Hlavní navigace

Pokusný králík Ládová, zpravodajské portály a SEO

Eduard Hlava 22. 10. 2004

Představte si, že se zabýváte zlepšením pozice statisíců různorodých článků zpravodajského portálu ve vyhledávačích tak, aby to pokud možno nestálo ani korunu. K tomu máte k dispozici pouze hordu autorů, kteří se soustřeďují jen na to, aby stihli do uzávěrky napsat (dobrý) článek. Je jim většinou úplně ukradené, že by měl mít nějaké parametry, aby si ho vyhledávače všimly, a nebo dokonce aby mu daly pěknou známku.

Provádět alespoň základní optimalizaci pro vyhledávače u webu, který obsahuje tisíce a statisíce článků je poměrně obtížný úkol. Ne-li přímo nemožný.

Při tak velkém počtu heterotématických článků je – s prominutím – úplná blbost optimalizovat každý článek zvlášť. To by jen „SEOlizace“ jednoho článku stála víc než napsání článku samotného. Optimalizovat celý web tak, jak se obvykle provádí optimalizace u firemních prezentací, je také nadlidský úkol. Když jste sevřeni redakcí, obchodem a marketingem a musíte vyjít vstříc jejich někdy až nepochopitelně protichůdným požadavkům, na zásadnější vylepšování už moc prostoru nezbývá. Nějaké snahy lze pozorovat na všech našich zpravodajských portálech. Vnímavý čtenář si jistě obrázek udělá sám.

Je tu však ještě třetí cesta, zlatá střední. Dá se optimalizovat celý web v rámci možností a poté čas od času zapracovat na jednom konkrétním vybraném článku a z něj udělat tahouna. Že to není nic nového? Ano. Z novinářského hlediska je to věc stará desetiletí (i na Internetu známé „otvíráky“, digesty, dynamické bannery), ale proč nepomoci i jinak, moderně?

Pomohu si příkladem z poslední doby. Použiji Ester Ládovou jako aktuální příklad.

Když Láďa Bittner psal zde na Lupě o důsledcích kauzy Ester Ládová vs. Milionový pár, sledoval jsem vývoj svého (kosočtverečného) článku o Ester, který nebyl dokonce ani vhodně optimalizován na nejvyhledávanější slovní spojení. Přesto byl nějaký čas na 4. – 5. místě ve vyhledávání v Seznamu, odkud proudilo zhruba 80 procent čtenářů tohoto článku. Kladl jsem si otázku, proč na předních pozicích vyhledávačů jsou v tomto případě jen buď pochybné stránky a nebo blogy. No, takže vlastně samé pochybné zdroje :-) Žádný – ani bulvární – zpravodajský server se tam neobjevil. A přitom mohl takto získat desetitisíce nových návštěvníků na téma, které se dalo zpracovat i slušně bez jediného nahého pixelu.

Když odhlédneme od toho, že povyk kolem Ester měl poněkud obnaženou příchuť, byla to totiž velmi zajímavá mediální kauza. Nova samozřejmě nezrušila Milionový pár proto, že jedna z účastnic nafotila porno, ale proto, že se o tom v médiích (tj. i na Internetu) mocně debatovalo. A to byla šance, jak přilákat mnoho nových návštěvníků a v neposlední řadě jak si jednoduše ověřit některé SEO techniky.

Toto pochopili asi jen někteří jedinci, provozovatelé malých soukromých bezreklamních webů, kterým je návštěvnost na dvě věci (na ukojení ega a k následnému rozčarování z červené šipky v Toplistu). Pravda, někteří to poněkud přehnali, ale to je jejich věc. Na samotném faktu, tedy na využití veřejné bubliny k přilákání nových návštěvníků, není nic špatného. U velkých portálů, které jsou více či méně závislé na protočené reklamě, na takovéto úvahy není bohužel většinou moc času. Je to překvapivé o to více, že zde už jde o peníze!

Přitom na příkladu Ester vidíme, že TO funguje. Že i když v článku není jediný obrázek s nahou osobou, přesto přitáhne lidi. Dokonce hodně lidí. A stačí k tomu opravdu málo.

Záměrně jsem si vybral případ Ester, který je hmatatelný, ještě trochu živý a dostatečně velký. Také proto, že takovéto případy nutí k většímu zamyšlení a leckomu změní úplně nahlížení na svět. Mezi nimi byl zřejmě i Miloš Čermák, který se v Reflexu přiznal k tomu, že teď na každou ženu, kterou potká v metru, pohlíží apriori s otázkou, zda „má či nemá (…) na Internetu porno fotky“. Zajímavý pohled, že?

Našli jste v článku chybu?

30. 10. 2004 22:41

dgx (neregistrovaný)
Asi je to blog od blogu, server od serveru. V případě La Trine je 90% návštěv přímým zadáním odkazu, tedy z RSS čtečky. Nabízí se otázka: ten web se nějak do čtečky dostat musel, odkud tedy návštěvník přišel poprvé?



26. 10. 2004 9:13

Eduard Hlava (neregistrovaný)
"jak proboha na pět centimetrů čtverečních naskládat dva odkazy a tři reklamy" - to je přesné :-)))
A nejvíc mě dokáže rozčílit, když "kreativci" vymyslí nějaký nový typ reklamy a obchodník na to kývne, aniž by se o tom s kýmkoliv bavil. Takže pak nasazení takovýhle hrůzy se stává noční můrou. Vražda za takovýhle rozhodnutí je opravdu málo :-).
Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla