Hlavní navigace

Pomůže nám doména .eu?

Aleš Miklík 16. 11. 2005

Active 24 oznámila spuštění "závazných registrací" .eu domén a konkurence se zlobí, protože jde údajně o klamavou reklamu. To stejné však na jaře tvrdila Active 24 o předběžných registracích. Zaslouží si vůbec evropské domény takovou pozornost? Jinak řečeno, zná tu někdo třeba takovou doménu .us?

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Spouštění .eu domén provází od samého začátku velice silné „haló“, vyvolávané především (jak jinak) registrátory i webhostery. Ti je totiž cítí jako spásnou šanci, jak na „našlapaném“ českém trhu nějakou dobu smysluplně profitovat, někteří jiní možná aspoň udržet. Po sérii akvizicí (Globe a CP Online spadli pod Active 24, P.E.S. Consulting koupila italská Aruba) je konsolidační proces stále otevřený – velcí zákazníci zřídka migrují a přetahování o drobné od těch nejmenších uživatelů webhostingu zkrátka není dlouhodobě udržitelné.

Bude doména .eu záchrannou „dojnou krávou“, na které se zahojí všichni? Při pohledu na dosavadní průběh „registrací“ se spíš zdá, že pro řadu zúčastněných a doufajících půjde o velké zklamání a možná i ostudu. Registrační autorita EURid teprve nedávno vyhlásila začátek Sunrise periody (registrace na základě ochranných a obchodních známek) na 7. prosinec, avšak už na jaře přišel Explorer s poněkud nejistou možností předregistrace, což nelibě komentovala společnost Active 24 jako „klamavou nabídku“. Předregistrované domény sice do systému EURidu půjdou o něco dřív než běžné žádosti, avšak v případě většího počtu předregistrací na stejnou doménu vám tento náskok mnoho šancí nepřidá.

Paradoxního obratu se bitka o pochybné vítězství mezi registrátory dočkala nyní, kdy Active 24 spouští „závazné registrace“, které v případě, že nevlastníte právo na zařazení do Sunrise periody, nejsou ničím jiným než dalšími předběžnými registracemi bez valné záruky úspěchu. Některé konkurenční společnosti se už ozývají s tím, že jde o klamavou nabídku (alespoň společný slovník se za ty měsíce již stihl ustálit) a bezpochyby brzo přijdou s vlastním řešením, jak zástupy natěšených zájemců o koncovku .eu dostat pod svá křídla.

Je však celý ten povyk kolem nové domény nutný? Skutečně tolik firem touží po „evropské identitě na Internetu?“ Podle toho, že zapálení pro nový podnik je společné i zahraničním registrátorům (takový GoDaddy nabízel předregistrace už před dvěma lety, tedy ještě před vznikem samotného EURidu), je toto očekávání vpravdě celoevropské. Firem a zájemců jistě budou tisíce, avšak kolik z nich tak činí spíše pro jistotu, aby o „svoji“ doménu nepřišli, a po nějaké době zjistí, že obavy byly zbytečné? Kdo ví. Každopádně myšlenka povznesení hodnoty vašeho obchodního jména tím, že e-maily budete posílat z adresy s koncovkou .eu, se mi zdá mírně řečeno zjednodušená. Pokud komunikujete se zahraničním partnerem a nevlastníte doménu .com, s .eu si mnoho nepolepšíte. Pokud snad záleží na regionální příslušnosti firmy, význam má spíš hlásit se k americkému území – a kdo přitom používá doménu .us?

Mimochodem, ve vřavě předregistrační války trochu zapadla informace o tom, že rozhodčí soud, sídlící v Praze, vydal pravidla a poplatky pro vedení sporů o .eu domény. Nejnižší částka, na kterou se (s jedním porotcem a nejvýše dvěma doménami) můžete dostat, je 1990 eur. Nebude potom často levnější koupit si doménu od protistrany, případně spekulanta, rovnou a na „vlastní administrativu“?

Našli jste v článku chybu?

19. 11. 2005 8:21

internaut (neregistrovaný)
A neni ta zvyhodnena registrace ilegalni? Sem mel pocit, ze prvne pri navsteve EURIDU jsme zahlidnul neco v tom smyslu, ze registrator je povinnen vyrizovat zadosti v poradi, v jakem dorazili.

18. 11. 2005 13:34

Tomáš Tintěra (neregistrovaný)
Takova Toyota vyrabi jina auta pro Japonsko, jina pro EU a jina pro USA. Takze tem se nova koncovka bude hodit.
A mistni spotrebitele si zvyknou chodit na ty .EU weby, neb tam budou ty vyrobky, co jsou u nas koupit.


Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?