Hlavní navigace

POST.CZ zahazuje e-maily z konferencí

Ondřej Tolar

POST je sice jedním z nejstarších českých free-mailů, přesto se ani za ta léta nenaučil dodržovat normy RFC. Vinou tohoto přístupu se jeho uživatelům nedoručují e-maily z konferencí a ani některé další zprávy. Na nápravě se sice pracuje, současný stav však trvá minimálně celý rok.

Není nutné připomínat, že poskytování free-mailů je služba velmi problémová a na Internetu patří mezi ty nejméně vděčné. Každý od ní vyžaduje stoprocentní spolehlivost a když náhodou nefunguje, dotkne se to tisíců lidí – jak těch, kteří schránku používají, tak těch, kteří čekají na zprávu od jejího uživatele. Pro provozovatele se navíc jedná o finančně náročnou záležitost: technické vybavení, zejména příslušná disková kapacita, není zadarmo, a reklamy se na tomto typu serverů moc neprodá.

Nejstarší free-mailová služba POST.CZ si za dobu své existence prošla řadou větších či menších aférek. Jejímu provozovateli, kterým je nyní společnost Czech On Line, se zřejmě smůla lepí na paty. Největším kolapsem byl v minulosti zásah hackerů, kterým se podařilo zjistit řadu loginů a hesel do schránek uživatelů. Czech On Line se tehdy zachoval poněkud neprofesionálně a trvalo mu několik dní, než vůbec závažnost hacknutí přiznal. Další rána přišla nedlouho poté se změnou grafiky i „vnitřností“. Nová aplikace totiž obsahovala chybu, která umožňovala přístup ke schránkám ostatních přihlášených uživatelů. Po bouři, která řadu dní panovala na českém Internetu, byla nakonec chyba lokalizována a odstraněna. Zajímavé na tom je, že technici sice problém objevili celkem brzo, mylně ho však považovali za odstraněný.

Na nejnovější problém nás upozornil jeden z našich čtenářů, který je členem několika konferencí na Pandoře. Pro příjem e-mailů používá mimo jiné svoji schránku na POSTu, zpráv se však nedočkal. Celý problém se nejprve snažil vyřešit s pomocí Helpdesku POSTu, odpověď však byla velmi lakonická:

Dobry den,
bohuzel jde zrejme o zasilani zprav formou konference a ty v soucasnem nastaveni POSTu neni mozne prijimat.
Za tuto neprijemnost se Vam velice omlouvame a prejeme hezky den.
S pozdravem Vas Helpdesk

Takový přístup se nám zdál poněkud zvláštní, a proto jsme zkusili přímo společnost Czech On Line. Podle vyjádření Milana Salajky je problém způsoben rozsáhlými změnami platformy, které nyní na serveru probíhají. „Na problém jsme partnera, který pro nás systém post.cz vyvíjí, již upozornili a v současné době se pracuje na opravě tohoto problému,“ řekl ve svém odůvodnění. Pro další podrobnostmi mě odkázal na Petra Sommera ze společnosti StringData. I toto malé Salajkovo vyjádření jsem ovšem považoval za úspěch – podle Jakuba Matějů z Pandory totiž mají problémy s doručením pošty na jejich server více než rok. „Oni mi vždy popírali, že by nějaké problémy s doručováním zpráv z konferencí byly. Nyní konečně v nějaké slabé chvilce přiznali barvu,“ stěžuje si Matějů.

Zkusil jsem tedy kontaktovat Petra Sommera, který se nejprve snažil celý problém vysvětlit nestandardními hlavičkámi e-mailů, které z konferencí přicházejí. Po menší výměně e-mailů se však ukázalo, že je problém skutečně na straně POSTu: „Problém spočívá v logice přijímání emailu na post.cz. Příjemce emailu se čte ze zdroje zprávy, tedy z hlaviček, které tuto informaci reprezentují. V případě emailů z některých konferencí nejsou tyto informace ve zdroji zprávy vůbec přítomny nebo jsou v hlavičkách, které nejsou obvyklé (tedy je post.cz nehledá).“

Na tomto místě se sluší vysvětlit, jak vlastně doručování pošty funguje. Každý e-mail, který putuje Internetem, se skládá ze dvou částí. První z nich je obsah zprávy, který však vedle samotného těla (tedy toho, co napsal odesílatel) obsahuje také hlavičky, například From: a To:. Podle nich pak poštovní klient zobrazuje, od koho a komu je zpráva určena. Druhou – a neoddělitelnou! – částí je tzv. obálka (envelope), která obsahuje skutečné informace o tom, kdo je odesílatelem, a především komu má být zpráva doručena. Zprávy se zásadně doručují podle údajů v obálkách, nikoliv v samotných hlavičkách. Díky tomu je například možné posílání Bcc, tedy skryté kopie – adresát, kterého uvedete do této kolonky, se v hlavičkách nikde neobjeví, ale přesto je mu zpráva doručena.

Postup, který pro doručování používá POST.CZ, je tedy jednoznačně v rozporu s RFC i se zdravým rozumem. Výsledkem je současná situace, kdy není možné doručit e-maily z konferencí, ale ani kupříkladu automaticky forwardované zprávy, u nichž se zpravidla hlavičky nepřepisují, či již zmíněné skryté kopie.

Brand

podobném problému jsme u shodou okolností na Lupě informovali před dvěma lety. Tenkrát se týkal Atlasu, vyskytoval se však jen ve výjimečných případech. Nikdy by nás proto nenapadlo, že je s podobnou chybou možné vystavět celý free-mailový systém – opak je však zjevně pravdou.

Podle vyjádření představitelů Czech On Line i StringData se v současné době pracuje na opravě této chyby a v nejbližší době by měl být zprovozněn nový systém přijímání pošty. Budiž to poučením i pro ostatní, kteří si s dodržováním norem na Internetu nedělají hlavu.

Našli jste v článku chybu?
22. 5. 2003 7:51
Jan Mateju (neregistrovaný)
Je hezke, ze vychazi tyhle clanky do roka a do dne... Je videt, ze od doby, co Czech On Line ukoncila spolupraci se spolecnosti GLOBE, ktera pro ni provozovala server POST a presla na vlastni platformu tyto problemy jakoby zazrakem zmizely. Clanek hodne zamenuje vyjadrovani zastupcu Czech On Line a firmy GLOBE, ktera zajistovala tehdy i helpdesk, ale predevsim byla zodpovedna za technicke nedostatky i arogantni chovani...