Poseidon: 3D tiskárna z Hradce Králové prodá stovky kusů ročně a chce růst

V Hradci Králové se vyrábí česká 3D tiskárna Poseidon. Její autor se z dílny chce více rozrůst, sází na kvalitu a chystá třeba hlavici s laserem.

Nejenom kniha Inovátoři od Waltera Isaacsona pěkně poukazuje na to, že podnikání v technologiích a počítačích není sólová hra. Technický mozek za sebou vždy potřebuje skvělého obchodníka a propagátora. Steve Wozniak měl Steva Jobse a tak dále. Před nutností sehnat parťáka do byznysu nyní stojí také výrobce 3D tiskáren Michal Dyntar.

„Výrobní stroje jsou, produkt také, teď je potřeba jít ve větší míře na trh. Já se na plný úvazek věnuji technologiím, výrobě a zlepšování a potřebuji někoho, kdo se bude věnovat prodeji či marketingu,“ říká mladý podnikatel pro Lupu ve své dílně poblíž hlavního nádraží v Hradci Králové.

Na rozloze zhruba padesáti metrů čtverečních má celkem slušnou výbavu – CNC stroje, menší soustruh či vrtačku, vše za asi pět milionů. Během půl roku se chce přestěhovat do větších prostor o pár set metrů dál.

Hlavně kvalitně

Michal Dyntar zde pracuje na 3D tiskárnách nazvaných Poseidon. „Tiskárny vydělaly na vše, co tady je,“ ukazuje po dílně. Tedy, minimálně na část, něco je financováno pomocí půjčky. Dyntar s 3D tiskem začal zhruba před čtyřmi lety. Vrhnul se na vlastní sestavování v rámci otevřeného standardu RepRap, později založil e-shop RepRapObchod.cz, a když už se domů nevešel, nastěhoval se do menší dílny o rozloze jedenácti čtverečních metrů.

Michal Dyntar, zakladatel RepRapObchod a 3D tiskáren Poseidon.
Autor: Jan Sedlák

Michal Dyntar, zakladatel RepRapObchod a 3D tiskáren Poseidon.

Teď se své tiskárenské podnikání snaží dostat na vyšší úroveň. Podobně, jako se to třeba daří Josefovi Průšovi, který i díky spojení s Ondřejem Průšou – jak popsal v rozhovoru pro Lupu – chce na trh chrlit stále více strojů.

Současný Poseidon DUO co do prodejních čísel tak daleko není. Dyntar ho prodává asi rok a během něj na trhu udal 238 kusů. Jako svou poznávací značku se snaží volit vysokou kvalitu. Kolem 75 procent součástek si vyrábí sám na zmiňovaných CNC strojích, dělá také na vlastní elektronice. Zbytek kupuje, například ložiska, kvůli kvalitě ale upřednostňuje české dodavatele před těmi z Číny.

„Nakupování levných součástek z Číny je velmi rozšířené. Ve výsledku k nám ale nakonec lidi chodí na servis a opravy. Včetně těch, kteří si pořídí celou tiskárnu od konkurence,“ říká Dyntar. „My máme nulovou reklamaci. Když se objeví problém, kolega Ondřej Civín ho vyřeší v rámci technické podpory.“ Každá tiskárna Poseidon, která míří k zákazníkovi, se nejdříve týden testuje. Umí tisknout z SD karty, má displej s českým menu, vyhřívanou podložku, broušené trapézové závity a další.

Brzy s laserem

Poseidon se prodává jak kompletně smontovaný, tak ve formě součástek s odkazem na podrobný návod. Devadesát procent prodejů jsou druhá varianta. Mezi nejčastější klientelu patří zejména modeláři a další kutilové. Početná je i skupina stavařů či designérů. Dyntar nabízí také službu 3D tisku, objednávka přijde každý druhý až třetí den. E-shop logicky nabízí rovněž náhradní díly. Návody jsou k dispozici i na YouTube.

Balení 3D tiskárny Poseidon DUO.
Autor: Jan Sedlák

Balení 3D tiskárny Poseidon DUO.

Poseidon je mimo jiné zajímavý tím, že má k dispozici dvě nezávislé trysky s tím, že se každá dá odmontovat. Další inovace by měla přijít brzy – Dyntar pracuje na laserovém nástavci, pomocí kterého bude možné například vyřezávat objekty. Z 3D tiskárny by se tak mohlo stát více multifunkční zařízení.

V Hradci se dělá i na druhém modelu označovaným jako Delta, který má mít tři ramena. Dodávaný bude včetně krytu s tím, že vše má být hotovo během dvou měsíců a cena stanovena podobně, jako současně prodávaný model.

Poseidon se prozatím soustředil na tuzemský trh, Dyntar se chce ale brzy zaměřit na Slovensko a případně i další země. To ale bude muset vyřešit onu prodejní a propagační část. Mladý technik doposud na projektu pracoval jako na „vedlejšáku“ – nyní už v hlavní práci, kde mimo jiné programoval čipy, končí a chce se více rozrůst.

Sedm dní v týdnu

„Nebráním se případnému strategickému investorovi. Zároveň se snažím rozšířit kanály k dalším prodejcům za provizi,“ říká Dyntar. V současné době spolupracuje s několika externími kolegy.

Návod ke složení 3D tiskárny Poseidon je k dispozici na webu, technická podpora je v ceně.
Autor: Jan Sedlák

Návod ke složení 3D tiskárny Poseidon je k dispozici na webu, technická podpora je v ceně.

Prozatím se ale s nikým příliš nedohodl. Zajímavé bude nastavování marží. Kompletní sada součástek, která se prodá za 15 680 korun, v sobě nese náklady na materiál ve výši sedmi až osmi tisíc, dalších patnáct stovek pak jde na technickou podporu. Zbyde tak kolem šesti tisíc, z čehož se ještě financuje cena práce, spotřeba energií a tak dále. „V případě distribuce přes partnery by neměl být problém s mírným navýšením ceny.“

V době, kdy výroba nových tiskáren udaných na trhu stojí, Dyntar využívá volné kapacity frézy a soustruhu a vyrábí různé kovové součástky na zakázku. Trh v Česku stále vidí jako rostoucí, i když jsou zde výzvy typu výrobky z Číny. „Funguje i přirozená obměna lidí, typicky třeba na školách, kam rovněž dodáváme,“ říká Dyntar.

EBF16

Tvůrce Poseidona došel i k zajímavému zjištění. Dělal průzkum na vzorku sta lidí, kteří si koupili nějakou 3D tiskárnu na součástky. „Asi 83 procent lidí tu tiskárnu ani nedostaví. Někdy naráží na různé problémy, objednají si špatné součástky a podobně.“

Sám Dyntar vytrvalost má. „Ano, stavte se kdykoliv, dnes tu budu minimálně do půlnoci,“ říká do telefonu jednomu ze zákazníků. „No, dělám teď sedm dní v týdnu, šestnáct hodin denně. Strategičtí partneři se budou hodit,“ zakončuje.

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 6. 2016 23:10

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »