Práce důležitější sexu?

Podle statistiky Centra bylo loni nejvyhledávanějším slovem "práce". Po léta sebejisté panství výrazu "sex" tak poprvé padlo na lopatky. O čem to svědčí? Není už svět, co kdysi býval? Ztrácíme poslední jistoty našich životů? Nebo se jen na český Internet konečně s větším množstvím "obyčejných lidí" probojovala i "vážná" témata?

Statistiky hledání ve vyhledávačích musí být dozajista nesmírně zajímavým čtením (alespoň do prvních cca 50 řádků). Vypovídají totiž o zájmech lidí, jejich potřebách, zapomnětlivosti a v neposlední řadě také o jejich očekávání, co všechno vlastně lze na Internetu najít. Kdo by však čekal, že tyto výpovědi o svých internetových spoluuživatelích najde na stránkách vyhledávačů, bude zklamán. Jejich provozovatelé si je totiž pečlivě uschovávají pro vlastní analytickou potřebu a (údajně) je využívají i pro zlepšování svých služeb (bylo by ovšem jistě zajímavé sledovat, jak by se zachovali v případě, že by se do čelných pozic statistik probojovala např. fráze „statistika vyhledávače“ :-) )

Z přesných žebříčků se tedy místo toho publikují výběry nejčastějších dotazů, občas doplněné i o počty jejich zadání. Asi nejznámějším takovým výběrem je Googlův Zeitgeist (duch doby), který se sestává z dokonce desítek žebříčků častých dotazů, řazených podle témat. Název žebříčků nevybrali tvůrci Googlu náhodou; v průběhu času lze podle nich skutečně docela dobře sledovat trendy, které hýbou zahraničním Internetem. Vyjde-li nová deska Madonně, bude s vysokou pravděpodobností její jméno na svém místě (tedy v první desítce pokládaných dotazů). Totéž platí o aktuálních válkách a místech konfliktů atd.

UX16

„Český Zeitgeist“ vydávají také místní vyhledávače. CentrumSeznam je vydali před pár dny a oba jsou při vzájemném srovnání poněkud překvapivé hned ve dvou ohledech: předně se od sebe znatelně liší. U obou portálů jsou v první desítce slova, která u jeho protějšku naopak úplně chybí. Na Centru lidé hledali nejvíce práci, hry a Prahu, na Seznamu Superstar, Blesk a tapety (?). Pro marketingové mágy a další novodobé vykladače snů se tu otevírají netušené možnosti pro ta nejpřekvapivější vysvětlení. Centrum například zjevně užívají lidé konzervativní, pravicoví a se smyslem pro realitu (práce a Praha jako město s nejnižší nezaměstnanosti), zatímco Seznam „přitahuje“ lidi povrchní a se zájmem nanejvýš o pobavení a pomíjivé legrácky. A pro někoho by tento závěr stvrzovalo i zjištění, že čtvrté nejhledanější slovo na Seznamu je „seznam“. Jenže! Na Centru zase následuje „seznamka“ a „sex“, takže tak jednoduché to s určením povahy lidí podle oblíbeného portálu nebude.

To, v čem se statistiky Centra a Seznamu naopak shodují, je však překvapivé neméně – jde totiž o viditelný pokles slova „sex“. Zatímco v předchozích letech trůnilo neochvějně na čelných místech, loni bylo na Centru páté a na Seznamu dokonce sedmé. Padá tím jedna z „pravd“ Internetu, že erotika bude vždycky to, co bude vynášet nejvíc? Nebo byl jen prostě loňský rok makroekonomicky tak nevyvedený, že půlmilión lidí bez práce zvrátil „ducha doby“ ve prospěch prachobyčejných starostí o kůrku chleba? To by bylo jistě smutné zjištění, takže se mu raději věnovat nebudeme. Ne, myslím, že skutečnost je mnohem prostší: zatímco dříve byla zábava v představách tehdy typického uživatele Internetu soustředěna do tří písmen, dnes je již sociální spektrum českých internautů o poznání širší, a to se odráží i na jimi projevených potřebách. Na Internetu se tak zajišťují spíše praktické věci a zábava podle aktuálních trendů a to důležitější se odehrává v reálu, kde jsou pro to podmínky přece jen stále nejlepší. A nebo se mýlím a vše je ještě úplně jinak? Porozumět lidem je asi nakonec to nejnáročnější, co s nimi můžete zkoušet. Natož na Internetu.

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 1. 2005 10:34
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »