Praktické srovnání freehostingů

Který český nebo světový freehosting je nejlepší? Jaké jsou jejich možnosti? Je tvorba webových stránek stále výsadou těch technicky zdatnějších, nebo se do toho může pustit každý? Mají dnes ještě freehostingy statických stránek smysl? Porovnali jsme pro vás několik freehostingů především co do kvality a uživatelské přítulnosti.

Provozování freehostingu bylo jeden čas hitem každého portálu. Velkou část návštěvnosti Atlasu tvořil jeho Můjweb, do soupeření o hostingový trh se v krátké době zapojil SeznamCentrum, ale i menší internetové společnosti jako Computer Press. Mít vlastní freehosting bylo zkrátka tehdy módní. V bezplatném hostování často nepříliš kvalitních stránek se však nenašel žádný zlatý důl, mnoho provozovatelů skončilo, zbytek běží dál bez jakýchkoliv inovací. Postupně se objevily jiné, jednodušší možnosti, jak na Internetu vystavovat své texty a další dokumenty – blogovací systémy, hostingy zaměřené na fotky apod. Jsou tedy již klasické freehostingy „vyřízené“?

Logo COS
Vybírejte ve čtyřech kategoriích (software, projekt, akce a osobnost) to nejlepší z české open-source scény. Hlasujte ve velké anketě CZECH OPEN SOURCE 2006 a vyhrajte hodnotné ceny.

Nemusí tomu tak být. Statické stránky jsou stále přesně to, co spousta uživatelů chce. Na Internetu existují tisíce jednoduchých webů s pěti či šesti stránkami, které však výborně slouží svému záměru. Existuje spousta účelů, pro které jsou statické stránky vhodnější než blogovací systémy. Malá firma či živnostník často potřebuje web se základními informacemi o sobě. Autoškola, kavárna ani automechanik nepotřebují pravidelně aktualizovaný, košatý web. Stačí jim uvést základní informace – adresa, telefon, provozní doba, nabídka služeb a sortiment. I pro mnoho „obyčejných“ uživatelů mohou být statické stránky lepší alternativou k blogům. Často člověk potřebuje vystavit na Internet kupříkladu pozvánku či jiná oznámení. Pro takovéto příležitosti je zcela zbytečné zakládat si blog, a tak místo toho lidé často rozesílají e-mailem soubory vytvořené v MS Wordu.

Poptávka po klasických freehostinzích tedy stále zůstává. Otázkou pouze je, jak použitelné jsou a jak široký okruh lidí je s nimi schopen pracovat. Dlouho platilo, že vytvářením webu se mohli zabývat pouze ti, kdo ovládali alespoň HTML. To však okruh možných tvůrců značně omezovalo. Většina uživatelů se nechce učit více než základní funkce v MS Wordu. Proto vznikly WYSIWYG (What You see Is What You Get) editory. Normální desktopové programy však stále ještě nejsou dostatečně pohodlné – člověk musí stránku vytvořit na svém počítači, uložit a nahrát z webového prostředí, neřku-li přes FTP. V době, kdy se většina aktivit uživatelů přesunuje na web, je tento způsob příliš složitý.

Pojďme se podívat, jaké možnosti publikování statických stránek online se nám dnes nabízejí. Tento článek není o tvorbě internetových aplikací a je zaměřen na možnosti člověka s běžnými schopnostmi. Toho, který píše URL místo do adresního řádku do vyhledávání na Seznamu a na ICQ chodí přes odkaz na www.isq.com. Proto jsem do srovnání vybral pouze ty služby, které nabízejí online WYSIWYG editor. Není zde WebZdarma.cz, který je jinak jistě dobrou volbou pro začínající PHP programátory, ale ani Webpark od Centra, který má pozastaveny registrace. Místo toho jsem vybral dva světové zástupce a dva české – Google Pages, Yahoo Geocities, Seznam Sweb a eStránky.cz.

Google Page Creator

Google Pages

Byl to, jak již začíná být zvykem, právě Google, kdo svým počinem v této oblasti poněkud rozhýbal stojaté vody. Předně je třeba říci, že tato služba (která je – jak jinak – v betaverzi) není zcela volně k dispozici, zapotřebí je mít účet na Gmailu. Ten však již dnes není problém získat, řada lidí má desítky volných pozvánek a v Americe (ale i Turecku, Thajsku na Filipínách a v dalších zemích) se je možné zaregistrovat odesláním jedné SMS.

Na Google Pages můžete hostovat až 100 MB dat všeho druhu. Nahrát sem můžete jakýkoliv druh dokumentu, včetně HTML souboru. Zajímavé je, že v takovém případě se nezařadí mezí ostatní vaše stránky, ale zůstane v „Uploaded stuff“. Je to logické – WYSIWYG editor Googlu je určen pouze pro stránky jím vytvořené, jiné by pravděpodobně nebyl schopen zpracovat. Přesto jsou takto nahrané stránky normálně funkční. Škoda jen, že Google nenabízí FTP, pro transfery většího množství souborů by to bylo více než vhodné.

Google Page Creator v maximální míře využívá výhod technologie AJAX. Uživatelské prostředí je velice podobné dalším službám od Google, zejména Gmailu. Samotné prostředí editace stránek mi pak trochu připomíná online textový editor Writely – nedávnou akvizici Googlu. Jelikož však byl Page Creator spuštěn před oznámením transakce, pravděpodobně se na jeho vývoji autoři Writely nepodíleli. Pokud tomu tak je, nabízí se otázka, co je tedy na Writely tak unikátního, že šel Google raději cestou akvizice než vývoje vlastními silami. Tím jsem však poněkud odbočil.

To, co WYSIWYG editory jindy řeší vyskakující dialogovými okny, je v Googlu nahrazeno rychlejší nabídkou zobrazovanou „přes stránku“. Jinak je funkčnost velice podobná, jedním kliknutím měníte velikost, font a barvu písma, přidáváte odkazy a obrázky atd. Googlu se navíc podařilo vytvořit velice přehledné prostředí, ve kterém se nemůže ztratit nikdo, kdo se alespoň trochu seznámil s MS Wordem. Kvalitní WYSIWYG editor však není vše, s čím Google přichází.

Obrovskou výhodou, ale i slabinou je paradoxně omezenost tohoto systému. Google vás příliš nenechá zasahovat do rozvržení stránky. Ano, v případě zájmu je možnost editovat i přímo HTML kód, ale jedná se vždy jen o jistý výřez stránky, nikoliv celý layout. Navíc váš kód Google ještě zkontroluje, proto do něj například zatím nejdou vkládat věci jako ukázky z Google Video, podcasty z Odeo či reklamní kódy AdFOXu (jmenuji, co jsem zkoušel). To neznamená, že vůbec nemůžete ovlivnit design a rozložení stránky. Musíte se však spokojit jen s tím, co vám Google nabídne. Zatím existuje přes 40 různých designů, nutno říct, že velice různorodé kvality. Dále si můžete vybrat ze čtyř typů layoutů. V editoru se vám to projeví tak, že se ukázka stránky jakoby rozdělí na několik různých sektorů (například záhlaví, levé menu, hlavní část stránky a patička), které musíte editovat zvlášť. Pro pokročilejšího uživatele to může být omezující, pro Google to však znamená, že mu autor nevhodným zásahem nerozhodí celou stránku. Řada lidí může navíc ocenit, že je Google takto vede, co, kde a jak mají dělat. Začít tvořit stránku z prázdného dokumentu je obtížné, zde je její struktura pevně dána.

Zajímavou funkcí, která je použita i v Gmailu, je automatické ukládání. Velice užitečná ochrana proti pádu prohlížeče, Internetu nebo celého počítače. S Gmailem je Page Creator propojen jednoduchou možností poslání odkazu na stránku e-mailem vašim známým. To by mohlo naznačit, že cílem Google skutečně je zprostředkování jednoduchého způsobu, jak sdílet informace. Jinou spekulací, která se objevila, je možnost budoucí integrace do Google Base – vznikajícího internetového tržiště. Zajímavostí je, že na rozdíl od řady jiných freehostingů (i jiných služeb Googlu) zde není zakázán „obsah pro dospělé“. V nastavení si jen máte zaškrtnout, jestli se takový obsah u vás vyskytuje, nebo ne.

Yahoo Geocities

Yahoo! Geocities

Nejstarší, největší a svým způsobem nejpropracovanější z uvedených služeb jsou Geocities. To však znamená, že jsou i nejkompliko­vanější. Narozdíl od Google Pages, což je výhradně bezplatná služba, Geocities nabízejí placený hosting. K tomu se samozřejmě snaží své uživatele směrovat, takže některé parametry hostingu jsou velmi osekané. FTP samozřejmě chybí, ale především nabízí pouze 15 MB volného místa, soubory mohou být veliké maximálně 5 MB a především – hodinový provoz na vašich stránkách je omezen na 4,2 MB, což skutečně není mnoho.

Pro tvorbu stránek Geocities disponují hned dvěma editory. První z nich – Yahoo PageBuilder – je pokročilý Java WYSIWYG editor. Poněkud nevýhodou je použití Javy, protože alespoň na mém počítači se PageBuilder poněkud pomalu načítal a několikrát zcela zamrzl. Výhodou naopak je větší volnost při tvorbě oproti Google Page Creatoru. Vaše stránka se skládá z objektů, které můžete jakkoliv měnit, posunovat nebo mazat. Yahoo vám také nabízí řadu layoutů na výběr, ale ty nejsou nutné, stránku můžete tvořit zcela podle svého. Jejich výběr je velice rozmanitý, existují layouty pro řadu příležitostí – od deníčků přes pozvánky na párty až po layouty pro stránky o zvířatech. To však není vše, k dispozici je také řada obrázků a dalších „add-ons“. Ty vašim statickým stránkám mohou dodat dynamické prvky, jako jsou návštěvní knihy, mapa a řada dalších.

Druhý editor se nazývá Yahoo PageWizard a je ještě jednodušší než ten první. Se samotnou podobou stránky zde vůbec nepřijdete do kontaktu. Navolíte si, jaký typ stránky chcete vytvořit, například pozvánku na narozeniny. V několika krocích zadáte potřebné informace – kdy, kde, kdo, co – a stránka je hotova. Ideální pro lidi, kteří si nechtějí lámat hlavu s ničím jiným než se samotným sdělením.

U Geocities ale také můžete stránky nahrávat ze svého disku. Zajímavé je, že nahrané soubory mohou být velké nejvýše 5 MB, což dále poněkud snižuje již tak nízký limit. Kromě WYSIWYG editorů je zde i klasický textový editor, ve kterém pracujete se samotným HTML kódem.

Ke Geocities není videoukázka, jelikož se mi nepodařilo spustit WYSIWYG editor zároveň se snímačem obrazovky.

eStránky

eStránky

Českou službou, která jde uživateli při tvorbě stránek nejvíce naproti, jsou eStránky. V bezplatné verzi získáte 30 MB prostoru, limit pro 60 fotek a maximální měsíční přenos dat 1 GB. Nemůžete zasahovat do kódu a CSS šablon layoutů, které máte k dispozici, a na vaše stránky by časem mohla začít být vkládána reklama.

Koncepce eStránek se poněkud liší od dříve uvedených služeb. V eStránkách netvoříte jen řadu zcela nezávislých stránek. Můžete si vybrat ze šesti layoutů a řady designů, ale toto nastavení provádíte pro celý svůj web, nikoliv pro každou stránku zvlášť. Součástí layoutu je menu, ve kterém se mohou automaticky zobrazovat odkazy na vaše vybrané stránky či rubriky. Řadu věcí lze sice nastavit a vypnout, ale právě tyto funkce řeší zásadní nedostatek Googlu i Yahoo – totiž nutnost aktualizovat každý odkaz na každé stránce manuálně, a tedy poměrně nepohodlné prolinkovávání nových stránek s těmi starými. Na druhou stranu se tak eStránky vlastně přibližují blogovacím systémům, ostatně na stránkách nechybějí ani komentáře – eStránky se pro blogování dají plnohodnotně použít.

Všeobecné nastavení webu zařídíte pomocí několikakrokového průvodce. Příspěvky (které můžete řadit do vytvořených kategorií) pak píšete – jak jinak – ve WYSIWYG editoru. Ty jsou k dispozici dva – HTMLArea a experimentálně též Xinha, který disponuje poněkud lepšími možnostmi. Ani jeden však nedosahuje kvalit javascriptového Google Page Creatoru ani javového Yahoo PageBuilderu. Na druhou stranu nejde o nic zásadního. Kromě textových příspěvků je ještě možné vkládat fotoalba, což je jistě další důležitá věc, kterou na svých stránkách řada lidí chce mít i v době specializovaných služeb, jako je flickr.

Seznam Sweb

Seznam Sweb

CIF16

Na závěr je ještě vhodné uvést freehosting od největšího českého portálu – Seznamu. Sweb nabízí 10 MB volného místa, až 1000 souborů. K editaci souborů taktéž používá editor HTMLArea, ale nějakou starší verzi. Bohužel celkově působí Sweb jako služba, která asi „není prioritou“. Oproti předchozím službám nenabízí vůbec nic zajímavého, některé věci ani pořádně nefungují, o tom, že mi tamní editor vyprodukoval stránku ve špatném kódování češtiny, ani nemluvě. WYSIWYG editor tu sice je, ale jinak žádné layouty, žádné „add-ons“, žádné pokročilé možnosti. Sweb zkrátka „není prioritou“.

Závěr

Každá ze srovnávaných služeb (snad až na Sweb) má své přednosti a slabiny. Pokud budete chtít velký prostor, neomezený přenos a jednoduchý a rychlý editor, asi sáhnete po Google Page Creatoru. Pokud na freehostingu oceňujete široké možnosti obsahu – tedy mnoho designů, obrázků a dalších prvků – mohou být pro vás vhodnou volbou Yahoo Geocities. Pokud však chcete zvolit českou službu a chcete budovat spíše košatý web (či dokonce blog), pro který nechcete použít přímo blogovací systém, budou pro vás nejvhodnější eStránky.

Anketa

Umíte (X)HTML?

42 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 2. 2007 2:51

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »