Hlavní navigace

POST.CZ: Je nám to VOLný

21. 8. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Administrátor obyčejně provádí úpravy na internetových serverech v době, kdy nejsou příliš vytíženy. Minulý týden se o to pokusila společnost Czech On Line a na titulní stránce serveru POST.CZ se objevilo odpovídající upozornění. Z plánovaného čtyřhodinového výpadku se ovšem vyklubalo takřka pět dnů!

Minulý týden se na pět dní odmlčel jeden z nejstarších freemailů — POST.CZ. Ano, už zase. S freemaily je u nás kříž, podobné problémy tu a tam postihnou i MSN.Atlas, a tak se není co divit, že uživatelům služeb na celý život pomalu dochází trpělivost. Stabilnější konkurence si brousí drápy na zběhlé duše. Po zveřejnění krátké zprávy o výpadku POST.CZ se nám v redakci Lupy začaly scházet emaily naštvaných uživatelů. Většinou vyjadřovaly totéž, ale snad jen ten následující je publikovatelný:

S mailovou službou Post.cz mám opravdu kuriózní zážitky. Nastavil jsem si v mém účtu zasílání upozornění na novou příchozí poštu (zdálo se mi to jako dobrý nápad). Ale po několika upozorněních na novou poštu, její následné kontrole a ‚vyhození ze systému‘, že nemám oprávnění k přečtení MÉ VLASTNÍ!!! pošty jsem znechuceně svůj účet zrušil. Helpdesk po několika urgencích se neobtěžoval ani s mailem o potvrzení, že můj dotaz obdržel!" (Josef Vokněr)

Službu POST.CZ nyní provozuje Czech On Line a většina uživatelů si od přechodu pod nového provozovatele slibovala vyšší úroveň služeb, ale POST.CZ jakoby byl zakletý. Nejen, že se server v docela krátkých intervalech odmlčuje, ale když už běží, uživatelé mají mnohdy potíže přečíst si doručenou poštu. Většinou už se nediví tomu, že místo celé zprávy se dostanou jen k hlavičkám, že se přílohy rozpadnou do textového řetezce, ale helpdesk na udané adrese málokdy věnuje pozornost doručeným připomínkám. (Při telefonickém kontaktu vše probíhá, jak má.)

449
Tento vzkaz jste mohli na adrese POST.CZ vidět minulý týden.

Pokoušel jsem se celé pondělí z odpovědných osob vytáhnout informace o příčinách častých výpadků, ale vcelku neúspěšně. Když se nedávno dostal do podobných problémů server www.myrealbox­.com, který je provozován firmou Novell, byli jeho uživatelé zpraveni vyčerpávajícím dopisem o příčinách výpadků a dalším postupu při jejich odstraňování. V případě serveru POST.CZ, jehož správě jsem v neděli a v pondělí (dvakrát) poslal explicitní otázky ohledně stavu serveru, se mi dostalo pouze vyhýbavé odpovědi a přání hezkých letních dnů od marketingové manažerky Barbory Kožíškové.

Paní Kožíšková mne v odpovědi ujistila, že příchozí pošta, jakož i uložená data, nebyla v době nefunkčnosti WWW rozhraní ztracena ani poškozena. A informovala mne, že odstavení serveru bylo plánované.

Poslední úpravy byly plánované, neboť jsme přesouvali data do stabilnější databáze. Objem dat je ale vzhledem k vysokému počtu uživatelů tak velký, že se nepodařilo jejich přesun zvládnout v předem určeném časovém horizontu." (Barbora Kožíšková)

Moje představa o plánované odstávce serveru je zcela odlišná. Očekával bych, že uživatelé budou správou serveru s dostatečným předstihem upozorněni na odstavení služby i na předpokládanou dobu trvání úprav. Žádný z uživatelů, kteří k nám psali do redakce, se ovšem o upozornění nezmínil, a na webu freemailu nebyla a v tuto chvíli ani není žádná zpráva, omluva či něco podobného.

BRAND24

I když bych chtěl věřit tomu, že docházelo jen k přesunu dat mezi databázemi, není mi jasný nepoměr mezi čtyřmi hodinami a pěti dny.

Na úpravách služby POST.CZ pracujeme vždy v nejméně vytížených časových obdobích tak, aby možnou nedostupnost služby naši uživatelé ani nezaznamenali." (Barbora Kožíšková)

Další otázkou je, zda je při replikaci databáze třeba odstavit stroj — CZ.NIC například nedávno úspěšně přesunoval doménové záznamy (pravděpodobně neporovnatelně menší databázi) za plného provozu. Z vyjádření, které mi Czech On Line zaslal, odvozuji, že v plánu jsou i další odstávky. Přeji Czech On Line i uživatelům jeho poštovních služeb, aby další úpravy proběhly již hladce a s patřičnou komunikací mezi uživateli a správou serveru.

Máte schránku na freemailovém serveru?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).