Nenabízím vysvětlení ale (snad) zajímavou souvislost: pokud se jednalo o státní instituci (OVM), pak je ještě důležité, zda zakázku vypisovala v rámci výkonu své úřední moci (působnosti), nebo zda jednala v rámci soukromoprávních vztahů (např. onen OVM sháněl dodavatele toal. papíru).
Pokud šlo o druhý případ, pak vůbec není jasné, zda OVM měl použit svou "veřejnoprávní datovou schránku". Existují na to dva názory: jeden říká, že i zde je třeba použít "veřejnoprávní DS" (včetně fikce doručení), i když se jedná o soukromoprávní vztah. Druhý názor říká, že když už OVM použije pro soukromoprávní účely svou veřejnoprávní DS, pak neplatí 10-denní fikce. A že správně by i OVM měl použít pro tento účel poštovní datovou správu, kde fikce není a je nahrazena potvrzením příjemce, že si zásilku převzal. Vychází to z principu rovnosti v soukromoprávních vztazích, protože dodavatel zde nemá možnost využít fikce doručení (zatímco objednávající by ji měl).
A já si myslel, že je to buď 10 dní nebo až se přihlásím - to v tom případě toho jiného právního předpisu. Odeslání (dodání) = doručení snad platí jenom směrem ke státní správě, alespoň v to doufám.
V případě zprávy, adresované soukromé osobě (fyzické nebo právnické) je datová zpráva doručena přihlášením do datové schránky, nejpozději však desátým dnem po dodání do DS. V případě zprávy adresované orgánu veřejné moci, je zpráva doručena okamžikem dodání s jedinou výjimkou, a to když je orgán veřejné moci sám účastníkem nějakého správního řízení - například, když žádá o stavební povolení. Pak musí být zaručena rovnost práv účastníků a je všem doručováno s 10ti denní fikcí.
To není tak docela pravda. Vím min. o jednom případu (a proto jsem to vlastně psal), kdy státní úřad poslal zprávu, NEČEKAL na přihlášení adresáta ani zmíněných 10 dnů a následně rozhodl (vše v rozmezí 5 nebo 6 dnů). Prostě - v praxi zjevně tento princip přihlášení/10 dnů NELZE uplatnint úplně ve všech případech komunikace orgán -> soukromý subjekt.
Pane Hlavo, tohle tvrzení je velmi zajímavé a rozhodně by stálo za další článek s podrobnostmi a s rozborem právní problematiky (pokud by se Vám tedy podařilo získat souhlas adresáta se zveřejněním - doufám, že ano; určitě nejsou potřeba osobní údaje, tak Vám snad podrobnosti poskytne).
Na rozbor nemám čas ani právnické vzdělání. Pro uvedení podrobností není třeba jmenovat ani jednu stranu "komunikace", není to podstatné.
Pro zájemce jsem to ve stručnosti sepsal k sobě na web, neboť pro Lupu by to vyžadovalo dostudovat si ten zákon atd., aby to mělo nějakou informační hodnotu. Pokud to někdo chce zkusit více prozkoumat a poučit ostatní, nějaký gurů na datové schránky a e-gov, může, ale nemyslím si, že by to byl nějaký ultraproblém. :-)
SOAP rozhraní ISDS umožňuje při odeslání zprávy zvolit, zda se má na doručení zprávy uplatnit fikce (dmAllowSubstDelivery). Takže úřad má možnost tento aspekt ovlinit.