Hlavní navigace

PPF a Mladá fronta zaútočí na pozice zpravodajských webů a týdeníků

 Autor: 74287
Marko Zekič 22. 4. 2009

Letošní léto bude žhavější, než se zdálo, minimálně na českém mediálním trhu. Hned dva nové zpravodajské servery a s nimi dvě redakce tištěných novin se budou ucházet o přízeň čtenářů. Jejich start provázejí masivní investice a zvučná jména. PPF a Mladá fronta si zkrátka budou chtít ukousnout další díl z mediálního trhu nejenom v printu, ale i na Internetu.

Pozice zpravodajských webů a novin bylo možné v poslední době považovat za ustálenou, rovnovážnou. Spíše než masivní investice mohly rozhodnout chyby jednotlivých vydavatelů, naposledy si určitou změnu na poli zpravodajských webů slibovali někteří uživatelé od radikálního omezení diskusí na Novinky.cz, ale změna prakticky nenastala. A jelikož investice nutné na rozjetí kvalitního zpravodajského webu lze dnes počítat spíše v řádu desítek milionů korun a na tištěný titul je vhodné pohybovat se ještě o řád výše, velké změny se ani neočekávaly. Letos se o ně ale budou snažit dvě firmy, které nemají daleko ani k ambicím, ani penězům a zkušenostem.

Naše adresa od PPF

Velké plány s českým mediálním prostorem má Kellnerovo impérium PPF. To si ostatně média mírně osahalo již v minulosti a tentokráte to chce zkusit od podlahy vybudováním vlastního projektu. Ten už má i svoje jméno: Naše adresa, a jeho autorem je Roman Gallo, ředitel pro mediální strategie PPF. Ten pracoval jako ředitel redakcí u společnosti VLP, kde pod jeho vedením vznikl projekt internetového zpravodajství Deník.cz, před tím figuroval mezi spoluzakladateli Aktuálně.cz a v Mafře se podílel na zrodu iDnes.cz. Nejnovější posilou do týmu Naše adresa se pak podle informací Týdne stal Petr Šabata, doposud šéfredaktor slovenské Pravdy. Ten se stane šéfredaktorem regionálních médií ve společnosti PPF Media.

Našeadresa.cz

Naše adresa je rozsáhlý projekt zahrnující jak regionální redakce, tak regionální prodejní týmy inzerce, to vše napojené na stejnojmenné tištěné regionální noviny a s výstupem na Internet. To vše integrováno a provázáno, o čemž si dneska konkurence může zatím spíše nechat zdát.

Ve spolupráci se Světovou asociací novin (WAN) také PPF hodlá otevřít v Praze „Mezinárodní školicí středisko pro multimédia“, v němž bude školit, jak propojovat tištěná a internetová média a jak internetová média vytvářet. Samozřejmě s tím, že školení nebudou teoretická, ale proběhnou v přímém zapojení do projektu Naše adresa. Naše adresa tak nebude jen zpravodajským webem, ale i testovacím polygonem, na němž se novináři z celého světa budou vzdělávat, jak pracovat s integrovanými médii. Tady je třeba podotknout, že školící středisko prakticky nepočítá s odbytem v Česku a je určeno především pro zahraniční vydavatele, kteří propast mezi tiskem a Internetem cítí a chtějí ji řešit dříve, než se do ní propadnou.

S první vlnou projektu Naše adresa se počítá od června, kdy v několika regionech severních Čech a střední Moravy začne pod názvem Naše adresa vycházet tištěný týdeník novinového formátu doplněný o webový portál s průběžným regionálním zpravodajstvím. Zpravodajství bude možné si velmi adresně zacílit jen na lokality, které čtenáře zajímají.

Příjmová stránka projektu Naše adresa je založena nejenom na příjmech z klasické display reklamy, ale především na regionální, cílené inzerci určené pro segment malých a středních lokálních podnikatelů, kterou by PPF mělo prodávat prostřednictvím lokálních zástupců. A také, a to nikoliv vůbec v řadě poslední, na příjmech ze školícího střediska.

Roman Gallo tvrdí: Věříme, že propojení online a tištěných médií představuje budoucnost tohoto oboru. Chceme v praxi dokázat, že to na českém trhu jde. Zkušenosti našeho týmu a podpora PPF znamenají dobré předpoklady pro úspěšnou realizaci projektu. Mezinárodní školicí středisko v Praze pro něj navíc vytváří pevný základ ve spolupráci s renomovanými partnery ze světa.

Spolu s postupným zajížděním projektu se začnou otevírat lokální a hyperlokální redakce i v dalších regionech, přičemž přesný harmonogram bude záležet především na lidech, tedy na tom, nakolik bude PPF schopná zajistit spolupracující lidi z jednotlivých regionů. Na realizaci projektu se podílí zatím kolem stovky lidí.

Mladá fronta a Sedmička

Podobný projekt v mírně skromnějším provedení a s drobným náskokem chystá vydavatelství Mladá fronta. Ta zatím vydává na denní bázi ekonomické noviny E15, jimiž dělá těžkou hlavu především Economii a jejím Hospodářským novinám. Nově přišla v půlce dubna s regionálním týdeníkem Sedmička, který se objevil v deseti regionálních mutacích, dalších 17 mutací se objeví v příštích týdnech a zasáhne tak čtyřicítku měst a regionů. Sedmička je týdeník bezplatný, doručovaný z části přímo do poštovních schránek, z části do stojanů, jako je zvykem například u E15. Šéfredaktorem Sedmičky je Pavel Macků, ten dříve řídil regionální deník Rovnost. Již první vydání nešlo do regionů v nijak malém počtu: prvotní výstřel milionu kusů (po 48 stranách) by se měl ustálit na sedmi stech tisících, na vydání se podílí kolem 120 zaměstnanců.

Na týdeník Sedmička bude navazovat jeho regionální internetová verze, která by se měla na Internetu objevit v průběhu května. Ta bude, podobně jako naseadresa.cz, obsahovat regionální zpravodajství etablované na úrovni regionů, pro které se otevírá tištěná verze týdeníku. V tomto případě spíše než o striktně integrovanou redakci půjde o internetovou verzi s úzkou vazbu na primárně printovou redakci. Šéfem internetové sekce Mladé fronty je Petr Bednář, někdejší šéf internetové televize Stream.cz a internetové části Ringieru.

I v případě Sedmičky je obchodní model postavený nejenom na celostátní, ale především regionální inzerci směřované až na úroveň mikroregionu.

Koho ohrozí

V podobě PPF a Mladé fronty přichází na trh těžká váha. A to nejenom na ten internetový, i pro vydavatele novin je to nemilá konkurence, která přichází navíc v době, kdy jiné tituly spíše šetří a/nebo zavírají. Zajímavé je, že v Česku se na Internetu regionální zpravodajství prosazuje málo, nebo spíše netradičně, bez spojení se silným vydavatelským domem v podobě komunitních webů.

Nejsilnější regionálně orientovaný vydavatel VLP se svým Deník.cz na Internetu příliš neexceluje. S průměrnou měsíční návštěvností se pohybuje na úrovni 500–700 tisíc unikátních uživatelů a tedy na zhruba třicáté pozici mezi internetovými servery. Zprávy iDnesu jsou na dvojnásobných číslech, Novinky na pětinásobku. Zda se podaří projektu PPF nebo Mladé fronty prolomit nízký zájem uživatelů Internetu o regionální zpravodajství, ukáže až čas. V každém případě oba projekty jsou zainvestované v řádu stovek milionů Kč, které mají šanci naučit nás zajímat se o lokální zprávy.

Anketa

Myslíte si, že regionální zpravodajství může mít na Internetu úspěch?

Našli jste v článku chybu?

22. 4. 2009 9:33

Vedle Deníku a dalších zmíněných regionálních periodik existuje i velké množství regionálních webů, jako je třeba www.decin.cz nebo místní plátky obecních a městských úřadů, např. www.krasnalipa.cz.

Výhodou čistě regionálních webů je, že mají informace z regionu obvykle z první ruky a také většinou dobře vědí, co místní zajímá. Jejich nevýhoda je, že nemají dost peněz na agenturní zpravodajství a není u nich neobvyklé, že přebírají zprávy z jiných médií (často i bez jejich souhlasu). Osobně se …

24. 4. 2009 14:39

No, takže když si to shrneme, vyjde z toho, že dva vydavatelé regionálních zdarma ditribuovaných deníků začnou vydávat zpravodajství taky na internetu.

Nevím, jak jsou schopni ovlivnit trh s regionálním zpravodajstvím (tištěnou inzercí), ale s tím internetovým to rozhodně snadné nebude. Spíš bych tipoval, že vůbec, a jen se budou snažit o prodej předražené online reklamy BFU přes již existující síť obchodních zástupců.

Dost pochybuji, že by se byli schopni dostat na nějakou slušnější pozici. …



DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není