Hlavní navigace

Názory k článku Pokročilé nástroje webové analytiky (aneb až vám Google Analytics přestanou stačit)

  • 23. 3. 2010 12:02

    Martin Snížek
    Na Vaše komentáře jsem odpověděl i na blogu, ale kopíruji i sem:

    Tomáši, toto je pohled, se kterým se často setkávám u lidí, kteří nezažili žádný z pokročilých nástrojů a hlavně neví úplně zblízka, jak fungují velké firmy ("korporace"). Snaha řešit vše pomocí individuálního dovyvíjení Google Analytics je hodně drahá a v konečném důsledku nefunkční cesta. Odpovím na Vaše komentáře:

    "Tak zaprvé customizace - Google Analytics má dostupné a velmi dobře dokumentované Google Analytics API. Máte-li tedy potřebu ať už upravit nějakým způsobem vstupní data, nebo si připravit vlastní reporty s různými metrikami, pak to jste schopni vesměs udělat i s Google Analytics a jeho API."

    Tak zkuste snadno udělat v Google Analytics opravdu customizovaný report, se kterým bude umět pracovat po pouhém přihlášení jakýkoliv vyšší manažer, do jehož širší kompetence web spadá. A bez toho, aby se tam zobrazovalo spoustu zbytečných čísel okolo, s možností customizace grafu (jak vzhledu, tak zobrazovaných dat), bez nutnosti pokaždé znovu všechno vysvětlovat.
    Nebo mi ukažte, jak dokážete v Google Analytics sledovat metriku typu konverzní poměr z přesvědčených uživatelů (ne ze všech návštěvníků, za přesvědčené můžeme považovat třeba ty, kteří vyplnili nějaký formulář). Opět to chci snadno dát do reportu a grafu.

    V pokročilých nástrojích je toto otázka chvilky, jsou k tomu totiž postavené.

    "Druhým bodem je integrace - opět je zde Google Analytics API, které vám umožní data integrovat do jakéhokoliv systému."

    A co zobrazování skutečně realizovaných objednávek přímo ve webové analytice, se spárováním ke kampaním? K tomu potřebuje integraci opačnou, z interního systému do webové analytiky. S Google Analytics opět narážíte.

    "Martin zde zmiňuje možnost vidět "kompletní zkušenost jakéhokoliv konkrétního návštěvníka s webem", což lze i s GA (každého návštěvníka či jeho návštěvu můžete označkovat dle libosti), otázka pak hlavně je, kdo by s tímto pracoval. Protože snažit se něco vydedukovat z jedné návštěvy bývá ošidné."

    V Google Analytics nemůžu vidět například, jak postupovali individuálně lidé, kteří udělali třeba dva různé typy konverzí a před tím navštívili dvě jiné stránky, přišli z určité kampaně, v rozmezí dvou dnů. Takových lidí není mnoho, ale abych mohl poznat jejich chování (a následně si udělat obecný závěr), musí mi můj nástroj umožňovat s jednotlivými návštěvníky pracovat. To Google Analytics prostě neumí, a často na to narazíte třeba i při použití segmentů (co když chci vyfiltrovat návštěvníky, kteří navštívili určité stránky ve mnou daném pořadí?).

    "I Google garantuje, že bude data využívat jen ke statistickým účelům a agregovaná, a garance ochrany dat od Google má minimálně pro mě mnohem větší váhu než jakékoliv garance jiných zmíněných hráčů."

    Pro Vás možná ano, pro firmy, kterým Google potenciálně konkuruje, je to ale úplně jinak.

    "Firmy typu O2 prostě z principu i podle interních bezpečnostních pravidel prostě nemohou dát citlivá data jiné firmě."

    No, oni nemohou dát citlivá data Googlu, u jiné firmy už je to obvykle jinak (vlastní zkušenost).

    "Podpora - tady je článek úplně mimo."

    Asi nevíte, že pro většinu korporátních zaměstnanců je nějaká podpora komunity k ničemu, protože obvykle ani neví, co to "komunita" znamená :-) Chci tím říct, že tu jde o jiný způsob podpory - já si něco platím, proto někam napíšu, a oni všechny moje problémy vyřeší. Nebudu nic hledat na internetu, proboha.

    Nechci tuto diskusi směřovat na "Google Analytics proti zbytku světa". I článek jasně říká, že Google Analytics jsou dobrým nástrojem a pro jistý typ použití tím nejlepším. Ale nemůžete ho napasovat na účely, pro které nebyl vytvořen - k těm slouží pokročilé nástroje, na trhu přece existují z určitých důvodů.
  • 23. 3. 2010 9:40

    Robert Němec
    Webtrends u nás implementuje primárně Unicorn, takže jej najdete např. v České pojišťovně, Zentivě, Škodě, Oriflamu atd.

    Problémem samozřejmě není implementace daného nástroje, ale využívání dat z nástroje. Řečeno jinak: že je někde implementováno řešení za 1 mio+ Kč občas znamená, že se pak dívají, kolik lidí jim chodí na stránky. :-(
  • 23. 3. 2010 20:23

    bez přezdívky
    Buď nejsem normální zákazník, nebo je něco s tímhle web analytics od základu špatně.
    Pokud něco chci koupit, tak moje cesta je

    Obecný požadavek-google-produkt-srovnávače cen(CZ+EU+US)-google(stížnosti na vybraný eshop)-nákup.

    Nějak v tom nevidím prostor pro ty web analýzy. Že bych jako zevloval po webu určité firmy a pak náhodou (jakkoli optimalizovanou) něco objevil a koupil,to si nedovedu představit. To nedělám ani v kamenném ani v binárním světě.

    Toť můj laický selský pohled.
    Možná že pohled nějaké té Carrie Bradshaw bude hodně odlišný.
  • 23. 3. 2010 15:22

    Jakub (neregistrovaný) ---.klfree.cz
    Souhlasím. K tomu přidám jen, že je potřeba flexibilita okamžitá. Pro webovou analytiku je velmi důležité umožnit si data nastavit a zkombinovat tak, aby analytik odhalil nedostatky a dostal požadovaný výstup. Toho prostě přes API dosáhnout nelze. Při webové analytice nejde "umět odněkud data vytáhnout", ale moci se do dat ponořit libovolně, flexibilně a hlavně okamžitě.

    Druhou věcí je také troubeshooting či testování nastavení. Zpoždění Google Analytics při sběru dat fakticky jakýkoliv bezprostřední troubleshooting a otestování nového nastavení (uživatelského pole, sledování toho a onoho) znemožňuje a je vždy třeba počkat, až se data do GA nasypou, kdežto u pokročilých nastavení lze testovat a řešit problémy v reálném čase. Byť se to může zdát jako prkotina, není tomu tak, jakékoliv prodlení se může rovnat zbytečným výdajům na kampaň.
  • 23. 3. 2010 18:52

    # (neregistrovaný) ---.116.broadband7.iol.cz
    no cekal bych naky porovnani ruznych alternativ (realny) a treba i zminku o advanced OSS resenich jako treba http://piwik.org/ ... ale to bych chtel asi moc ze :/
  • 23. 3. 2010 19:31

    tunak (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    cpoj pouziva neco uplne jineho nez pisete a sice clicktracks
  • 23. 3. 2010 19:45

    Yaroukh (neregistrovaný) ---.cust.centrio.cz
    Předvádět, že neumíš psát česky? :P
  • 23. 3. 2010 19:46

    anonymní ---.techcomnet.cz
    Je sice moc pěkný, jak zde avizujete možnosti dalších analytických nástrojů, které jistě jako firma budete velice rádi za určitý poplatek implementovat, ale já kromě GA, GETClicky, Stats24, Reinvigorate a screenů Yahoo nic moc neviděl. Takže co kdybyste místo nabídky svých služeb umožnil nám neznalým ukázal a poskytl okno do světa pokročilé webové analytiky a prezentoval jednotlivé nástroje a postupy
  • 24. 3. 2010 9:16

    Lukáš Zaplatílek (neregistrovaný) ---.etnetera.cz
    Avinash sice píše proklatě dlouhé články, ale tento myslím do této diskuse skvěle zapadá (předně proklamuju, že nehodlám s nikým polemizovat a navíc jsem si vědom opodstatněné náklonnosti autora k jednomu z řešení webové analytiky):
    http://www.kaushik.net/avinash/2010/03/ten-fundamental-web-analytics-truths.html

    Ve zkratce alespoň nadpisy:
    1. If you have more than one clickstream tool, you are going to fail.
    2. Omniture cannot save you. Only you can save yourself.
    3. It is faster to fail and learn then wait for an "industry case study" or find relevancy in a "industry leader white paper".
    4. You are never smart enough not to have a Practitioner Consultant on your side (constantly help you kick it up a notch).
    5. Your job is to create happy customers and a healthier bottom-line.
    6. If you don't kill 25% of your metrics each year, you are doing something wrong.
    7. A majority of web analytics data warehousing efforts fail. Miserably.
    8. There is no magic bullet for multi-channel analytics.
    9. Experiment, or die.
    10. The single most effective strategy to win over "stubborn single-minded" HiPPO's is to embarrass them.
  • 24. 3. 2010 10:45

    Venca (neregistrovaný) ---.deutsche-boerse.com
    Tak to jsi ale uvedomely zakaznik, ktery sel do supermarketu s vypsanym listeckem co presne chce koupit a na nic jineho nehledi.
    Me by ale jako majitele webu zajimali taky zakaznici nahodili, kteri brouzdali po netu, nic koupit ani nechteli, ale nahodou se ke me doklikali a nabyli pocit, ze chteji koupit prave tohle, prave tady a prave ted, tj by me zajimalo, jak tuhle nahodilost optimalizovat a k tomu je ta analytika urcite fajn.
  • 24. 3. 2010 10:52

    Roman Appeltauer (neregistrovaný) ---.seznam.cz
    Neměla to být Česká Spořitelna? ;-)
  • 24. 3. 2010 18:04

    anonymní ---.ligna.cz
    Docela dobrej clanek ale chtelo by to navazat takhle me to prislo jen jako placnuti do vody

    Bylo by super kdybyste mohl napsat clanek o omniture
  • 9. 4. 2010 17:54

    Barbora Pulkrábková (neregistrovaný) 77.93.216.---
    To nevím, ale ráda podpořím myšlenku článku, který by popisoval více alternativ.

    Barbora Pulkrábková
  • 29. 5. 2010 0:09

    anonymní ---.net.upc.cz
    "Firmy typu O2 prostě z principu i podle interních bezpečnostních pravidel prostě nemohou dát citlivá data jiné firmě."

    Mohou (včetně bank). Od toho jsou smlouvy o ochraně citlivých informací.



    "Asi nevíte, že pro většinu korporátních zaměstnanců je nějaká podpora komunity k ničemu, protože obvykle ani neví, co to "komunita" znamená :-) Chci tím říct, že tu jde o jiný způsob podpory - já si něco platím, proto někam napíšu, a oni všechny moje problémy vyřeší. Nebudu nic hledat na internetu, proboha."

    Zřejmě máte poněkud zkreslené představy (na to, kolik uvádíte svých korporátních klientů - pracuji v jednom z nich) o úrovni IT oddělení velkých společeností. Dokonce mohu potvrdit, že v poslední době z mateřských společností stoupá tlak na využívání opensource software - a ne vždy se zaplaceným supportem od třetí strany.

    Mimochodem, nevím o tom, že by se u nás používal Vámi uvedený analytický nástroj - a něco bych o tom vědět měl. V pondělí se na to ze zvědavosti podívám.
  • 23. 3. 2010 13:49

    Martin Snížek
    "S pomocí Google Analytics API jednoduché. Možná to není na úplné naklikání (ale to ani v těch pokročilých nástrojích, když ten report chci opravdu customizovat), ale všechno to co jsi psal jsem z GA schopen dostat."

    To je právě rozdíl. Pokročilé řešení je pro podobné požadavky připraveno samo od sebe, a ne ve stylu "jsem z GA schopen dostat". Možné je dneska všechno, i přinutit kočku štěkat, jediná otázka je, s jakými náklady.

    "No čemu říkáš "ve webové analytice"? Přeci jako uživatel potřebuji mít tato data pohromadě. A přesvědčovat manažera, aby na ně koukal v nějakém externím nástroji, když celý život kouká do excelových tabulek nebo do svého interního nástroje? To by bylo hodně zvláštní. V principu jsem asi schopen do GA z interního systému dávat nějaká další data pomocí nějakých uživatelských nebo session proměnných, ale nechápu, co bych tím získal, když mnohem bezpečnější/jistější bude dávat méně citlivá data do mého systému, kde si je zobrazím přesně tak jak potřebuji, a ne má citlivá data posílat nějaké firmě a pak se jejich aplikaci přesvědčit, aby mi data zobrazovala jak já potřebuju"

    Je to právě zásadní pro to, abys mohl kampaně analyzovat na základě uskutečněných objednávek, to bez zpětné integrace dat do webové analytiky nejde.

    "Hlavně jak jsem psal, jediná opravdová bezpečnost je mít veškerá data inhouse, ne je posílat komukoliv mimo."

    Tohle je tvůj názor, otázka je to diskutabilní, a asi nemá cenu ji tady otevírat.

    "Podpora: tady jsi vytrhl jednu větu z kontextu. Psal jsem přeci naprosto jasně, že si může každý zaplatit placeného konzultanta, stejně jako u těch analytických nástrojů a že ten konzultant bude výrazně levnější. A nebo že mnohem víc věcí zvládnou sami bez toho, aniž by se někoho museli ptát."

    A co když budu mít podezření, že mi Google Analytics o 20 % podměřují, případně jiný problém s funkčností? K tomu potřebuju, aby se mnou komunikovala firma produkující nástroj.

    "Já netvrdím, že GA je všespásný - psal jsem o důvodech, proč firmy vybírají placená řešení. Ale prostě tvůj článek o nich nepojednává a místo toho zmiňuje věci, které GA zvládá plus mínus stejně."

    Pokud máš jiné zkušenosti než já a budou v jiné rovině než "jedna paní povídala", "takhle to prostě je", případně "tohle je blbost", tak si je rád přečtu - zatím jsem je tu ale neviděl :-)
  • 23. 3. 2010 15:04

    jim hvezda (neregistrovaný) ---.orange.sk
    Smekam pred vasimi vedomostmi, pane experte.
  • 23. 3. 2010 23:32

    Jiří Brázda (neregistrovaný) ---.net.upc.cz
    Fantastický příspěvek do diskuse - díky za něj!

    Význam webové části celého online měření a analytiky se opravdu zmenšuje s tím, jak klesá význam vlastního webu (http://www.snizekweb.cz/weblog/vlastni-web-marketing/) a stoupá význam různých srovnávačů, agregátorů a sociálních médií. Stále více se tak diskutují nástroje, metody a postupy pro sběr, integraci a vyhodnocování dat, která vznikají mimo firemní web, nebo vůbec mimo internet (např. reklamace zboží, stížnost, telefonát na call centrum, pojistná událost apod.).

    Nicméně, a toto je velké nicméně, význam webu zůstává obrovský, právě proto, že ten poslední článek v řetězci - nákup - se většinou odehrává na Vašem webu. Proto i ta webová část webové analytiky je tak důležitá.

    Pokud Vás zajímají další možnosti měření a optimalizace webu, rád bych Vás (a nejen Vás Hary Fotře) pozval na další setkání Web Analytics Wednesday, které se bude konat 28.4. a tentokrát bude hlavním tématem večera, pozor pozor, nikoliv měření webu, ale měření sociálních médií! Pozvánka a registrace na www.webanalyticswednesday.cz

    Jiří Brázda
  • 23. 3. 2010 12:27

    noname (neregistrovaný) ---.casablanca.cz
    No Martine musím opět nesouhlasit:

    re: Tak zkuste snadno udělat v Google Analytics opravdu customizovaný report ...

    S pomocí Google Analytics API jednoduché. Možná to není na úplné naklikání (ale to ani v těch pokročilých nástrojích, když ten report chci opravdu customizovat), ale všechno to co jsi psal jsem z GA schopen dostat.

    re: A co zobrazování skutečně realizovaných objednávek přímo ve webové analytice, se spárováním ke kampaním? K tomu potřebuje integraci opačnou, z interního systému do webové analytiky ...

    No čemu říkáš "ve webové analytice"? Přeci jako uživatel potřebuji mít tato data pohromadě. A přesvědčovat manažera, aby na ně koukal v nějakém externím nástroji, když celý život kouká do excelových tabulek nebo do svého interního nástroje? To by bylo hodně zvláštní. V principu jsem asi schopen do GA z interního systému dávat nějaká další data pomocí nějakých uživatelských nebo session proměnných, ale nechápu, co bych tím získal, když mnohem bezpečnější/jistější bude dávat méně citlivá data do mého systému, kde si je zobrazím přesně tak jak potřebuji, a ne má citlivá data posílat nějaké firmě a pak se jejich aplikaci přesvědčit, aby mi data zobrazovala jak já potřebuju

    Pro Vás možná ano, pro firmy, kterým Google potenciálně konkuruje, je to ale úplně jinak. No znám tuny firem, které používají "pokročilé analytiky" a ani jedné z nich Google nekonkuruje. Tady bych ten důvod nehledal. Hlavně jak jsem psal, jediná opravdová bezpečnost je mít veškerá data inhouse, ne je posílat komukoliv mimo.

    Podpora: tady jsi vytrhl jednu větu z kontextu. Psal jsem přeci naprosto jasně, že si může každý zaplatit placeného konzultanta, stejně jako u těch analytických nástrojů a že ten konzultant bude výrazně levnější. A nebo že mnohem víc věcí zvládnou sami bez toho, aniž by se někoho museli ptát.

    Já netvrdím, že GA je všespásný - psal jsem o důvodech, proč firmy vybírají placená řešení. Ale prostě tvůj článek o nich nepojednává a místo toho zmiňuje věci, které GA zvládá plus mínus stejně. A já tak měl potřebu to uvést na pravou míru, aby si lidé nemysleli, že si musejí kupovat drahé nástroje a služby za několik tisíc dolarů jen proto, že je nejde integrovat nebo přizpůsobit, což je blbost.
  • 24. 3. 2010 10:50

    Roman Appeltauer (neregistrovaný) ---.seznam.cz
    Ty skutečně pokročilé nástroje si nikdo v životě nekoupí na základě toho, že vám někdo odprezentuje, jak vypadá uživatelské rozhraní a funkcí. Na první ani druhý pohled to pro Google Analytics fandu nevypadá, že nabízejí něco navíc.

    I proto se žádný z dodavatelů nesnaží své řešení prezentovat detailně třeba na webu. Omniture, Webtrends, Coremetrics a Unica se hodí implementovat tam, kde už reálně narážíte na limity a obecnost Google Analytics.

    Když analytik překročí hranici reportování předem definovaných statistik, tvrdě v Google Analytics narazí na jejich nepružnost a nepřesnost. Už i samotné reportování je v GA problematické a ve větších firmách budou lidé ochotnější pracovat s Omniture než s Analytics.

    Jednoduše řečeno - Omniture se přizpůsobí vaší firemní kultuře, organizační struktuře, struktuře vašich KPI, používanému slangu i bezpečnostním pravidlům. Google Analytics naopak pravidla určuje. Vy se je můžete naučit respektovat, ale to už tak dobře nenaučíte ani 5 natož 30 lidí, kteří mají s těmi daty pracovat.

    Google Analytics je skvělý nástroj pro pochopení, o čem webová analytika doopravdy je. Nabízí enterprise funkce jako pokročilé segmenty nebo vlastní reporty, které jsou ale svou kvalitou a použitelností na míle daleko od toho, co umí skutečné enterprise řešení.

    Tyhle nástroje vám nikdo kvalitně neodprezentuje. To asi ani nejde a málokdo je zná všechny a do detailu. Ale velice snadno si v nich vyberete, když budete mít konkrétní potřeby a dokážete si spočítat, o jak moc peněz přicházíte tím, že máte práci s daty zbytečně komplikovanou.
  • 23. 3. 2010 8:52

    tatramat (neregistrovaný) ---.anonymouse.org
    Pouzivate Google Analytics? Tak si predstavte, ze existuji i jine nastroje. Tecka.

    Nate, mysticku na vypadnuvsi bulvy.

    Proc ja sem vlastne jeste chodim?
DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže