Podle informací z Internetu…

Tak jsem otevřel jedny noviny, celostátní a velmi dobře známý deník to byl. Článek v něm, napínavý od začátku do konce. Autor tu odkazuje na autoritu skoro pánaboha převyšující, jindy se zase odvolává na očitou svědkyni té nejprapodivnější události. Jedno mne ale zaujalo doopravdy. Tím, řekl bych, vůbec nejzajímavějším byla věta obsahující slova "podle informací z Internetu".

Tak jsem otevřel jedny noviny, celostátní a velmi dobře známý deník to byl. Článek v něm, napínavý od začátku do konce. Autor tu odkazuje na autoritu skoro pánaboha převyšující, jindy se zase odvolává na očitou svědkyni té nejprapodivnější události. Jedno mne ale zaujalo doopravdy. Tím, řekl bych, vůbec nejzajímavějším byla věta obsahující slova „podle informací z Internetu“.

Napsal jsem článek a poslal jej. Poslali mne s ním… Bylo v něm totiž mimo jiné, že „podle informací kouřových signálů“. Jistě, kouřové signály nejsou tak moderní a špičkovou technologií jako Internet, podléhají vlivu počasí a ne vždy jsou správně interpretovány, nehledě na to, že nemají algoritmus pro kontrolu chyb. Nicméně jejich použití jako zdroje vycházelo s oním žurnalistou na Internet se odvolávajícím úplně nastejno.

Česká média, přinejmenším ta elektronická, často používají Internetu (respektive webu, ale oni to nijak nerozlišují) jako pytle. Je v něm všechno a cokoliv právě chci dokázat, to tam najdu. Je snad Elvis naživu? Podle informací z Internetu ano. Už přistáli „ufoni“? No, že se ptáte. Volby ve skutečnosti vyhrál Sládek! Tedy podle informací z Internetu.

KL_NOMINACE

Neuvádění přesného zdroje, a to ve formátu <Název> a &lt;URL>, je pro naše noviny a časopisy v případě, že se operuje s informacemi z Internetu, bohužel příznačné. Je to hrozná ostuda a ukázka toho, že se novinářům někdy nechce dohledávat zdroje, obtěžovat s nimi své čtenáře, nebo že se prostě odvolají na něco, co tam v tom pytli určitě bude. Zároveň to ale degraduje žurnalistiku na webu, tu, která jaksi opravdu uvádí informace, a protože není zmíněna konkrétně, bývá často hozena do stejného pytle s přáteli vítězství Sládka nebo fanklubem znovuvzkříšení krále rokenrolu.

Redaktoři moderních novin své články nepíší na psacím stroji a nesázejí je linotypem. Přesto se občas chovají tak, jako by tyto dva bezesporu kdysi přelomové agregáty stále představovaly jejich základní dláto a kladivo. A notně tím kazí reputaci svým technicky vyzrálejším kolegům.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 11. 2004 22:58

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »