Práce kvapná ani webu nesvědčí

Snad více než kde jinde platí při vývoji a výrobě nového webu či webové aplikace staré známé pořekadlo - práce kvapná, málo platná. Ano, zní to podivně, vždyť web je tak neskutečně flexibilní, poddajný a všem přístupný. Možná právě proto jsme se naučili přistupovat k jeho tvorbě úplně jinak než v jiných (kamenných) odvětvích.

Nové technologie a nástroje usnadňující výrobu plnohodnotného webu, jako jsou redakční a content management systémy, databázové nadstavbové systémy či nejrůznější předpřipravené utility, umožňují vyrobit nový web v několika málo dnech (někdy dokonce hodinách). To je síla, kterou plně využívají ti, kteří mají vývoj nových webových projektů na starosti (ať už z popisu své práce, či náhodou). Pracujeme mnohdy mnohem rychleji, protože využíváme standardizovaných předpřipravených modulů a šablon zmíněných systémů, web skládáme, jako by to byla skládačka Lego. Je fascinující, kam až se dostaly webové technologie za posledních pět let. Tenkrát jsme si museli každou hloupost programovat, každá drobná změna webu znamenala zásah do PHP/ASP kódu (byl-li vůbec k dispozici). Nyní můžeme využívat aplikace, pomocí kterých lze postavit takřka celý nový web, aniž by bylo nutné naprogramovat jediný řádek.

To je všechno fajn, dá se pracovat opravdu svižně. Od zadání po realizaci mnohdy uplyne velmi krátká doba, a pokud se někde objeví nějaká nedokonalost, dá se celkem jednoduše opravit (porovnáme-li to například s následky špatně postaveného komínu u rodinného domu). A v tom je právě zakopaný pes. Lidé si zvykli na tu nesnesitelnou lehkost, kdy není žádným problémem dodatečně cokoliv měnit, modifikovat a upravovat.

Ale mám pocit, že ač se odvětví výroby webů již velmi profesionalizovalo, čím dál více se zapomíná na to, že i web si zaslouží kvalitní přípravu před tím, než se začne vůbec vyrábět. Lze samozřejmě zvolit častý postup typu „začneme a pak se to nějak doladí“. Nástroje to umožňují a web není rodinný dům, tak proč toho tedy nevyužít?

CIF16

Přiznám se, že i já často takto podlehnu a souhlasím s výrobou, i když ještě nejsou hotové a doladěné veškeré podklady, a to většinou proto, že tlačí čas. Ten proces výroby pak probíhá v jakési spirále. Avšak nikdo předem neví, zda spirála konverguje k nějakému cílovému uspokojivému stavu, nebo se z ní stane časovaná bomba, která bouchne ve chvíli, kdy zadavatel přijde s nějakou dílčí úpravou, která celý web pošle k čertům. Samozřejmě se pak diví, jak je možné, že web nesplňuje prvotní požadavky a je nutné ho udělat od základů znovu.

Předpokládám, že nebudeme ve při o tom, že kvalitní příprava může vést k lepším výsledkům daleko jistěji než nedostatečná či žádná. Ostatně o tom se dočteme v každé druhé učebnici či příručce o vývoji projektů. Ale ještě jsem nečetl takovou, ve které by se psalo, že pro web to neplatí.

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 5. 2005 23:17

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »