Hlavní navigace

Poskytovatelé připojení a informační otevřenost

Marek Antoš

Je to už nějaký pátek, co šťourám do poskytovatelů připojení, snažím se zjistit zajímavé informace a pak je předat čtenářům. Získal jsem lecjakou zkušenost a ta hlavní je: poskytovatelé jsou většinou tajnůstkáři. Přitom otevřenost vůči zákazníkům moc nebolí - jako příklad k pochvale jsem si vybral zejména VOL a PVT.

Zkusil jsem se teď letmo zamyslet nad tím, kolik těch pátků doopravdy bylo – už skoro 150, tedy zhruba tři roky. Moje providerská úchylka – říkejme tomu snad raději specializace – přitom začala zcela náhodně, nevinně a úsměvně; někdy bych o tom měl něco napsat, ale v této chvíli mám na srdci něco jiného.

Abych byl zcela upřímný, musím naším poskytovatelům připojení něco přiznat – jsou dnes rozhodně otevřenější, než bývali kdysi. V určitých ohledech je dnes situace pravda komplikovanější, než tenkrát (typicky pokud jde o testy poskytovatelů). Konkurenční boj je totiž dnes mnohem tvrdší než v počátcích, jde o skutečný obchod – a mnohem více než kdy předtím tak o každém kroku rozhoduje marketing. „Vstoupím do testů – a co na to zakázníci, když se mi nepovede dobře,“ říká si dnes většina poskytovatelů. „Hele, testy, to je zajímavý nápad, nic mne to nestojí, proč bych to nezkusil,“ říkala si stejná většina před třemi lety. V tomto ohledu to tedy dnes máme komplikovanější.

Naopak pokud jde o informační otevřenost, prezentaci novinek, odpovídání na otázky, učinili poskytovatelé připojení velký pokrok a musím je za to pochválit. Kultura komunikace se zákazníky a veřejností prostřednictvím novinářů se u velké většiny poskytovatelů výrazně zlepšila. Přestože stále nemohu být úplně spokojen, je situace lepší i v případě NIXu, který začal alespoň zestručněné zápisy (pravda, zestručněním obvykle ztratí veškerý obsah) z jednání vystavovat na svém WWW serveru.

Jsou však věci, které stále chybí. Pokud jde o zákulisní informace, ty nebudou úplně veřejné nikdy a nakonec trochu prostoru pro nějaké snažení a šťourání nám novinářům zůstat musí. Velký dluh však mají poskytovatelé, pokud jde o zveřejňování informací o provozu své sítě, které by eminentně zajímaly nejen jejich současné zákazníky, ale především ty, kteří teprve volí z nabídky na trhu svého budoucího poskytovatele.

Slibnou ukázkou určité otevřenosti je PVT, které na svém webu již drahnou dobu nabízí dokonce i přehled počtu linek v jednotlivých uzlech a aktuální stav jejich obsazenosti. Pokud se tedy zájemce o jejich služby podívá na tyto stránky pětkrát v různých časech během dne, získá celkem solidní přehled o tom, jak jsou jeho linky obsazené a zda má – v případě, že se připojí přes PVT – šanci se přes den dovolat.

Jiným příkladem je Video On Line, které pro své zákazníky zřídilo zvláštní konferenci, kde se řeší problémy s provozem jeho sítě; volný přístup mají ovšem i přespolní, sám ji odebírám. Když sledujete tuto konferenci, můžete narazit nejen na zajímavou diskusi o nových službách, ale i na rozezlené dopisy zákazníků, kteří bouchají dveřmi a mění poskytovatele – a k tomu zpravidla vstřícné odpovědi správců sítě VOL. Určitě je příjemnější takovou konferenci nemít a opájet se pocitem, že všichni jsou spokojeni, zatímco zákazníci zuří potichu doma. Na druhou stranu tato konference může i poskytovateli přinést řadu zajímavých podnětů – a jeho zákazníkům pocit, že se o jejich problémy někdo zajímá.

Svými problémy se nikdo nechlubí rád, ale podle mého názoru to není dobře. Lidé jsou jen lidé a stroje jsou jenom stroje – každému poskytovateli se občas stane, že zakopne a v jeho síti se objeví nějaký problém. To je normální. V tomto případě však neplatí plzákovské „Zatloukat, zatloukat, zatloukat.“ Na vetšinu věcí se stejně přijde – a pokud to poskytovatel nepřizná, vrhne to na něj zbytečně špatný stín. Zajímavá se mi proto zdála myšlenka, se kterou nedávno přišli někteří lidé v Internet OnLine: zveřejňovat aktivně všechny akutní problémy v jejich síti. Nakonec však tato idea – alespoň do této chvíle – nebyla realizovaná, představitelé IOL zřejmě došli k závěru, že by jim to spíše uškodilo. Nevím.

Zcela základní věcí jsou pak MRTG analýzy, které řada poskytovatelů ve světě běžně zveřejňuje. Pro neznalé: jde o grafy, které ukazují, jaký je poměr kapacity a zatížení linky v určitém časovém období. Dá se z nich proto leccos vyčíst o tom, jak volné má daný poskytovatel linky. U nás však tyto grafy poskytovatelé obvykle tají, jen světlé výjimky jsou občas ochotny je „půjčit k nahlédnutí“, ale a priori je nezveřejňuje – alespoň z významných poskytovatelů – zřejmě nikdo. Bílou vránou byl kdysi CESNET, který na svém webu ještě asi před dvěma lety běžně zveřejňoval měsíční statistiky průchodnosti jednotlivých linek jeho páteční sítě (tehdy ještě způlky akademické) – i to je však minulostí. Důvody této tajnosnubnosti mi ale unikají: alespoň poskytovatelé, kteří nemají důvod se za své linky stydět (a není jich málo!) by přeci mohli tyto grafy dát světu na odiv. Zatím se tak neděje.

Zvlášť podstatné je to přitom v případě peeringových uzlů, tam se MRTG analýzy zveřejňují takřka automaticky. Už mnokorát jsem dával za příklad Slovensko, i v tomto případě zalovím u našich sousedů: takto vypadá MRTG výstup ze SIXu. Alespoň určitý bodík si naopak může řada českých poskytovatelů připojení připsat za veřejné traceroute gatewaye, díky nimž si může kdokoliv zjistit cestu k určitému serveru z jejich sítě – jeden z jejich nejkompletnější přehledů najdete na stránkách Petra Součka.

Rád bych využil toho, že Lupa má řadu čtenářů právě u poskytovatelů připojení, a obrátil se k nim s výzvou: buďte otevřenější! Nabízíte svým zákazníkům už dnes nějaký zajímavý pohled do zákulisí vaší sítě, ať už je to MRTG analýza, výpis obsazenosti modemů či něco úplně jiného? Napiště mi, vytroubím to do světa. Nemáte zatím nic? Zkuste svým zákazníkům něco nabídnout a znovu – dejte mi vědět. Vždyť tolik to zase nestojí.

Třeba pak budu za rok, až těch pátků bude už přes dvěstě, moci napsat – ti naši poskytovatelé jsou tak informačně otevření, že mám v téhle zimě až strach, aby nenastydli. Zatím si spíš říkám, jestli se nepřehřejí.

Marek Antoš


Starší, související články:

* NIX se obrací k masám

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče