Hlavní navigace

Portály před žhavým létem

2. 7. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Přichází léto, ale přesto je na českých portálech živo. Tedy jak se to vezme. Centrum posouvá značku Atlas dál do neviditelnosti a propouští. iDnes předělává homepage a Naše adresa bojuje infografikou. Všude se něco děje...

iDnes má inovovanou homepage

První změnu pocítili uživatelé iDnesu, který v minulých dnech mírně obměnil titulní stránku. Ta se provzdušnila, mírně zpřehlednila, z části pravděpodobně také proto, aby bylo lépe vidět na větší formáty reklamy.

iDNES v nové verzi homepage 6/2009

Více prostoru, poutání na video, snad i více přehlednosti. Ta je typickou a dlouhodobou slabinou iDnesu

iDnes

A pokud si nemůžete vzpomenout, jak iDnes vypadal dříve, tohle je verze z února 2008. Najdi pět rozdílů…

Centrum devalvuje Atlas a propouští

Na podobnou změnu se chystá Centrum, které betaverzi nové homepage testuje již delší dobu. Podle tiskového mluvčího Centrum Holdings byla řada připomínek uživatelů vyslyšena a v nejbližší době (v řádu týdnů) bychom se měli s finální verzi hlavní stránky portálu setkat už naostro.

centrum home

Betaverze homepage Centrum.cz ve verzi leden 2009

Centrum kromě ladění homepage přistoupilo k dalšímu kroku v boji o druhou příčku za Seznamem. Poté, co se mu podařilo zachovat výsledky ICQ v balíku NetMonitoru, přistoupilo Centrum k zahrnutí výsledků služeb Atlasu pod svou doménu. V NetMonitoru se totiž servery rozlišují právě podle domény druhé úrovně. Proto se není čemu divit, že Atlas.cz od prvního července oficiálně sídlí na adrese atlas.centrum.cz – právě na ni přesměrovává doména atlas.cz. Tím je netmonitoří spravedlnosti učiněno zadost a za červenec už budou výsledky celého Centra konsolidovány. Komu z vás se to zdá podivné, pak vězte, že jde o obvyklé tanečky s tím, jak čísla zdvihnout, iDnes zase do svého auditu vesele započítává takové služby, jako jsou Jízdní řády, na jejichž provoz má vliv symbolický. Dlužno připomenout, že tento osud má postupně a urychleně potkat i ostatní projekty Centrum Holdings provozované doposud pod jinými doménami.

Tento krok, zdá se na první pohled, posouvá značku Atlas.cz dále do zapomnění, Centrum si to ale nemyslí. Podle Jiřího Hájka hodlá Centrum značku Atlas dále podporovat, hodlá ji držet jako homepage pro jiný segment uživatelů: Vždy jsme říkali, že atlas.cz bude dál rozvíjen jako samostatný produkt se silnou značkou, během několika týdnů představíme novou, inovovanou podobu portálu atlas.cz. Podle firemních výzkumů lidé nerozlišují, zda doména Atlas.cz ve skutečnosti přesměrovává na atlas.centrum.cz. Na základě nové strategie bude Centrum Holdings od 1.7. počítat všechny vlastní obsahové, komunitní, komunikační a oborové služby pod doménou centrum.cz. Samostatně ( pod provozovatelem Centrum Holdings ) budou počítány služby, kde fungujeme jako media zastupitel ( euro.cz, nettravel.cz, koule.cz), dodává Hájek

Poslední novinkou z Centra je propouštění. Podle našich informací ze společnosti odchází část techniků, administrátorů a programátorů. Například z linuxových administrátorů jde celkem o 4 lidi z dvanáctičlenného týmu, přičemž někteří ve firmě byli více jak pět let. Oficiální vyjádření vysvětluje jako hlavní příčinu pokles práce související s dokončenou migrací řady interních systémů. Druhou příčinou je posílení pravomocí regionů, kdy některé systémy jsou administrovány už z regionu (Chorvatsko atd), nikoliv centrálně z Prahy: Spouštíme regionální kompetenční centra v jednotlivých zemích, kde působíme. Takže například amapy.cz budeme kompletně spravovat ze Slovenska a freemaily zase kompletně z Čech, říká Jiří Hájek z Centrum Holdings. Posledním důvodem je snaha reagovat na ekonomickou situaci a zejména pokles odbytu reklamy, což podle neoficiálních odhadů je důvod nejdůležitější. Z těchto důvodů budeme moci během několika měsíců uspořit 10% pozic v rámci českého Centrum Holdings, připomíná výhled na další měsíce Jiří Hájek. Podobné úspory ovšem v minulých měsících absolvovali i konkurenti Centra; i ostatní portály mají za sebou druhou vlnu propouštění.

NašeAdresa a infografika

Zajímavé je podívat se, jak bojuje nejmladší aspirant na portálový titul ze stáje PPF Media – NašeAdresa (referovali jsme: Našeadresa startuje aneb PPF zkouší hyperlokální média. Jeho čísla zatím nejsou v NetMonitoru publikována, podle provozovatelů jsou zatím zanedbatelná, zajímavé ale je, jak se obsahově web snaží. Když opomineme samotné články, tak důležitou a příjemnou změnou jsou přílohy, nazývané na NašeAdresa po staru infografika.

Infografiku interaktivního typu občas používá i iDnes nebo Aktuálně, ale jde o výjimečné použití. NašeAdresa s ní pracuje systematicky a rychle se učí. Prakticky co den či dva se na webu objevují infografické materiály, které přibližují nějaké článkem rozebírané téma formou flashových animací, grafů a interaktivních prvků.

Největším projektem je pak „topgrafika“ věnovaná tragédii letu 447 společnosti AirFrance, za pozornost stojí i další – třeba Jak čipy místo známek změní jízdu po dálnici nebo Klimatické změny a jejich důsledky v ČR.

NašeAdresa a let 447 infografika

Infografika věnovaná letu 447 společnosti AirFrance

Samozřejmě lze namítnout, že do infografik a tématických příloh CNN ještě něco chybí, ale aspoň to není pouhá zvláštní kategorie shrnující texty, jako jsou začasté tématické přílohy na iDnesu.

Pochvalu si v oblasti infografik zaslouží i Aktuálně, abychom byli spravedliví. To promptně nabídlo přílohu věnovanou životu Michaela Jacksona, naopak přílohu věnovanou situaci v Íránu byste u seriózně směřovaného zpravodajství Aktuálně.cz hledali marně. Potěšit se můžete alespoň přehledem větších leteckých katastrof v posledních letech.

Aktuálně.cz a infografika Michael Jackson

Takhle si Aktuálně poradilo s mrtvým králem popu.

BRAND24

Íránskou přílohu má iDnes – bohužel v jeho případě jde jen o rubriku s výpisem článků věnovaných situaci v Íránu, ne o infografiku zpřehledňující situaci.

Infografika a interaktivní přílohy jsou v Česku na webech stále vzácným zbožím. Snad NašíAdrese její píle vydrží, bude to příjemná změna. Ostatně, na její vlastní páteční konferenci Futuroomu zdůrazňovali zástupci Google, že infografiky a tematické přílohy jsou jednou ze zbraní webových vydavatelů, jak přilákat čtenáře.

Navštěvujete interaktivní přílohy webů?

  • Ne, vidím to poprvé ale zaujalo mne to.
    7 %
  • Ne, znám to, ale nepoužívám.
    16 %
  • Ano, když narazím na své téma.
    66 %
  • Nerozliším je od jiných stránek.
    11 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).