Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Pomůže vám komunita? od Hanka S. - Musím říct, že mě jste nadzvedl taky. Po...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 1. 2006 12:32

    Hanka S. (neregistrovaný)
    Musím říct, že mě jste nadzvedl taky. Po tom, co někdo našel ten váš dotaz na suse.cz, jsem si ho přečetla a řečeno slušně jsem užasla. Už nadpis by se dal vymyslet lépe. Ten váš zní Nejde pokračovat v instalaci. Je to na fóru Suse, tak se dá předpokládat, že nejde pokračovat v instalaci suse, ale mnohem lepší by byl např. nadpis Jak nainstaluji 32-bitový systém na 64-bitový stroj?

    Váš dotaz pak obsahuje tuto perlu: Po bootu z prvního instalačního CD na mne vyskočí upozornění, že se pokouším instalovat 32 bitový software na 64 bitový počítač. To je v pořádku, nemám DVD mechaniku. Vážně si myslíte, že je to dobře zformulovaný problém, kterému každý musí hned rozumět? Člověk, který na váš dotaz reagoval, z této vaší formulace pochopil, že jste naprostý laik a v tomto duchu vám odpověděl. Vy ovšem máte pocit, že jste peskován.

    Nakonec jste, jak píšete, sebral síly a opět se vrhnul na počítač. A hle! Podařilo se. Nějak však nemůžu najít vaše řešení. Nikoliv ve vaší glose, ale na fóru Suse. Jedno z pravidel chování v komunitě také praví, že když se mi podaří najít řešení neobvyklého problému, podělím se s ostatními. Z vašeho článku vyplývá, že očekáváte, že se kvůli vám všichni přetrhnou, ale sám pro nikoho nehnete prstem.

  • 11. 1. 2006 17:24

    Michal Krsek
    No kdyz uz jsme v glose, napadlo Vas nechovat se jako hulvat a kdyz mate problem, ktery ma nekdo resit, tak se take podepsat a uvest na sebe kontakt?

    Obcas se totiz stava, ze se najde nejaky dobrovolnik, ktery nehodla zaplacavat forum tim, ze Vas bude dolovat informace, ktere jste mel poskytnout pri kladeni otazky a vyresi to s Vami primo ...
  • 10. 1. 2006 13:14

    Ostap Bender (neregistrovaný)
    Jenom doplním ještě jednu indicii - openSUSE, jak jsem jim teď koukal na web, ve verzi x86-64 k dispozici na CDROM je. Možná že používal placenou verzi, ale pak mi není jasné, proč nevolal oficiální podporu...
  • 10. 1. 2006 8:52

    vojtěch bednář - autor (neregistrovaný)
    Dobrý den,
    Otázka se zaseklou instalací je opravdu moje :-) nicméně problém byl již vyřešen. Evidentně jsem Vás asi trochu zvedl ze židle. Článek, na který jste reagoval je glosa (po formální stránce možná úplně přesně ne). Není jeho cílem být objektivní, nebo čistě popisný. Není účelem říct že "něco je přesně takhle". Má přinášet názor. V tomto případě zkušenost mou a zkušenost několika přátel. Kdyby na Lupě vyšel článek na téma "zkoušíme podporu z komunity", pak by vypadal úplně jinak ...btw dobrý nápad... a operoval by s fakty. Glosa operuje s názorem a se zkušeností a dělá to proto, že i názor a zkušenost mohou být zajímavé. Přesto Vám ještě jednou děkuji za vyčerpávající kritiku. Hezký den. Vojtěch
  • 10. 1. 2006 13:14

    Chorb (neregistrovaný)
    Ano - je dobre napsat svuj nazor. Jenze ja ve vasi "glose" zadny nazor nevidim. Prave ze vas clanek ve skutecnosti JE popisny, ne ze neni - jen popisuje jakasi "fakta" z vasi subjektivni reality, misto aby popisoval fakta, ktera se budete snazit necim podeprit. Asi mam jinou predstavu co to znamena "mit nazor".
  • 10. 1. 2006 2:17

    Elixon (neregistrovaný)
    Na vsechny dotazy existuje cesta jak se svepomoci dopracovat odpovedi. Princip rady funguje na tom, ze jde o to, cestu co nejvice zkratit.

    Pokud chci vedet, jak pripojit hardware k linuxu, se kterym mam problem, mohu nejaky cas venovat tomu, abych se dovzdelal a naucil se debugovat proprietarni firmware, nacetl spoustu literatury o linuxovem kernelu... a nakonec bych to urcite vyresil sam, ale mozna by stacilo nekomu venovat jednu minutu a poslat mi link na patch, ktery vytvoril nekdo, kdo nebyl liny a neposilal ostatni do knihovny se slovy "Tam jsem to nasel ja, tak ty to tam musis najit taky!". S usetrenym casem nekdo muze nalozit tak, ze vynalezne napriklad alternativni pohon nebo lek na rakovinu...

    Na pedagogicke fakulte nam vzdy rikali, ze poradit/ucit musime vzdy takovym zpusobem a *jazykem*, kteremu student rozumi. Je snadne byt spatny "machr", ktery o vsem vi, na internetu k tomu vetsinou staci znat na klavesnici umisteni pouze ctyr pismenek - "R", "T", "F", "M" - a hned ma spousta lidi pocit, ze jsou neprekonatelni profesionalove. Ale ctyri pismenka natuka i cvicena opice, to mi nikdo nevymluvi.
  • 10. 1. 2006 0:26

    Chorb (neregistrovaný)
    Takže bych to vzal pěkně popořadě...
    Jednou z velkých deklarovaných předností opensource technologií je, z hlediska uživatele, podpora komunity uživatelů a vývojářů.
    JAK deklarovaných? KDE přesně se co deklaruje a jaký druh podpory je tím myšlen - můžete prosím být konkrétní? Deklaruje se někde nějaká záruka technické podpory / poradenství, a vy jste tam podporu nedostal? Kde to bylo? Nebo se mluvíte o čistě dobrovolné podpoře motivované zájmem o problematiku samotnou - zájmem, který tazatel nejprve musí sám vzbudit?
    Dotaz položený ve fóru se setkával s pravidelnou odpovědí, ať si přečte manuál. Ten měl několik set stránek.
    Co je špatného na radě přečíst si manuál? Proč by měl mít kdokoli povinost tazateli pomáhat, když řešení jeho problému je v manuálu a tazatel tudíž žádnou pomoc nepotřebuje? Jakou souvislost s tím má počet stránek manuálu? Má snad mít někdo povinnost věnovat námahu na vyřešení problému tazatele v situaci, kdy tuto námahu není ochoten vynaložit ani on sám?
    a když už odpověď na technickou otázku přišla, byla, řekněme, ne právě srozumitelná.
    co znamená "ne právě srozumitelná" - že byla shledána nesrozumitelnou komisí pro hodnoceni srozumitelnosti otázek dle ISO 655432? Nebo jen že jí tazatel nerozuměl? Je to nezbytně chyba odpovídajícího a ne tazatele? Není za vyřešení problému odpovědný v prvé řadě tazatel?
    servery čtou inteligentní a vzdělaní (asi) lidé, mohli bychom doufat, že na nich bude dříve nebo později takřka každá otázka plodnou diskuzí přivedena ke svému vyřešení. Myslíte?
    proč by si někdo měl něco takového myslet? Znamená to snad, že "inteligentní a vzdělaní" lidé nemají limity, které vůbec není možné objektivně odhadnout? A nezáleží také na kvalitě otázky? Proč by měla komunita dobrovolníků v plodné diskusi odpovídat např. na nudné, nesrozumitelné či opakované otázky?
    Na druhý a třetí jsem byl krátký, a tak jsem se zeptal na několika serverech
    Proč tady nejsou tyto dotazy uvedeny, aby čtenář sám si na ně mohl udělat názor?! Proč jste vynechal právě tuto naprosto klíčovou informaci?!
    Její autor mne peskoval za formulací otázky, již nepochopil. Připsal jsem tedy reakci, která ji upřesňovala, a v naději doufal. Autor odseknutí se za vlastní nepochopení omluvil, ale otázka zůstala otevřena.
    Je vaší otázkou skutečně tato http://portal.suse.cz/node/937? Pokud ano - z čeho usuzujete, že vás někdo peskuje? Proč nejste ochoten zvážit možnost, že jste zadal nelogickou otázku, a dobrovolník vás informuje, že otázka není srozumitelná a dále se snaží získat lepší informace o vašem problému, přičemž na základě svého názoru na váš dotaz vyjadřuje oprávněné pochybnosti o vaší kompetenci problému porozumět a varuje vás před snahou řešit problém jinak než instalací systému s pomocí přítele-experta?
    Dotaz na fórech jsem trochu občerstvil a upřesnil. Leč nic. Možná že ani odpověď nemá. Jenže to vypadá, jako by se jím ani nikdo nezabýval.
    Proč píšete, že "to vypadá" - co TO vypadá? Nemáte na mysli spíše to, že vy osobně se tak subjektivně domníváte? Z čeho by mělo být usuzováno, že "by se jím ani nikdo nezabýval"? Očekával jste od každého člena komunity potvrzení, že on odpověď na vaši otázku nezná? Jak můžete odhadnout, kolik lidí o vaší otázce přemýšlelo?
    Samozřejmě může jít pouze o výjimky a většina problémů na většině serverů se se svou odpovědí nakonec úspěšně setká. Ale možná také ne. Komunitní podpora možná nefunguje tak, jak by fungovat měla. Jak by to bylo užitečné.
    Opravdu se domníváte, že tyto sugestivní otázky jsou opodstatněny něčím jiným, než že konkrétně vy nebo několik vašich nekonkrétních přátel přátel jste nedostali odpověď? Pokud ano - čím?
    Domnívám se, že pokud v článku nejsou obsaženy odpovědi na všechny tyto otázky, je nejenže bezcený - je manipulativní, povrchní a očerňující.
  • 10. 1. 2006 13:03

    Chorb (neregistrovaný)
    Ano, se vsim co pisete, zcela souhlasim-
    Problem je ale v tom, ze s tim zjevne souhlasi i naprosta vetsina komunity - podivejte se na obrovske mnozstvi vyresenych otazek na abclinuxu.cz. Na minimalne rozumne otazky obvykle NENI odpovidano RTFM (pokud se neptatte na zive.cz) - naopak, jsou pokladany upresnujici dotazy, patra se po reseni. Linuxova komunita tudiz nepotrebuje vase jiste dobre minene pouceni - Linuxova komunita tohle sama dobre vi. Linuxova komunita (alespon dle meho nazoru) je jen opravnene popuzovana radou dotazu, kterym naprosto nejde o nejake "zkraceni cesty" ale o preneseni namahy na nekoho jineho, A linuxova komunita musi byt opravnene nastvana tim, kdyz pan Bednar napise clanek, ktery zcela zjevne zkousi sugerovat, ze nikoli hloupi tazatele, ale linuxova komunita ma problem...
    Nezlobte se na me, ale co si o me budete myslet, kdyz se vas zeptam na nejednoznacny a nesrozumitelny dotaz (viz otazka pana Bednare), na ktery pri nejlepsi vuli nedokazete odpovedet, a ja pak o vas napisu do novin, jak je smutne, ze jste neodpovedel, prestoze to deklarujete, a vy ak budete muset cist spoustu poucnych prispevku, jak byste nemel byt liny a mel byste se trochu snazit pomoci dobrym lidem:-(
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).