Podle čeho vybrat webhosting?

Chystáte se založit svůj vlastní internetový portál? Pak zajisté budete muset najít vhodný způsob webhostingu, kterému své stránky svěříte. Potřebujete PHP či ASP nebo databáze, máte již koupenu vlastní doménu? Abyste předešli zbytečným problémům, je třeba se řídit několika základními kritérii, která zde budou popsána.

Společností, které v České republice poskytují možnost hostingu vašich internetových stránek, je v současné době něco přes padesát. Celkově se typy hostingů dají rozdělit do dvou základních skupin. Mohou to být volné hostingy, u kterých máte určitý webový prostor poskytnut zdarma s protislužbou toho, že se na vašich stránkách bude zobrazovat reklama. Adresy na volném hostingu většinou nebývají jednoslovné, nýbrž jsou ve tvaru např. http://www.vas_na­zev.hostitel.cz, apod.

V tomto článku se však budeme zabývat především hostingy placenými. Jestliže si pořizujete placený hosting, předpokládá se, že máte již zakoupenu svou doménu nebo si ji s pořízením hostingu nově koupíte. U každé firmy se ceny jednotlivých domén liší dle toho, jakého jsou řádu (.com, .net, .cz, .info atp.). Služby webhostingu a registrace domény však na sebe nejsou nutně vázány, a tak není žádný problém si doménu pořídit u jedné firmy, naopak hosting této domény umístit k firmě jiné.

Předpokládám tedy, že jste již vyřešili nákup domény, na které budete mít své internetové stránky, a přejdu rovnou k výčtu důležitých kritérií pro výběr placené hostingové služby.

Pro správnou volbu si musíme rozmyslet, jakého charakteru bude náš portál a jaké technické parametry bude vyžadovat. Každá společnost, která provozuje webhosting, by na svých informačních stránkách měla mít uvedeno, kolik má serverů, na jakém operačním systému vše funguje a jakou konektivitu má pro download a upload v síti. Jestliže správně propočítáme předpokládanou návštěvnost našich stránek, výběr mezi technickými parametry pro nás nebude žádný problém. Webhostingové společnosti se v těchto parametrech však mezi sebou příliš neliší, toto kritérium tedy většinou nebývá pro náš výběr hostingu rozhodující. Minimální doporučovaná hodnota frekvence serveru je 300 MHz a konektivita nejméně 10 Mbit/s. Záleží však na počtu internetových stránek, které server hostuje. Pro běžné internetové portály většinou není důležité, zda daná společnost provozuje své služby na operačním systému Linux či Windows Server, běžný uživatel to takřka nezaznamená. Verze systému však nesmí být zastaralá a musí vyhovovat současným požadavkům.

Nyní již víme, na jaké technické konfiguraci budou naše internetové stránky fungovat. Co však musíme bezpodmínečně znát, je velikost prostoru na disku, který budeme pro stránky potřebovat. Zde mnoho lidí uvažuje bohužel příliš „megalomansky“. Pro projekt, na kterém budete mít pouze informace o své firmě, pár fotografií a nějaký kontakt, vám bude bohatě stačit okolo 20 MB. Je tedy zbytečné si pro takové účely pořizovat službu s 500 MB na disku a platit tak mnohem více.

Dalším z velmi důležitých parametrů je možnost používání databází a skriptů. Není totiž samozřejmostí, že hosting i u dražších tarifů podporuje databáze a jazyky PHP, CGI či ASP. Jestliže se chystáte publikovat své stránky v jazyku PHP, nezbývá vám nic jiného, než si pořídit hostingovou službu, u které bude tento skript podporován. Údaje o podpoře byste měli vždy najít v podrobných informacích příslušného hostingového tarifu.

Jazyk PHP bývá v drtivé většině případů podporován na linuxových serverech, naopak ASP zase na Windows serverech. Možnost používání jazyka CGI je velmi omezená. Většinou musí být povolen samotným administrátorem celého hostingu, což si někdy samo o sobě žádá speciální poplatek.

Co se týče databází, tou nejpoužívanější a nejfrekventovanější je pravděpodobně MySQL. Mezi další hojně používané pak patří MS Access, PostgreSQL nebo MS SQL. U databází si musíte také rozmyslet, kolik jich budete celkem potřebovat. V některých případech stačí pouze jedna, někdo jich potřebuje více. Je důležité se podívat, zda jsou všechny databáze v ceně vašeho hostingového tarifu, nebo si za každou z nich zaplatíte speciální měsíční příplatek. Jednou z dalších důležitých informací je také to, zda se obsah databáze ukládá na vámi zakoupený diskový prostor, nebo samostatně.

Dříve byla dostupnost skriptových jazyků a databází menší a vše bylo několikanásobně dražší. V současnosti je však téměř u každého hostingu podpora těchto parametrů samozřejmostí.

Jestliže máte zakoupenu placenou doménu, pak uvítáte jistě i e-mailové adresy ve formátu např. jmeno@vasedome­na.com. To však také záleží na společnosti, u níž si chystáte pořídit svůj hosting. Jedním faktorem je, zda možnost založení e-mailových schránek se jménem vaší domény hosting vůbec podporuje, druhým pak počet adres, které si můžete založit. Počet adres s vaší doménou je většinou odvozen z ceny hostingového tarifu. U nejlevnějších se počet možných e-mailových adres pohybuje okolo deseti, u dražších je možno mít e-mailových schránek více. Nabídka je vždy velice individuální. Může se stát, že některá společnost bude nabízet k hostingovému tarifu dokonce i neomezený počet e-mailových adres.

Další záležitostí je komfort nabízených služeb k e-mailovým schránkám. Jedná se např. o možnost přeposílání e-mailů na jiné adresy, nastavení automatických odpovědí, přístup přes POP3, SMTP apod.

Po výběru, který jsme si uvedli, potřebujeme znát, jakým způsobem budeme přenášet soubory na náš internetový portál. V této oblasti dominuje jednoznačně protokol FTP. Pomocí něho můžeme na náš virtuální disk u hostingového provozovatele přenášet jakékoli soubory, bohužel ale nezašifrovaně. Není tak příliš složité, aby si je kdokoliv na Internetu zajistil. Jiné protokoly jsou bezpečnější, avšak českými webhostingy nepříliš podporované. Pokud tedy budete chtít mít pocit absolutní bezpečnosti, nezbývá nic jiného, než si připlatit.

Nyní máme všechna důležitá kritéria rozhodnuta, na řadu přicházejí doplňkové služby. Mezi nejčastější patří tzv. předpřipravené skripty. Jsou to webhostingovou společností vytvořené skripty, pomocí nichž si lze během několika sekund přidat na své internetové stránky např. knihu návštěv, počítadlo přístupů, diskusní fórum, anketu atp.

UX16

Přicházíme k mnohdy nejproblematič­tějšímu kritériu, kterým je cena. Je jen na vás, abyste zhodnotili, zda je cena adekvátní výkonu vašeho tarifu. Obvykle si společnost účtuje měsíční příplatky za nejrůznější služby, jimiž jsou např. traffic (limit přenesených dat za určité období), počet databází nebo podpora antivirového systému. Neškodí si tedy prohlédnout nabídku několika hostingových firem a podrobně všechny položky porovnat. Zde si však dávejte velký pozor, cena nemusí vždy znamenat spolehlivost. Když si budete pořizovat webhosting, důrazně doporučuji optat se na zvolenou společnost nějakého známého, kolegy či někoho na Internetu, který jejích služeb již využívá. Jedině dle referencí si můžete být jisti, zda bude vaše internetová stránka fungovat spolehlivě, zda příliš často nebude mít výpadky atd.

Pokud si po uvážení všech potřebných parametrů vyberete hostingovou službu, pravděpodobně budete kontaktovat zástupce této společnosti a požádáte ho o aktivaci hostingu. Na přístupu zaměstnanců webhostingových společností záleží především. Nikdy nevíte, v jakých situacích je v budoucnu budete potřebovat. Proto je důležité, aby jednali ochotně, pohotově a bezchybně.

Anketa

Používáte webhostingové služby?

117 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 1. 2009 11:47
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »