Hlavní navigace

Pořádání přímého internetového přenosu I

Michal Krsek 22. 4. 2003

Pro přenosy videa bylo až donedávna poměrně omezené publikum. Širokopásmovým připojením disponovala především akademická komunita, úřednictvo centrálních orgánů státní správy a několika velkých společností, kterým však zase bránila systémová politika administrátorů a to, že mají v pracovní době pracovat. Doba se ale mění.

Díky úzké divácké základně zažila rozvoj především internetová rádia, která k provozu potřebují nepoměrně menší kapacitu a umožňují běh na pozadí (uživatel při jejich poslechu může dělat něco jiného). Přenosy videa měly spíše charakter akcí pro specifické publikum: například disputace Windows vs. Linux či přenosy tiskových konferencí.

V současné době však přichází období rozvoje širokopásmových přípojek za relativně rozumné ceny, které budou dále klesat. Videopřenosy tak může sledovat rychle se zvětšující skupina uživatelů. Pokud nemá být širokopásmový Internet využíván pouze jako rychlý web, musí samozřejmě existovat nabídka dalšího obsahu. Jednou z aplikací proudování (streaming) videa jsou živé přenosy.

Přestože internetové přenosy u nás pořádá jen několik subjektů, které se jim věnují dlouhodobě, stále se opakují stejné chyby, jež lze řadit mezi jednoduše odstranitelné. Obvykle jsou na straně zadavatele, nicméně podíl na nich má i produkce, která není zadavateli schopná (či ochotná?) vysvětlit, kde problém vězí. Většina chyb není ani tak technického, jako spíše organizačního rázu. Zkusme se tedy podívat, co je potřeba udělat, aby přenos mohl být na konci vyhodnocen a bylo možno se z učiněných chyb poučit.

Pokud reprezentuji organizaci, která chce uspořádat přenos (dále zadavatel), musím udělat několik rozhodnutí, z nichž většina je pro výsledek důležitější než výběr technické platformy.

  1. Musím si ujasnit, co chci světu sdělit. Obvykle mám jasno, že chci uspořádat živý přenos nějaké nevirtuální akce a chci v něm říci, že jsem „nejlepší na světě“. Takové sdělení je ovšem neměřitelné, a proto je třeba zaměřit se na konkrétní sdělení (například: „mám nový produkt“, „mám nové ceny“, „dal jsem sponzorský dar“ nebo „někoho jsem koupil“). Z výše uvedeného vyplývá, že nejjednodušší je vysílat tiskovou konferenci – odpověď na výše uvedenou otázku jsem již musel zodpovědět.
  2. Musím si definovat konkrétní profit vysílání. Až na výjimky je profit vyjádřen větším zásahem populace než v případě kamenné akce (vždy se najdou lidé, kteří se na konkrétní místo nedokáží dostavit, a samozřejmě i cena za přímého diváka internetového přenosu je nižší než v případě pronájmu sálu). Profitem může být ale i „uchování pro příští generace“ či report záznamu centrále společnosti v zahraničí.
  3. Z profitu a sdělení mi vyplynou cílové skupiny. Cílové skupině musím podřídit faktickou organizaci (například čas, formu či organizaci vysílání „na place“). Z cílové skupiny také vyplyne, jakým způsobem a kde budu konání přenosu propagovat. Diskusi „Možnostmi směrování IPv6 nad MPLS“ budu propagovat jinde než „Poslední změny v jádře Linuxu“ a jiné publikum bude i v případě tématu „Nový mobilní telefon s digitální kamerou“. Představa, že již přenos samotný přiláká dostatek lidí, platí jen v případě velmi silných témat směrovaných na silnou a sevřenou komunitu (například „Je Linux lepší než Windows?“).
  4. Důležitý je výběr nákupu přenosu. Pokud nemám žádné know-how v této oblasti, je vhodné přenechat organizaci přenosu obchodnímu partnerovi, který vše další zařídí na klíč. Fakt, že se mi zdařilo nainstalovat proudovací server, neznamená nabytí vědomostí o organizaci vysílání, natož vědomostí například o akvizici.
    Pokud se rozhodnu realizovat přenos sám, musím samozřejmě vybrat konkrétní technologie použité při přenosu (zajištění konektivity, akvizice signálu, ozvučení prostor apod.).
  5. A samozřejmě nesmím zapomenout na propagaci konání přenosu. Výsledným produktem všech předchozích bodů bude URL, na kterém bude v konkrétním čase možné přenos „naladit“. Na úspěchu zasažení cílové skupiny tímto URL záleží výsledek přenosu. Kromě klasických médií (počínaje novinami a konče televizí) můžeme dotyčné URL zveřejnit na příslušných webzinech, případně na portálech určených přímo k oznamování přenosů – například prenosy.cesnet.cz (zkuste předchozí měsíc) či videolab.uore­gon.edu.

Příště se podíváme na technická řešení, která nám pomohou řešit problémy, jež se mohou objevit.

Anketa

Plánujete organizaci internetového přenosu v následujícím půlroce?

Našli jste v článku chybu?

22. 4. 2003 11:52

Martin Ler (neregistrovaný)
no, na quicktime se da (ma dat) postavit streamingovy server na MPEG4 zdarma... otazkou pouze je, jestli chcete live stream nebo veci z disku... pokud live, tak asi budete otrebovat Maca :)
www.quicktime.com

22. 4. 2003 11:51

Michal Krsek (neregistrovaný)
Jak Real Producer tak Real Server maji sve free protejsky. Pokud nutne chcete stejnou funkcionalitu zadarmo, doporucuju se podivat na http://www.helixcommunity.org/.
Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: ČT láká na jarní programové tipy

ČT láká na jarní programové tipy

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)