Používat, či nepoužívat blokátory reklamy? Proč to lidé dělají, nebo nedělají

Pokud budete blokovat reklamu, snadno se dostanete třeba na desetinu objemu dat a zrychlíte načtení stránky. Ale možná umře váš oblíbený autor. Hlady. Nebo vzteky.

Štvou vás reklamy, kterými některé weby obalují své stránky? Chcete ušetřit data na mobilním připojení? Chcete si lépe zabezpečit počítač? A je vám jedno, že provozovatelé vašich oblíbených webů z vás nebudou vůbec nadšení? Pak se nabízí jedna cesta: použít některý z programů na blokování reklamy.

Neblokujte reklamu, vydavatelé nebudou mít z čeho žít

Oblíbený argument proti blokování (tedy nezobrazování reklamy) je to, že vydavatelé nebudou mít z čeho žít, protože je zobrazování reklam živí. Argument je to opravdu rozšířený a polemizovat s ním je prakticky zbytečné – byť by se pár drobných protiargumentů našlo. 

Například to, že pokud někdo reklamu stejně ignoruje, je pak už úplně jedno, jestli ji blokuje. Pokud někdo na reklamu nekliká, tak stejně nechává svého oblíbeného vydavatele umřít. Byť tady samozřejmě platí, že vydavatelé ještě stále prodávají reklamu na tisíce zobrazení. Zobrazení bez ohledu na to, jestli tu reklamu vlastně někdo viděl.

Realitou je, že prostředky na blokování reklamy používá pouze relativně málo lidi. Na což vám samozřejmě vydavatelé namítnou, že „podle jejich čísel“ tomu tak není. Neříkám, že to číslo je zanedbatelné, ale pořád je nízké. Více viz třeba loňský výzkum 2014 Report – Adblocking Goes Mainstream.

Tam se dočtete, že ve světě loni bylo 144 milionů aktivních uživatelů blokujících inzeráty (z cca tří miliard celkem, jinými slovy v průměru jde o přibližně 4,8 % uživatelů, byť v době tohoto výzkumu ještě světu do dnešních tří miliard nějaký kousek scházel). V některých zemích je nicméně situace jiná – blokování inzerátů tam používá až 25 % internetových uživatelů. Podle výzkumu se přitom nejvíc blokuje v Polsku, Švédsku, Dánsku a Řecku. A blokování inzerce je nejoblíbenější mezi lidmi ve věku 18 až 29 let. 

Mimochodem – růst popularity blokování výzkum připisuje hlavně Googlu, respektive jeho prohlížeči Chrome, který přinesl jednoduchou instalaci blokovacích pluginů. Google přitom paradoxně sám vydělává hlavně na zobrazování reklam.

Pro srovnání: Po instalaci blokátoru získáte zpravy.idnes.cz nejenom v nezvyklé podobě, ale také prakticky okamžitě. S reklamami jde o 564 KB a 24 sekund na stažení (14mbps VDSL). Bez reklam stáhnete pouze 123 KB a potřebujete na to necelých sedm sekund. Je potřeba dodávat více? Asi si dokážete představit, kolik vám tohle ušetří na mobilním připojení při cestách po republice, že? 

Proč lidé blokují reklamu

Lidé v dřívějších dobách blokovali reklamu hlavně proto, že je obtěžovala. Tady musí internetoví vydavatelé poděkovat sami sobě, protože snaha obalit stránku co největším množstvím reklam stále trvá. Ale těch důvodů je více a nutno dodat, že některé z nich jsou docela závažné.

  1. Reklama obtěžuje, blokující se na ni nechce dívat, nezajímá ho, nekliká na ni
  2. Reklama zpomaluje načtení a zobrazení stránky
  3. Reklama čerpá poměrně značnou část datového toku a u mobilního připojení s FUP je dobré ji odstranit
  4. Reklama vyžaduje prostředky počítače a výrazně ho zpomaluje
  5. Reklama stále vyžaduje Flash, který v počítači je spíše dobré nemít (v mobilech a tabletech už stejně není)
  6. Reklama je agresivní, všechny ty vyskakovací a překrývací plochy jsou zlo
  7. Reklama slouží k šmírování a blokátory reklamy pomáhají chránit soukromí
  8. Reklama může obsahovat podvodné a záměrně obtěžující inzeráty
  9. Reklama bývá nástrojem hackerů, kteří přes ni umí šířit viry, malware, adware

Pokud si ty body projdete, zjistíte, že by internetoví vydavatelé mohli v řadě z nich výrazně přispět ke zlepšení života jejich čtenářů –  mohli by hlídat velikost reklam, nedávat reklamu na stránky ve zbytečně velkém množství (ty neviditelné či stále se opakující se inzeráty stejně poškozují inzerenty), hlídat si flashové a dynamické inzeráty, aby byly správně naprogramované, a tak dále.

Jednu věc ale vydavatelé nikdy nedokáži zajistit: aby se v jejich reklamní síti neobjevovalo něco, co tam nemá co dělat. Dnes tak často ochotně vybírají peníze i za zavádějící či podvodnou inzerci. 

Dala sbohem obezitě? A co teprve dietologové. Co na tom, že tohle je lež. A to druhé? Okamžitá půjčka zdarma, jasně. Rozhodně košér.  A pak se divte, že tohle lidé nechtějí vidět.

Dala sbohem obezitě? A co teprve dietologové. Co na tom, že tohle je lež. A to druhé? Okamžitá půjčka zdarma, jasně. Rozhodně košer. A pak se divte, že tohle lidé nechtějí vidět.

Co používat pro blokování reklamy

Dlouhodobě nejrozšířenějším blokátorem reklamy je AdBlock Plus, který ale po dlouhých letech existence přestává možná být vhodnou alternativou – jeden důvod je ten, že je tak obrovský, že způsobuje víc problémů než užitku (viz třeba µBlock vs. ABP: efficiency compared).

Druhý důvod může být ten, že si nechává platit za to, že reklamu neblokuje, což někteří označují za nefér vybírání výpalného.

Pokud se budete ptát, jaký je rozdíl mezi AdBlock a Adblock Plus, tak odpověď je prostá. Původně existoval Adblock Plus coby rozšíření pro Firefox, pak se objevil Adblock pro Chrome – a nemají společného vůbec nic. Čistě teoreticky je AdBlock Plus (ABP) lepší variantou. A možná byste měli vědět, že Adblock je, mírně řečeno, problematický v tom, že má za sebou historii šmírování.

Další variantou je µBlock (Chromium/Chrome, Firefox, Safari), který sám o sobě říká, že není blokátorem reklamy, ale všeobecně použitelným blokátorem. Jak už víte z µBlock vs. ABP: efficiency compared, je výrazně efektivnější a jeho zdrojové kódy jsou k dispozici, takže si teoreticky můžete ověřit, jestli vás nevodí za nos (AdBlock Plus je mimochodem Open Source, takže také teoreticky transparentní).

Pro srovnání: Stažení www.ihned.cz s blokováním reklamy představuje 97 KB dat a necelých 12 sekund. Pokud budete poctivě tahat všechno, co vám nadělili, tak stáhnete 1 MB dat a bude to trvat skoro 55 sekund. Ještě se divíte, proč lidé blokují reklamu? 

Aby to nebylo až tak jednoduché, existuje také AdBlock Edge, Adguard, AdFender, Adzap zap, AdMuncher, Google Ad Blocker, Privoxy a řada dalších. Navíc se trochu těžce rozeznává, co jsou pouze blokátory inzerce a co pomůcky na ochranu soukromí.

Také se můžete snadno nechat nachytat na nějaký ten malware či adware, který se bude za blokátor vydávat. V zásadě je tedy možná lepší jít osvědčenou cestou – tedy AdBlock Plus nebo µBlock.

Budete-li hledat cestu, jak blokovat reklamy na mobilních telefonech či tabletech, tak je to složitější – tady to zpravidla dobře nejde (nebo spíše nešlo).

Zejména proto, že mobilní prohlížeče prostě rozšíření tohoto druhu neumožňují – nebo neumožňovaly. První vlaštovkou je třeba Adblock Plus for Android a uvidíme, kam se to vyvine pro Safari na iOS (které neumí klasická rozšíření), byť i tady najdete nějaká řešení – AdBlock for iOS či Weblock.

Blokovat či neblokovat? Toť otázka

Vůbec si s tím nelamte hlavu – pokud jste rozhodnutí blokovat, tak prostě blokujte. Je pro to ostatně kupa velmi dobrých důvodů. 

Chcete vědět, jak je na tom s blokováním inzerce autor tohoto článku? Je to jednoduché, žádný blokátor nepoužívá. Reklamy na webu nevnímá, otevírá desítky záložek jedním kliknutím a co víc, pro práci dost často potřebujete vědět, jaké reklamy zrovna běží a co v nich je.

EBF16

Pro srovnání: Jak je na tom www.lupa.cz s reklamou a bez? S reklamou 286 KB a zhruba 20 sekund. Bez reklamy 88 KB a necelé čtyři sekundy. Když si to srovnáte s předchozími ukázkami, tak sice můžete konstatovat, že Lupa.cz na tom tak zle není, ale blokace reklam vám pořád ušetři. Snadno se dostanete na desetinu až čtvrtinu objemu a totéž můžete ušetřit při čekání na natažení stránky.

PS: Tři testy s blokováním a bez samozřejmě mají malou vypovídací hodnotu, pro pořádné výsledky by bylo nutné jich na každém webu udělat několik desítek, vyloučit vliv cache, různě velkých a náročných reklam. Někde může hrát roli nějaký nesmyslný skript (třeba na iHNed.cz, kde neznámo proč, pořád dokola spouštějí ping.chartbeat.net). Roli hrají i sociální prvky a řada dalších věcí. Jedno je ale dost jisté, na málo webech myslí na své návštěvníky.

Anketa

Používáte některý z nástrojů na blokování reklamy?

341 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 6. 2015 23:21

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »