Poslední hlasování na Facebooku: Vzdají se uživatelé možnosti odmítat změny?

Facebook vyhlašuje zřejmě poslední hlasování uživatelů o změnách ve svých zásadách. „Demokratický“ systém, který opakovaně selhával, chce nahradit „lepším nasloucháním“ uživatelům. Protestovat proti tomu můžete i vy – pokud se vám ovšem dobře skryté referendum podaří najít.

Miliarda uživatelů Facebooku dostane v nejbližších dnech e-mail, ve kterém je bude sociální síť žádat o svolení ke změně – chce, aby se vzdali práva na hlasování o změnách na Facebooku.

Dnes mohou uživatelé v rámci platného systému „Facebook Site Governance“ zablokovat změny v hlavních zásadách Facebooku, které by se jim nelíbily. Splnit musí pouze dvě podmínky: pod návrhem se musí sejít dostatek komentujících (sedm tisíc) a poté musí změny odmítnout dostatek hlasujících (30 % uživatelů, tedy cca 300 milionů hlasů).

Tuto možnost teď chce Facebook zrušit. Pokud se tedy do 28. listopadu nesejde 7000 komentářů a poté 300 milionů protestních hlasů, Facebook toto „právo“ uživatelům definitivně odebere.

Hlasování končí fiaskem

„Hlasování“ o této věci Facebook navíc spojil i s menšími změnami v Pravidlech (nejsou nijak významné). I s těmito změnami byste teoreticky mohli na Facebook Site Governance vyjádřit svůj případný nesouhlas. 

Ve skutečnosti je ale prakticky nemožné na této stránce jakoukoliv navrhovanou změnu najít – je velmi chytře skryta v (dnes již neexistujících) „záložkách“, které si ale nejprve musíte rozbalit. Poté musíte kliknout na Poznámky (Notes) a tam teprve najdete Proposed Updates to our Governing Documents – což je právě onen dokument,  pod kterým se musí objevit alespoň sedm tisíc komentářů, aby došlo k hlasování.

Při takovém skrývání není divu, že poslední Hlasování o nových Pravidlech Facebooku skončilo fiaskem. Sešlo se jen 300 tisíc hlasů, ačkoliv by jich (v té době) bylo potřeba 270 milionů (Facebook měl tehdy zhruba 900 milionů uživatelů).

Na jednu stranu se tak nelze divit, že Facebook chce tento nefunkční  mechanismus odstranit. Je jasné, že sehnat 300 milionů hlasů může představovat neřešitelný problém. Na stranu druhou je poměrně jasně vidět, že Facebook vždy dělal maximum pro to, aby jakékoliv návrhy změn v pravidlech uživatelé nacházeli pouze s velkými obtížemi. 

Zdání demokracie

TechCrunch zmiňuje ještě jeden zajímavý důvod, proč Facebook hlasování ruší. Může jím být rakouský student práv Max Schrems, který v roce 2011 Facebooku zaslal žádost o poskytnutí kompletní kopie všech svých osobních informací (podle platných evropských zákonů na to máme všichni právo) a odstartoval tak (mimo jiné) i šetření Facebooku Evropskou unií. A když se letos v červnu hlasovalo o změnách na Facebooku, spustil kampaň  “Our Policy”, ve které vyzval uživatele, aby pod oznámení o změnách zkopírovali nesouhlas.

Schrems v červnu dokázal aktivizovat desítky tisíc uživatelů a sehnat 47 824 komentářů, čímž přinutil Facebook ke spuštění hlasování. Toho se ale zúčastnilo pouze 380 000 lidí. Podle TechCrunche Facebook nechce, aby se něco podobného mohlo opakovat. Oficiálně ale snahu o zrušení hlasování vysvětluje tím, že stávající  systém zohledňuje pouze množství komentářů a nikoliv kvalitní zpětnou vazbu. S čímž lze, opět, souhlasit.

Mimochodem – Schremms už svou iniciativu obnovil a vyzývá uživatele, aby se proti záměru připravit je o možnost odmítnout změny na Facebooku postavili.

Content

Facebook výměnou za hlasování navrhuje, že bude s uživateli „více komunikovat“, lépe jim vše vysvětlovat a „naslouchat“ jejich připomínkám. Ve konečném důsledku to každopádně znamená totéž – Facebook si bude jako vždy dělat to, co sám uzná za vhodné. Vidět to je na uvedení nepraktické nové podoby Timeline nebo na nedávných změnách, které vedly k výraznému omezení viditelnosti firemních stránek. Několik let existující „hlasovací“ systém byl evidentně jen zdáním demokracie. 

Poznámka na závěr: Jak vážně to Facebook s Facebook Site Governance myslí, je možné, určitým způsobem, vidět i na tom, že ani více než rok po uvedení nové Timeline tuto stránku neaktualizoval.

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 12. 2012 17:08
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »