Hlavní navigace

Postřílet, utopit, zakopat. Kampaň se zaměřila na nenávist v online diskusích

David Slížek 23. 11. 2015

Na 2,5 milionu nenávistných komentářů za poslední rok na českém internetu mířilo na adresu menšin. Změnit to chce kampaň sdružení HateFree Culture.

Že anonymní prostředí internetových diskusí plodí věci, které by z očí do očí málokdo někomu řekl, je pravda stará snad jako internet sám. Na adresu menšin a některých sociálních skupin za poslední rok na českém webu padlo skoro 2,5 milionu nenávistných komentářů, uvádí iniciativa HateFree Culture.

Číslo vychází z databáze firmy Yeseter, která se zabývá analýzou online příspěvků na webu a sociálních sítích. Dotyčné komentáře se týkaly zejména Romů, LGBT, muslimů, židů či uprchlíků.

Nejde ale jen o ně. Kampaň Jsme v tom společně upozorňuje na to, že se cílem „hejtů“ může stát kdokoli. „Často se totiž terčem urážlivých komentářů stávají také lidé kvůli svému vzhledu, názorům, životním zkušenostem, profesi a řadě dalšího,“ popisuje koordinátor Lukáš Houdek.

„Nikdy nevíme, kdy se můžeme stát terčem nenávisti nebo urážek online my sami, nebo někdo z našeho okolí. Jsme v tom všichni společně,“ dodává.

Záleží na nás

Kampaň sestává z fotografií asi čtyřicítky veřejně známých osobností z různých oborů. Jejich portréty jsou doplněny nenávistnými komentáři, které jim přišly e-mailem nebo jim je lidé napsali v diskusních fórech nebo na Facebooku.

Jsou mezi nimi například zpěvačka Tonya Graves, herečky Berenika Kohoutová nebo Sandra Nováková, herci Lukáš Hejlík nebo Jakub Žáček, bloggeři Martin ATI Malý a Martin Rota nebo Dominika Myslivcová. A také ne tolik známí muslimové, Vietnamci, Romové, senioři, lidé s odlišnou sexuální orientací, lidé s onemocněním HIV/AIDS či bývalí uživatelé drog.

„Naše kampaň by především měla reálně ukázat, co se v diskusích nebo emailových schránkách různých lidí odehrává. Člověk, který podobné komentáře píše, si často nemusí uvědomit, že tím někomu konkrétnímu ublíží. Nemusí za tím vidět reálný obličej, případně se nemusí domnívat, že to bude daná osoba někdy číst,“ popisuje cíle kampaně Houdek. 

„Ta kultivace není úkolem kampaně jako takové, je úkolem nás všech. Každý musí začít u sebe,“ dodává. V reálném světě se podle něj přitom lidé chovají jinak něž v anonymním online prostředí.

Není obrany

HateFree Culture se to nedávno snažila ověřit v rámci experimentu, kdy do několika českých obcí dorazila rodina domnělých syrských uprchlíků. „Navzdory silně negativní povaze diskusí na internetu se k nim většina obyvatel chovala empaticky a solidárně,“ uvádí sdružení.

Proti nenávistným komentářům přitom podle Houdka v podstatě neexistuje obrana – ani například v podobě českého právního řádu. „Česká legislativa je v tomto bohužel ještě poměrně pozadu, a většina případů proto končí v propadlišti dějin. Na hatespeech zatím nemáme žádný paragraf, přestože se policie v posledních měsících na nenávistné diskuse zaměřuje podstatně více. Otázkou však je, zda by bylo vhodné nenávistné diskuse postihovat. Je to dvousečné. Na jedné straně máme totiž svobodu,“ upozorňuje Houdek.

Součástí kampaně jsou kromě fotografií také rádiové a televizní spoty. HateFree Culture je projektem Agentury pro sociální začleňování při Úřadu vlády ČR. Je spolufinancován Norskými fondy a státním rozpočtem ČR.

Našli jste v článku chybu?

23. 11. 2015 15:42

Toto je jen malý zlomek. I u neutrálních článků a zpráv je běžný, že se najde pár individuí, co začnou kecat. Většina napíše nenávistný post i tehdy, kdy se to tématu vůbec netýká. Stačí jen malý náznak, jedno slovo a jde se trolovat. Někdy stačí i nulový náznak a jedou.

Takže média nejsou strůjci. Teda jako jo. Vydali článek/zprávu s možnosti komentovat. Ale je to vždy mentalita lidí, co způsobuje nenávist.

Root.cz: Chytré hodinky Pebble úplně končí

Chytré hodinky Pebble úplně končí

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Zeleninové jogurty prý budou hit

Zeleninové jogurty prý budou hit

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?