Hlavní navigace

Při zrušení ADSL můžete být odpojeni i o několik dní dříve

10. 5. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Internetové připojení prostřednictvím technologie ADSL je od poloviny dubna letošního roku dostupné ve více než tisícovce lokalit, avšak pokud se rozhodnete si jej zřídit a po čase se vám naskytne lepší nabídka, můžete rázem získat důvod jej zrušit. Pak se vám však může stát, že budete odpojeni i o několik dní dříve, než by odpovídalo řádně zaplacené výpovědní lhůtě.

Právě o tom svědčí případ našeho čtenáře, který si objednal připojení k Internetu Volný ADSL u společnosti Czech on Line. Se službou nebyl zcela spokojen, a jakmile se naskytla v jeho bydlišti lepší nabídka, rozhodl se smlouvu vypovědět. Řádně zaplatil měsíc dopředu, po který trvala výpovědní lhůta, avšak jaké bylo jeho překvapení, když internetová přípojka přestala fungovat už o pět dní dříve, než byl konec zaplacené výpovědní lhůty.

Zajímavé je, že podobnou zkušenost má více bývalých uživatelů služby Volný.cz, o čemž se lze přesvědčit např. v diskusi z letošního února na serveru DSL.cz. Mnozí z nich byli také odpojeni přibližně pět dní před výpovědní lhůtou. A právě pět dní je doba, po kterou nemusí u služby Volný.cz internetová přípojka fungovat, aniž by zákazník měl nárok na finanční odškodnění za nefunkčnost služby. V této chvílí možná někoho napadne, že jde o pomstu uživateli za vypovězení smlouvy.

Telefonáty našeho čtenáře na infolinku služby Volný a následně do Českého Telecomu nikam nevedly. Czech on Line na své infolince tvrdila, že za situaci může Český Telecom, a ten se zase hájil tím, že dostal od firmy Czech On Line takový požadavek. Rozhodli jsme se proto zjistit sami, jak se situace ve skutečnosti má.

Český Telecom negarantuje konkrétní den odpojení

Tisková mluvčí Czech on Line Stanislava Beyerová nám sdělila: „Odpojení před ukončením výpovědní lhůty může Czech on Line ovlivnit jen ve velmi omezené míře. Nesrovnalosti s odpojením ADSL služeb vychází z nastavení procesních záležitostí Českého Telecomu. Český Telecom, coby poskytovatel technologie, v definici procesů negarantuje přesné datum zrušení ADSL přípojky a dodržení námi požadovaného dne odpojení, tedy posledního dne výpovědní lhůty.“

Následně jsme se tedy obrátili na Český Telecom s dotazem, za jakých podmínek dochází k odpojení uživatelů alternativních operátorů. Vlastimil Sršeň nám řekl: „Podle Smlouvy s alternativními operátory (tzv. RAO) Český Telecom ukončí provoz služby maximálně do 12 dnů od obdržení výpovědi od alternativního operátora. Znamená to, že alternativní operátor si musí pohlídat výpovědní lhůtu. Pokud pošle Českému Telecomu žádost o zrušení ještě před vypršením výpovědní lhůty, nemůžeme zaručit, že nebude vypovězena právě v jejím průběhu.“

Z toho lze tedy usoudit, že termín odpojení Český Telecom skutečně negarantuje, a aby měl alternativní operátor jistotu, že jeho klient nebude odpojen před vypršením výpovědní lhůty, musí podat žádost až poslední den výpovědní lhůty. Následně má Český Telecom 12 dní na samotné odpojení. Taková jsou tedy pravidla velkoobchodní nabídky ADSL. V praxi dojde podle Vlastimila Sršně k odpojení ze strany Telecomu přibližně do tří dnů, přičemž výsledná doba závisí na konkrétním alternativním operátorovi.

V případě našeho čtenáře tedy došlo k podání požadavku na odpojení ještě před uplynutím výpovědní lhůty, přestože bylo ze strany alternativního operátora požadováno odpojení až v poslední den výpovědní lhůty. V současné době by již k tomuto problému u firmy Czech on Line nemělo dojít, protože podle tiskové mluvčí společnost nedávno přijala taková interní opatření, aby ADSL přípojka byla odpojena až po uplynutí výpovědní lhůty. Zároveň na sebe převzala i finanční závazky vůči Českému Telecomu vyplývající z případného překročení této doby.

Finanční kompenzace za nefunkčnost přípojky

A na závěr našeho článku jsme se ještě podívali, jaká je situace u ostatních poskytovatelů ADSL při případné nefunkčnosti připojení.

Český Telecom (Vlastimil Sršeň):

„Při přerušení poskytování služeb z důvodu závady trvající nepřetržitě déle než pět dní, pokud za závadu uživatel neodpovídá, sníží poskytovatel v rámci reklamačního řízení stálou měsíční cenu za poskytování služeb o 1/30 za každý den přerušení poskytování. Předpokladem je, že uživatel bez zbytečného odkladu uvědomí poskytovatele o vzniku závady nebo se poskytovatel o jejím vzniku dozví jinak a uživatel poskytne nezbytnou součinnost při odstraňování takové závady.“

Tiscali (Lucie Petrová):

„Odškodnění poskytujeme v případě výpadku, který je delší než pět dnů. Forma odškodnění je sleva z měsíčního paušálu úměrná době, během které ADSL nefungovalo.“

GTS (Mgr. Pavel Kaidl):

„Při nepřetržité poruše delší než pět kalendářních dní vrátíme zákazníkovi adekvátní část měsíční ceny za dobu trvání poruchy.“

BRAND24

Contactel (Pavel Rusý):

„Při výpadku připojení k Internetu prostřednictvím ADSL nabízíme zákazníkům odškodnění. Minimální částka pro přiznání nároku je 50 korun, pod touto hranicí nekompenzujeme. Výsledná výše kompenzace je počítána jako alikvotní část měsíčního paušálu.“

Setkáváte se s výpadky ADSL často?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislým publicistou, jeho webové stránky najdete na www.pctipy.com.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).