Hlavní navigace

Přátelé, inspirujme se biblí marketingu

Vojtěch Bednář

Nedávno jsme na Facebooku částečně z legrace upozornili na to, že si za pár desítek dolarů můžete koupit „bibli marketingu na Facebooku“. Její autoři to ovšem myslí smrtelně vážně, a tak jsem si dovolil položit otázku, nakolik je taková bible inspirativní.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Ona „Bible“ stojí $95 za základní verzi ke stažení a $295 ve verzi, která zahrnuje i pravidelné měsíční aktualizace. V podstatě se jedná o manuál, který vám ukáže základní metody, jak můžete Facebook používat k propagaci produktu nebo značky. Manuál existuje v několika verzích, popisuje jak strategie, tak i konkrétnější postupy. Po pravdě řečeno si nedovedu moc představit kohokoli, kdo by ty peníze za toto dílo vydal, ale samotná možnost, že někdo takový existuje, se mi zdá být docela inspirativní. A evidentně nejsem sám.

Před zhruba jedním a půl rokem, v době kdy stránkami novin lomcovala ekonomická krize a prasečí chřipka teprve čekala na své mediální exposé, přišel jistý český člověk, do té doby „klíčový IT zaměstnanec“ jedné newyorské dopravní firmy, o práci. Neloučili se s ním rádi, a tak si s sebou mohl vzít část svého bývalého oddělení. Do kufru a do letadla naložil věci osobního významu, pár instalačních CD, nyní již docela bezvýznamné diplomy a certifikace, a aby mu cesta zpět do vlasti ubíhala, začetl se do knihy, pocházející rovněž z nyní již bývalé práce. Kniha pojednávala o tom, jak efektivně využívat blog ke komunikaci s klienty a se zaměstnanci. Měla asi dvě stě stránek.

Cestou si říkal, jak je vůbec možné, že něco takového koupili, a co víc, jak se to v prostředí dané firmy vůbec mohli snažit uvést v život. Svět, kde „IT šlo neustále kupředu“, věci byly dokonalejší a dokonalejší a jedna technologie byla nahrazována jinou ještě dříve, než se vůbec stačila implementovat, byl světem lákavým, leč zcela odtrženým od reality. Nešlo o to, že realita chtěla šetřit. Šlo o to, že realita chtěla, aby se lidé chovali „normálně“.

Dotyčný člověk – jedna z možná prvních obětí krize – je autorem dvou poměrně dobře se prodávajících „trendových“ knížek a pracuje na dalších. Spis o efektivním blogování, jehož hodnota se dnes limitně blíží nule, jej inspiroval. Považoval jsem jej ovšem za náhodu, která se nebude opakovat.

Jak ukazuje zmíněná bible inzerce na Facebooku, opakovat se bude, krize nekrize. A tak pokud dovedete napsat super trendy manuál k úspěchu pomocí super trendy technologie, je pravděpodobné, že ho od vás někdo koupí. Že vaše dílo bude na úrovni červené knihovny (umělecky, technicky ještě hůř), nikomu nevadí. Proto přátelé, inspirujme se!

Našli jste v článku chybu?

11. 5. 2010 14:04

WH (neregistrovaný)
Neco podobneho jsem si koupil na Amazonu - stalo to vsak necelych 2O USD na cca 500 stranek se zajimavymi pripadovkami a napady, co se ruznych soc. siti tyce. Nevim, z ceho vychazite a jaky smysl ma Vas prispevek. Kdyz uz, tak prosim aspon napiste, jaky titul mate na mysli. Pokud to melo byt pouze upozorneni na dnesni moznost zpenezit prakticky cokokoliv, tak jsou lepsi a hlavne konkretni priklady (viz napr. plysaci na dovolene)...

10. 5. 2010 9:43

hexx (neregistrovaný)
To se da napsat o jakemkoli manualu. Nebo byste si dneska koupil manual napr. k MS Office XP za plnou cenu?
Podnikatel.cz: V restauraci bez cigaret? Sněmovna kývla

V restauraci bez cigaret? Sněmovna kývla

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo