovala. Tato skupina je zatím největší a tvoří ji 6 307 920 obyvatel, tedy 84% dospělé populace.

Při srovnání těchto údajů s průzkumem provedeným před rokem se ukazuje, že mírně klesá podíl příležitostných uživatelů, ale výrazně se zvyšuje podíl frekventovaných uživatelů. Pokles ve skupině příležitostných uživatelů činí 9%, zatímco nárůst ve skupině častých uživatelů Internetu je plných 50%.

Podíl žen na uživatelích Internetu

Pokud jde o strukturu uživatelů Internetu podle pohlaví, výsledky průzkumu dokazují, že na českém Internetu dochází k výraznému nárůstu počtu žen. Zatímco v březnu 1999 činil podíl žen 29%, za jediný rok se tento podíl zvýšil na 36%. Český Internet tak následuje vývoj tohoto média v jiných zemích. Ukazuje se, že s růstem uživatelské základny Internetu se struktura jeho uživatelů přibližuje obecné demografické struktuře dané země. V zemích, kde je Internet více rozšířen, je podíl žen ještě výraznější; například ve Spojených státech již ženy na Internetu převažují. Lze tedy očekávat, že i nadále bude podíl žen na uživatelích českého Internetu výrazně růst.

1999 2000 1999 2000
Příležitostní uživatelé 826 430 751 300 11% 10%
Častí uživatelé 300 520 450 780 4% 6%

Z výzkumu – a zejména z uvedené tabulky – vyplývá jedna zajímavost, na kterou bych rád upozornil. Zatímco celkový počet uživatelů podle průzkumu meziročně vzrostl jen poměrně málo (v absolutních číslech o 75 tisíc, což je zhruba o 7 procent), výrazně se změnila intenzita využívání Internetu. Výrazné množství příležitostných uživatelů se totiž přelila do kategorie častých uživatelů, která vzrostla o plných 50 procent. Právě tato skupina je přitom pro český Internet tou klíčovou.

Rozhodně tedy jde o pozitivní signál – a je otázkou, co je jeho příčinou. Osobně se domnívám, že za tento nárůst můžeme děkovat především pokračujícímu nárůstu kvalitního obecného obsahu v českém Internetu, přirozenému zvyšování povědomí o Internetu mezi lidmi, ale v neposlední řadě také tarifu Internet 99 (resp. 2000), který otevřel Internetu dveře do řady českých domácností.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?

8. 5. 2000 19:41

Ondrej Veis (neregistrovaný)
Nejak se mi nezda termin "dospela populace". Pokud vypocitam z uvedenych udaju jeji velikost (napr. 84% = 6307920 i.e. 100% =7509429) pak je to zvlastni udaj. Podle statisticke rocenky z roku 1999 je velikost dospele populace, tedy lidi ve veku 18 a vice, 8123529! Proc ten rozdil?

Dale komentar za tabulkou obsahuje drobny nesmysl:

Celkovy pocet uzivatelu rozhodne nestoupl, jak tvrdi autor, "v absolutnich cislech o tisic" ale o JEDNO procento v ramci populace, tedy o nek…



3. 5. 2000 21:34

Johi (neregistrovaný)
Mozna by bylo zahodno, podivat se, kolik procent nedospele populace pouziva internet! Myslim, ze by to cislo bylo podstatne vyssi... Dekuji
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: Sat novinky: Fransat UHD Demo

Sat novinky: Fransat UHD Demo

Podnikatel.cz: Hitem investice? Půda či nemovitost

Hitem investice? Půda či nemovitost

Podnikatel.cz: Nejenom EET, začaly platit další zákony

Nejenom EET, začaly platit další zákony

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat