Hlavní navigace

Porovnání nástrojů pro doporučení klíčových slov u AdWords, Sklik a eTarget

 Autor: 29
Viktor Ševčík 6. 3. 2009

Všechny tři české PPC systémy (AdWords, Sklik a eTarget) kromě adFoxu dokáží při sestavování PPC kampaně poradit klíčová slova, na která by se inzerentům mohlo vyplatit inzerovat. Ne vždy však radí nejlépe. Který nástroj pro návrh klíčových slov tedy použít a kterému se vyhnout při nastavování kvalitní Pay per click kampaně?

Jako metodiku jsem si určil testování dvěma způsoby. Jako první jsem zvolil jednoslovný výraz „DVD“, který je navíc shodný pro mnoho jazyků (nejen češtinu) a dá se očekávat, že k němu bude doporučeno mnoho kombinací. Zároveň tím testuji schopnost doporučit slova, která jsou relevantní pouze pro inzerenty v ČR. Druhý způsob testování jsem provedl na tříslovné frázi „navigace do auta“, která má ukázat schopnost nástroje poradit si s víceslovnými frázemi z „dlouhého ocasu“ (uživatel hledá méně časté slovní spojení o několika slovech), a tedy ukázat, jak širokou databázi slov a slovních spojení nástroj využívá.

AdWords a nástroj pro doporučování klíčových slov

Při testování doporučených slovních spojení při zadání slova „DVD“ AdWords trochu zklamal – i přes nastavení vyhledávání klíčových slov pro Českou republiku a v českém jazyce Google našel 149 slovních spojení, ovšem mnoho z nich určitě není vhodných pro českou kampaň: slova jako „burn dvd“, „dvd box“, „dvd speed“, „dvd release“ apod. český uživatel bude zadávat jen málokdy. Přiznávám, že slovo „DVD“ jsem zvolil právě pro testování tohoto případu, ovšem nepředpokládal jsem, že si s ním Google neporadí.

1 - klíčová slova

Pro stejné regionální a jazykové nastavení na sousloví „navigace do auta“ byly výsledky přesnější: 11 doporučených rozšíření (pravo- i levostranných – např. „gps navigace do auta“) a 63 podobných slovních spojení „ke zvážení“. Tady Google dokázal, že pro nástroj doporučení klíčových slov využívá nejširší databázi. Důvodem může být, že na Googlu přece jen hledají pokročilejší internetoví uživatelé, kteří při vyhledávání používají víceslovné výrazy.

2 - klíčová slova

Doporučování KW u Skliku

Sklik našel na zadané slovo „DVD“ 125 položek, ale všechna slova byla relevantní, žádná angličtina jako u AdWords. Při porovnání slov s Google se jednalo většinou o jiná slova, což je důkaz, že Google zahrnuje do výsledků výrazy, které přirozeně nehledají jen česky mluvící uživatelé (v opačném případě by se vyskytovaly i na Skliku). Sklik tedy poskytne mnohem relevantnější návrhy na obecné slovo, které se píše stejně v několika jazycích.

3 - klíčová slova

Na slovo „navigace do auta“ naopak Sklik našel pouze jedno rozšíření: „gps navigace do auta“. V tomto případě Google našel slov více, např. „nejlevnější navigace do auta“ nebo „navigace do auta recenze“ a pro PPC kampaň využívající „dlouhého ocasu“ se tak hodí googlovský nástroj na vyhledávání klíčových slov více.

4 - klíčová slova

Jak je na tom eTarget?

eTarget představil nástroj na hledání klíčových slov nejpozději. Doporučuje slova z hledání na jeho spřátelených vyhledávačích (1.cz, Zoohoo apod.), kterým dodává reklamu. Těch je však velmi málo, svou návštěvností jsou takřka bezvýznamné – ani zdaleka se nepřibližují Googlu ani Seznamu.

Slabší zdroje doporučených slov jsou velmi viditelné – ke slovu „DVD“ byla doporučena pouze třicítka rozšíření, a to maximálně o dvou slovech (dochází tak k podivnému doporučování kombinací slov „mia dvd“ a „dvd mama“ místo očekávatelného „dvd mama mia“). Pro kvalitní PPC kampaň s použitím slov z „dlouhého ocasu“ a použití frázové nebo přesné shody tedy eTarget příliš použitelný není.

5 - klíčová slova

S doporučeními na tříslovný výraz si eTarget neporadil vůbec a doporučuje nerelevantní slovní kombinace „do navigace“ a „dopravní informace“.

6 - klíčová slova

Zajímavá informace zde ovšem může být počet inzerentů zobrazujících inzerát na toto slovo – viz pravý sloupec.

AdFox

AdFox žádný systém pro doporučení klíčových slov nemá, což je snad i lepší varianta, než mást něčím podobným eTargetu.

Jak tedy nastavit PPC kampaň?

Jak vyplývá z výše zmíněných postřehů, při kvalitním nastavování PPC kampaně s co nejširším pokrytím klíčových slov si nevystačíte pouze s jedním nástrojem pro doporučování klíčových slov. Pokud používáte slova, která existují jen v českém jazyce, tak může postačit nástroj v AdWords, který čerpá z nejširší databáze hledaných slov a sousloví. Nástroj použijete i při plánování zahraniční kampaně.

Pokud však používáte slova, která se mohou vyskytovat ve více jazycích (a takových není málo – časté např. v oboru IT), značky nadnárodních výrobců (Sony, Ford) apod., konzultujte výběr slovních výrazů i s nástrojem Skliku. Etarget s výběrem nepomůže.

Anketa

Využili byste při plánování inzertní kampaně nápovědy systému PPC?

Našli jste v článku chybu?

6. 3. 2009 9:13

V zásadě ale vůbec není kamenem úrazu to, KTERÝ nástroj člověk používá, ale JAK ho používá. A především jak získané informace dokáže interpretovat.

V první řadě je potřeba si uvědomit, že nástroj vedle klíčových slov k přidání vždy navrhuje zároveň vylučovací slova. Nástroj pracuje jen s objemem hledání je na člověku, aby rozlišil ne to, jestli je slovo pro kampaň relevantní či nikoliv a pak ho do kampaně buď přidal nebo naopak vyloučil. Pokud prodávám DVD logicky slovo "vypálit DVD"…

7. 6. 2009 14:13

Michal Kubíček (neregistrovaný)
Adfox má nástroj, ne tak sofistikovaný, ale má: https://www.adfox.cz/pomocnikpronavrhkw.phtml
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte