Hlavní navigace

PR blog – vystřízlivěli jsme?

Michal Černý 18. 4. 2008

Během týdne se objevila informace o tom, že pracovnice PR agentury používala fiktivní blogy, aby propagovala novou bankovní službu svého klienta. Média neskrývají rozhořčení nad zneužitím blogů pro komerční účely. Ale je to nějaká novinka?

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Připomeňme si, o co vlastně jde. Tři zřejmě fiktivně se jmenující osoby (avšak pouze jedna z nich reálná) si založily blogy na zpravodajských serverech (iDnes, Deník, Lidovky). Zde vychvalovaly novou připravovanou službu PaySec, která má být českou obdobou PayPal. Tuto službu má přinést Československá obchodní banka, která si za účelem reklamy najala firmu Bison and Rose. Jejich údajná bývalá stážistka, kterou ovšem nejmenují, na vlastní pěst (a bez nároku na honorář!) založila blog, který použila k propagaci zmiňované služby. Přitom při registraci užila fotografii, kterou našla někde na Internetu, falešný telefon i jméno.

Rozhořčení nepanuje ani tak nad tím, že byl zneužit něčí obličej k vedení pochybného blogu, ani nad tím, že byl blogovací systém obelhán (konec konců na to jsme si zvykli), ale rozhořčení neskrývají média nad tím, že někdo použil blog k šíření reklamy. Jistě se jedná o porušení kodexu pro vedení blogu, ale mám pocit, že v tomto případě je to to nejmenší (ostatně i uvedení falešných údajů je jeho porušením).

Je-li jeden s otřepaných rozměrů demokracie „trh s ideami“, pak se musíme zamyslet nad tím, jestli například článek, který navrhuje liberalizaci potratů, není reklamou na tuto myšlenku, nebo blog Jiřího Paroubka PR spotem pro ČSSD. Nehledě na to, že podle vyjádření agentury Bison and Rose ona slečna zaplaceno nedostala ani haléř, zatímco například Jiří Paroubek pobírá poslanecký plat a díky tomu, že je stále viděn (mj. i na blogu), má stále dobrou naději, že jej bude pobírat i v budoucnu.

Na PR blogováni jsme si jaksi zvykli, ale nikdy jsme ho nepřijali. Ale pokud blogy budeme chtít vnímat jako místo svobodného vyjádření názorů (v mezích zákona), pak bychom se neměli chtít pozastavovat nad tím, jaké pohnutky blogera k napsání spotu vedly. Pokud nezařadí iDnes zmiňovaný blog do výběru, tak si jej přečte maximálně padesát čtenářů. Pokud jim však věnují článek na titulce, pak jich může být mnohem více.

Hranice toho, co je a co není PR, je velice tenká. Nepomůže nám ani definice, že PR článek je takový text, za který dostane autor zaplaceno a propaguje nějaký výrobek – to by PR byla každá pochvalná recenze. Nebo zaplaceno od výrobce či reklamní agentury? Pokud investuji značku svého jména a čas do toho, abych výrobek či službu otestoval a uvedu to na svém blogu, pak je otázkou, jestli se jedná opravdu o PR v pravém slova smyslu.

Nejhorší na celé věci není PR blog, ale to, že tématem není poškození osoby, která nemá ani s bankou ani s agenturou žádný vztah; jen zděšené hořekování nad PR blogem, kterých je dle mého soudu více než dost. Jen jsme ochotni jistý druh „zboží“ tolerovat (ignorovat či podporovat) a druhý považujeme za zrůdný zločin. Otázkou zůstává, jaký je na celý problém lék. Myslím si, že nejsnazší by bylo takové příspěvky nedávat na titulní strany, do výběrů a podobně. Pak je nebude nikdo číst a tedy ani nikdo nebude chtít plýtvat svým časem na jejich psaní.

Našli jste v článku chybu?

18. 4. 2008 10:33

Borat (neregistrovaný)
A nestiti se kvuli nim ani vytvaret fiktivni postavy dospelych arogantnich muzu s olbrimimi inteligencnimi kvocienty, modrymi organy a 30ti palcovymi displeji!!!

18. 4. 2008 9:58

Vašek (neregistrovaný)
Ať je Jiří Paroubek jaký chce (a já osobně ho zrovna v lásce nemám), publikuje pod svým jménem. Když čtu jeho blog, vím, kdo se tam vyjadřuje a podle toho mám možnost posoudit obsah. Pokud někdo píše anonymně, tak je to taky určitý signál a podle toho přistupuji k obsahu. Ale pokud někdo v rámci kampaně předvádí reklamní sdělení jako osobní názor, je to prostě lež. Jistě, lež byla, je a bude. To ale neznamená, že lhát je v pořádku. Ať si klidně existují PR blogy - když přiznají, čí názory a před…
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat