Hlavní navigace

Podcasting je v USA hitem, u nás zábavou hračičků

9. 2. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

V USA dosáhly zisky z reklamy v podcastech 165 milionu dolarů, prognózy do příštích let jsou také slibné. Podcasting se zrodil jako lahůdka pro fajnšmekry a nikdo si od něho možná nesliboval výrazný komerční úspěch. Čísla z Ameriky ovšem říkají něco jiného.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Server eMarketer zveřejnil finanční výsledky podcastingu jako prostředku pro šíření reklamy. V roce 2007 se 18,5 milionu Američanů nechalo zlákat k využití této velmi zajímavé a jednoduché služby. Aktivních (ti, kteří stáhli v průměru nejméně jeden podcast týdně) bylo 6,5 milionu. Prognózy do příštích let jsou optimistické, v roce 2012 podcast prý použije 65 milionu Američanů, aktivních má být 25 milionů.

Útraty inzerentů v Americe jsou neméně poutavé, vloni 165 milionů dolarů, v roce 2012 podle odhadu 435 milionů dolarů. Podle zprávy eMarketeru jsou za úspěchem podcastingu v USA následující skutečnosti:

  • Zjednodušování práce s obsahem.
  • Zvyšující se povědomí o podcastingu.
  • Klasická rádia podcasting používají a propagují.
  • Vzrůstající penetrace přenosných přehrávačů.
  • Nástup chytrých telefonů a rozšíření cenově dostupných datových přenosů.

Zejména vidcasting (videocasting) umožňuje inzerentům masírovat uživatele jejich sděleními, iPody (a samozřejmě i ostatní zařízení) přehrávající video jsou hlavním generátorem peněz z podcastingu. Právě osobní videopřehávače a jejich obliba, která se bude v budoucnu ještě zvětšovat, stojí za odvážnými prognózami, které výzkumníci pro americký trh vyslovili.

Podcasting je u nás zatím pořád zábavou hračičků, ať už co se týká jeho produkování, nebo využívání. Ze známých médií podcasty produkují hlavně rádia, pak například časopis Respekt. Jinak žádná sláva. O nějaké nabídce pro inzerenty jsem neslyšel.

BRAND24

Podcasting se u nás zatím nestal mainstreamovou záležitostí, jako je tomu v USA. Výše uvedené skutečnosti, které stojí za americkým úspěchem, se ale dají do určité míry obhájit i v našich podmínkách. Nečekal bych zástupy inzerentů, ovšem stagnace podcastingu u nás je nepochopitelná. Nové podcasty se neobjevují, nebo se o nich neví? Je pravda, že jsem zaregistroval několik blogerů, kteří zveřejnili svůj deníček ve zvukové podobě (díky tomu, že české blogovací systémy podcasting podporují), ale to je tak všechno. Navíc jde většinou o mluvené slovo vygenerované automatickou čtečkou, takže se ani neseznámíme s hlasem autora. Roman Rogner ve svém blogu poukazuje na nové úlovky v českých vodách a moc práce mu to nedá. S aplikacemi a čtečkami problém není (ty jsou obvykle zahraniční), ale český obsah? Bída. Zdá se, že vynecháme fázi úspěchu podcastingu a vrhneme se rovnou na vidcasting.

Čeští fanoušci podcastingu musejí po zajímavém obsahu pokukovat v zahraničí, kde je nabídka zajímavá a bohatá. Web podcast.com pomůže najít obsah šitý uživateli na míru. Technologických podcastů je tam dost, u nás by stačil alespoň jeden…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).