Hlavní navigace

Porazí Google do pěti let Seznam?

 Autor: 74287
Jiří Hlavenka 18. 9. 2009

Před pár týdny vyšel v novinách i na Internetu rozhovor s ředitelkou českého zastoupení Googlu Taťánou le Moigne; v úvodu redakce komentuje, že firma chce být do pěti let jedničkou i na českém trhu. V přímé řeči ředitelka Googlu nic takového neuvádí, ale budiž, mohlo jít o informaci „mimo mikrofon“. Každopádně je to trochu provokativní myšlenka – jakým způsobem by mohl Google porazit dosud s přehledem vedoucí firmu na českém Internetu?

Zmíněný rozhovor s Taťánou le Moigne vyšel zde na iHNed.

A co vůbec znamená „stát se jedničkou“? Jediným rozumným kritériem je výše zisku. Miliardy na netu umí otočit kdejaký internetový (velko)obchod, ale zisk je to, co se počítá. Obrat je sekundární kritérium a ještě méně důležitá je návštěvnost. Bohužel ale i když se Google touto jedničkou stane, s jistotou a přesností se to nedozvíme – firma nevydává finanční výsledky pro jednotlivé země, kde působí.

Výhody na straně Seznamu

Letitý dominantní hráč má především velice silnou výchozí pozici: je domovskou stránkou pro milióny českých uživatelů Internetu, dominuje v oblasti freemailu. Zde je jeho převaha nad konkurencí vůbec nejsilnější – adresa @seznam.cz je všeobecně používaný a akceptovaný standard, dokonce i mnoho firem s vlastní doménou využívá tuto adresu jako “oficiální”. Seznam vede i v některých dalších podstatných internetových službách, i když v nich už má obvykle zdatné konkurenty (mapy, noviny na Internetu, realitní server atd.). Seznam je díky své pozici i tradici brán jako primární cílové místo pro inzerci – obsluhuje cca 30 % veškeré reklamy na českém Internetu, i když jeho podíl na celkové návštěvnosti je mnohonásobně menší.

Seznam je v dnešní době rovněž poměrně kvalitně řízenou firmou se strategií, která je skoro imunní vůči selhání: nehoní se za vizionářskými bludičkami, uvažuje pragmaticky a investuje jen do “důležitých věcí pro obyčejné lidi”. Hromadí zisk. Nesnaží se být za každou cenu na čele pokroku – ví, kde se nalézá nejsilnější jádro návštěvníků Seznamu a připravuje jim novinky takovou rychlostí, jakou jsou schopní právě tak zkonzumovat.

Jestliže mám hlavní výhody firmy, které budou nejobtížněji k poražení, shrnout, tak jsou to první dvě zmíněné: homepage a mail. Obojí se totiž vyznačuje obrovskou setrvačností: k tomu, aby člověk zaměnil svůj e-mail za jiný, už musí být pořádně velký impuls, u homepage je to podobné. S nadsázkou můžeme říci, že to je podobné, jako když se v normálním životě člověk přestěhuje – také nepodstoupí toto martyrium, pokud vysloveně nemusí.

Past: podnikatelská výdrž

V českém podnikatelském prostředí bylo mnoho firem, které vypadaly jako neporazitelné, a přesto odešly poraženy. Důvod byl vždy stejný: zakladatele firmy, kteří ji vybudovali v době nulové konkurence a zabezpečili jí neotřesitelnou pozici, to po nějaké době víceméně přestalo bavit – nebo můžeme říci, že objevili, že v životě jsou také jiné hodnoty než makat pro firmu dvanáct hodin denně sedm dní v týdnu, a z firmy se stáhli nebo ji (častěji) prodali. Za první republiky předávali rodiče firmu svým potomkům, protože to považovali za nejlepší možnost, jak je zabezpečit a jak jejich životům dát náplň. Dnešní doba je jiná: rodič považuje za nejlepší způsob zabezpečení potomka, že mu dá peníze – ať si s nimi dělá, co za vhodné uzná.

Proti únavě materiálu jsou zahraniční korporace odolné – jejich správní rady skoro nic nedělají a nemohou se tedy unavit, na druhé straně však umějí včas vyměnit vyhořelého manažera za neopotřebovaného. Proto bývá jejich taktika boje proti silnému domácímu lídrovi jednoduchá: vyčkávat, nervat se do krve, ale samozřejmě také jej nenechávat být – oblíbenou metodou je přetahování klíčových lidí, kteří v českých privátních firmách narazili na růstový strop, jak v pozici, tak v platu.

Zda nastane „únava materiálu“ u majitele Seznamu, lze pouze spekulovat – může to přijít zítra, za rok, za deset let, nebo nikdy a firma bude předána ve skvělé formě potomkům. Přesto je to ale nejpravděpodobnější varianta zlomu v podnikání Seznamu – nový majitel si jej už podřídí svým zájmům (mediální dům, televize, zahraniční portál), soupeření sice bude jaksi pokračovat, ale už ne v podobě, jak jej nyní známe: Lukačovičův Seznam versus český Google.

Technologické zaostávání?

Je často diskutováno, zda může domácí podnikatel s tisíckrát menšími zdroji držet krok se světovou korporací v otázce technologického vývoje. V internetových technologiích na to dnes není snadná odpověď, ale trendy jsou viditelné. V dřevních dobách se daly naprogramovat ty největší internetové pecky (své doby) na koleně, a i dnes většina nejdůležitějších funkcí je otázkou pár měsíců či rok práce pro tým o desítce osob – tedy nic, co by v pohodě nezvládl domácí lídr.

Jenomže časy se přece jen mění. Nejatraktivnější aplikace dneška jsou všechno, jen ne jednoduché: jmenujme třeba Facebook, Google Earth, prohlížeč (i OS) Chrome, StreetView… Boj se přitvrzuje, „kolenačky“ udělaná aplikace nestačí. Další velkou výhodou, kterou nemůže světovému gigantovi nikdo sebrat, je jeho testovací laboratoř – tou je totiž celý svět, primárně pak Internet v USA a dalších vyspělých zemích, stále o pár let před námi. Špičková myšlenka se zrodí venku a ne u nás, protože tam vedou vnější podmínky k „dřívějšímu rozsvícení žárovky v hlavě“. Stonásobně větší trh pak znamená pro tuto myšlenku zálivku, díky které se opět rozvíjí mnohem rychleji než by tomu mohlo být u nás. Nejlepším příkladem je právě už zmíněný Facebook: naprogramovat jej v českém prostředí je úkol na hranici schopností i pro hodně velkou firmu, teoreticky by to šlo, ale už není proč – když je tu Facebook. (Viz nebohý pokus Sitko.cz, viz to, že české tzv. sociální sítě Lidé.cz nebo Libimseti.cz neumějí překročit svůj stín a stále jsou to jen trochu komfortnější seznamky).

Seznam je finančně silná firma a může si dovolit věnovat na výzkum a vývoj sto miliónů Kč ročně, a zřejmě to i dělá; cíleně a chytře se zaměřuje na vybudování týmu „nejlepších mozků“ českého Internetu. V tom s přehledem porazí největší místní konkurenty; ale může to stačit na firmy rozměru Microsoftu nebo Googlu, které investují miliardy dolarů a navíc mají k dispozici nejchytřejší hlavičky celého světa?

Technologický rozdíl mezi službami Seznamu a Googlu se dá jistě najít i dnes, ale pro uživatele to není rozhodující – obojí funguje a to je hlavní. V příštích letech ale bude technologická převaha narůstat a nabývat na významu. A je s tím spojená ještě jedna věc. Pár let dozadu, když se ve světě objevilo něco nového (příklad: YouTube), český Internet až na pár geeků nezareagoval, naskočil si se zpožděním, takže domácí firmy mohly včas zareagovat a přišly s imitací, která jakž-takž uspěla (Stream.cz). Dnes už dokáží velké firmy jako je Google vypustit ven důležité služby celosvětově a způsobem, že nejsou přehlédnutelné ani u nás. Už dvakrát zmíněný Facebook je tu chvilku a již mluví česky – bleskově se rozšířil i mezi normální populací a jeho případná domácí imitace už nemá šanci na úspěch; z dalších služeb, které vzaly globálně svět útokem a vzaly domácím šanci na kopie, jmenujme Twitter.

Nové věci, nové hry

Nic z výše uvedeného ale nemá šanci Seznam sesadit, určité vyrovnávání sil na českém Internetu je myslím patrné už nyní. Změnit poměry na bojišti ale mohou jen myšlenkově i technologicky zcela nové, jiné věci – ty jsou dnes víceméně utajené v laboratořích Googlu i jinde, nebo ještě neexistují ani v těch nejbystřejších hlavách. Nové věci přicházely vždy, ale Internet se zprofesionalizoval: dnes už se myšlence s velkou šancí se prosadit ujme velká firma, rychle zainvestuje a včas jej vypustí do světa s marketingovou a obchodní podporou a lokalizací. Internet se nepřestává vyvíjet živelně (není rozhodně pod kontrolou pár velkých firem), ale velké firmy jsou už dobře „zařízené“ na to, aby dokázaly jakýkoli nadějný výhonek slupnout a začlenit do své stáje – to dobře prokazuje jak Microsoft, tak Google a možná pár dalších gigantů.

Bude za pět let ještě aktuální freemailový server? Nebo budeme přistupovat ke své poště úplně jinak – nebo (jak naznačuje například IBM) projde internetová komunikace přerodem, který povede téměř k zániku e-mailu? Bude ještě někoho zajímat katalog firem či přehled zboží prodávaného na Internetu, nebo se bude dostávat k těmto informacím zcela jinak – a mnohem snáze? Bude „Internet ve věcech“?

Když už jsme využili atraktivního titulku „porážka Seznamu do pěti let od Google“, tak jím i uzavřeme. Když už by měl tradičně postavený portál (to může právě tak platit pro Yahoo a podobně) prohrát, tak to bude spíše dáno tím, že na Internetu vznikne jiná hlavní scéna. Portál bude stále první tam, kde je první i nyní; ale diváci i inzerenti se přesunou k jinému pódiu. A to, myslím si, je docela reálná představa.

Anketa

Máte e-mailovou adresu na Seznamu? A používáte ji jako jednu z hlavních, oficiálních svých adres?

Našli jste v článku chybu?

18. 9. 2009 12:12

Ja jsem netvrdil ze jsou tam JEN teenageri, ale ze je jich tam dost. A to si piste ze je jich tam velke mnozstvi. Vy vychazite z predpokladu ze kdyz nejaci teenageri se umi dobre orientovat v moderni technice tak ze to tak plati u vsech. Verte mi ze to tak absolutne neplati. mam zkusenosti, pracoval jsem v dome deti a mladeze a vedl jsem tam nejake technicky zamerene krouzky (takze uz vyber z tech lepe se orientujicich mladych lidi) a kazdy z nich mel ucet na seznamu a vetsina nemela paru ze to …

18. 9. 2009 12:19

Anonymní čtenář Lupy (neregistrovaný)
Čtu si tak celou diskuzi a je to pěkná přestřelka o tom jak je Seznam špatný nebo je už za zenitem. Podle mého názoru je to lokální služba a na své cílové uživetele funguje a drží si je. Co se týče inovací, to už je druhá stránka věci, ale nemůžete srovnávat Google a Seznam. Vemte si to jednoduše, kolik investuje ročně Google do technologií a kolik Seznam, cílovou skupinu lidí a globálnost versus lokálnost služeb. Seznam má prioritu pro české "zákazníky", naproti tomu Google to hrne ce…
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET