Před dvaceti lety CERN rozhodl, že web bude zdarma pro všechny

Organizace si výročí připomíná znovuzprovozněním úplně první URL. Obnovy by se mohly dočkat ale i první webservery.

Přesně před dvaceti lety, 30. dubna 1993, podepsal W. Hoogland, ředitel výzkumu Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dokument s názvem Statement concerning CERN W3 software release into public domain.


Autor: CERN

Organizace se v tomto dokumentu vzdala veškerých duševních práv k základnímu webovému serveru, klientovi pro prohlížení webových stránek, ale také knihovně kódů pro tvorbu webových serverů a klientů.


Autor: CERN

CERN v dokumentu výslovně povoluje využívat, kopírovat a upravovat kódy související s World Wide Webem (W3) neboli systémem vzájemně propojených hypertextových dokumentů dostupných prostřednictvím sítě Internet.

Organizace poskytla široké veřejnosti práva proto, že chtěla podpořit další rozvoj W3. Toto rozhodnutí se ukázalo jako velmi prozřetelné, protože právě W3 později přispěl významou měrou k popularizaci používání Internetu.

Screenshot z roku 1993. Webový browseru na pracovní stanici NeXT.
Autor: CERN

Screenshot z roku 1993. Webový browseru na pracovní stanici NeXT.

CERN při příležitosti výročí znovu zprovoznil první webovou stránku na její původní URL. Spustil ji 6. srpna 1991 Tim Bernes-Lee, jeden z otců W3. V ten den si W3 odbyl svůj debut jako veřejně dostupná služba na Internetu.

Content

Kromě obnovení první URL, chtějí v CERNu oživit i první webový server, který běžel na počítači vyrobeném firmou NeXT. Tu po svém odchodu z Apple založil v roce 1985 Steve Jobs.

Počítač NeXT, který byl použit jako první webový server. Tim Bernes-Lee používal tento stroj i při vývoji multimediálního prohlížeče a webového editoru.
Autor: CERN

Počítač NeXT, který byl použit jako první webový server. Tim Bernes-Lee používal tento stroj i při vývoji multimediálního prohlížeče a webového editoru.

Zdroj: CERN

Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »