Hlavní navigace

Podle webu poznáš ISP

Michal Krsek

Každá příručka nové ekonomiky, kterou si dnes můžete koupit v knihkupectví, nás učí, že internetová prezentace společnosti je nejlevnějším a nejefektivnějším způsobem vzájemné komunikace mezi dodavatelem a zákazníkem. Jak však obsah této poučky naplňují poskytovatelé internetového připojení v České republice?

Předem budiž oznámeno, že nebude rozebírán web žádné společnosti, nýbrž bude poukázáno na obecné nešvary, které panují (nejen) na webech českých ISP. Jistě každý dokáže nalézt odkazy na stránky našich poskytovatelů internetového připojení na adrese http://www.nix­.cz. Zároveň nebude předmětem pranýřování a obvyklé plkání nad schopností zobrazení stránek v různých, více či méně obskurních prohlížecích – jinými slovy, rezignuji na stokrát omleté téma koupání psavců web stránek.

Na rozdíl od obvykle pranýřovaných chyb jsou níže uvedené prohrešky především chybou managementu (respektive člověka, zodpovědného za chod a obsah stránek). Paradoxně vycházejí z porovnání lépe společnosti, které mají štastnou ruku při výběru agentury. Zdá se, že (alespoň ve sledované oblasti) již neplatí klišé, že jeden výkonný človek je lepší než deset firem.

Nešvarem prvním je nepřehlednost při grafickém návrhu stránek. Tento problém vzniká v případě, že se odpovědné osoby soustředí na grafický návrh, pričemž v pozadí stojí vlastní obsah. Celková prezentace je sice graficky bez poskvrnky, nicméne najít v ní informace si žádá velkého úsilí – podotýkám, že informace přímo na webu jsou.

Webová nepřívětivost je druhým nešvarem, který se rozmohl především v poslední době. Co takové slovní spojení znamená? Představte si, že existují WWW servery ISP, kde jsou informace pouze ve dvou formách. Buď ve flashi (no, buďme progresivní) nebo jsou všechny texty uloženy v obrázcích (ano v GIFech). Pochopit záměr tvůrce takového webu chce opravdu velkou snahu a nemalou inteligenci. Vyhledat potom jakékoliv informace je prakticky nemožné.

Nešvar zvaný neaktuálnost postihuje další skupinu webů. I když bereme ohled na různou frekvenci emitace informací z jednotlivých společností, některé, dle vlastního webu, nemají zahraniční připojení. Jinde jsou aktuální novinky tři (variantně šest) měsíců staré. Pokud zároveň vidíme, že daná společnost o sobě čas od času nejaké informace prezentuje, lze se jen dohadovat, zda existuje rivalita mezi papírovými a on-line aktivitami či pouze daná firma zapomněla heslo ke své webové prezentaci.

Cizí termíny jsou ve své majoritě produktem techniků (v lepším případě) nebo pouze projevem arogance PR agentur (v horším připadě), jež si myslí, že zákazníky lze lépe manipulovat používáním termínu, které si vyměnují lidé z PR branže mezi sebou.

Neexistence informací je zajímavým fenoménem. Přestože většina prezentací tímto nešvarem netrpí, najdou se i takové, kde v jistých oblastech žádné informace nezjistíte. Někde si lze domyslet, že dané informace prostě společnost nechce dát k dispozici (nicméně i toto se dá na stránky napsat, s uvedením zdroje, kde k daným informacím muže zákazník prijít. Napríklad: Informace o cenách Vám podá na základě poptávky naše obchodní oddělení).

Bezkoncepčnost návrhu je posledním a nejhorším nešvarem. Kombinuje několik výše zmíněných problémů, přičemž jejich dopad na zákazníka je obvykle fatální. Zajímavé je, že velké množství podobných webů se rekrutuje především od různých business ISP, pričemž provozovatelé pravděpodobně spoléhají na svojí vyfutrovanost hotovostí a schopnost obchodníku „zmastit“ zákazníka. Je otázkou, zda je takový přístup korektní k zákazníkovi a jestli po ztrátě financování daní ISP nezpláčou nad výdělkem.

Při tvoření prezentace si musí ISP odpovědět na následující otázky:

  • K čemu mi má můj web sloužit?
  • Jaké informace hodlám zákazníkovi poskytnout?
  • Jak zařadím svůj web do balíku ostatních PR aktivit?
  • Jaké prostředky hodlám pro prezentaci použít?

…a teprve potom by mělo začít taktické rozhodování, jako je „kdo mi stránky navrhne“ či „komu zadám realizaci grafiky“.

Našli jste v článku chybu?

25. 1. 2001 16:39

MK (neregistrovaný)
... to bude browserem. Je treba pouzit nejaky, ktery umi zobrazovat poradne tabulky :-) Snad uz skoncila doba, kdy lide psali weby podle toho, jake chyby byli v aktualnich verzich browseru :-|

25. 1. 2001 14:58

Matus Uhlar (neregistrovaný)
Mam pomerne slusnu masinu aj slusne pripojenie. ale s Lupou CZ mam vzdy ten isty problem... pri natahovani stranke mi prehliadac na istu dobu zmrzne ako to zvykne pri velkych tabulkach. Mam pocit ze na dizajne lupy by sa tiez mohlo daco zmenit. Navyze strasne nemam rad ked sa objavi ledva nejaka zakladna informacia a hned na to to zamrzne na pripajani sa na mr.link.cz, fuj ...
Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Zeleninové jogurty prý budou hit

Zeleninové jogurty prý budou hit

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU