Hlavní navigace

Příběh opravdového admina

18. 4. 2006
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

V jedné z minulých glos jsem popsal neochotu některých administrátorů umožnit uživatelům přístup k síťovým službám, například k Internetu, respektive webu. Správu IT by měli dělat profesionálové, ale někdy jsou to docela obyčejní kluci. Poslyšte příběh opravdového admina.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Žila byla firma s patnácti zaměstnanci, deseti počítači a serverem na severu Moravy. Správu informačních technologií svěřili externistovi, protože živit administrátora na plný úvazek by se jim nevyplatilo. Externista byl odborník na slovo vzatý, podobnou práci dělal pro několik dalších zaměstnavatelů. Když se něco pokazilo, stačilo zavolat a dříve nebo později byl problém vyřešen. Tedy, z pohledu uživatelů. Jednoho dne byl administrátor zavolán k výpadku Internetu na pobočce – v provozovně. Shodou okolností byl právě přítomen, dalo by se říct, nezávislý pozorovatel. Díky jeho hrdinství se zachovalo unikátní svědectví o nejmodernějších postupech při diagnostice síťových závad.

Na dvou ze tří počítačů fungujících v prostorách pobočky (ten třetí je pokladna) zjistili zaměstnanci po příchodu do práce onoho dne hroznou závadu. Nefungovalo připojení k Internetu, a tedy kontakt s centrálou a životně důležitou firemní aplikací. Protože pobočka nemohla fungovat, byl povolán správce, dorazil během několika minut. Srdnatě a s veškerou vervou se pustil do oprav. Restartoval oba dva počítače. Když to nepomohlo, vypnul na nich osobní firewally, které mohly přístup k síti z ničeho nic zablokovat. Zrušil konfiguraci síťového připojení pomocí DHCP a nastavil parametry sítě ručně. Když to nepomohlo, vložil do jednoho z počítačů svůj flashdisk a jal se reinstalovat webový prohlížeč. Zbrusu nový Firefox však byl stále beznadějně (i se zbytkem počítače) offline. Pak pan správce externista prohlásil, že asi došlo k zavirování nějakým hrozitánským šmejdem a že musí oba počítače odvézt sebou a pořádně protestovat. Oba zaměstnanci pobočky zvolna otáčeli oči v sloup a těšili se, jak pro dnešek budou většinu zaměstnanců odmítat.

BRAND24

Nakonec pomohla náhoda, tedy paní pokladní. Pane správce, já jsem včera večer ještě vytírala podlahu, my jsme tady rozlili kafe. Mezi Internetem a kávou není zjevná souvislost, ale já jsem tady odpojila takové to blikátko, ona ta šňůra do zásuvky mi překážela. Pan správce cosi odseknul, ale nakonec odešel s pokladní do zákulisí. Zde byl ADSL modem opět zapojen do zásuvky. Data začala proudit.

Příčinou těch nejhorších chyb mohou být ty největší banality. Ale řešitelé velkých chyb musí s banalitami počítat. Jinak by se totiž mohlo stát, že by se pan správce s domněle zavirovaným počítačem uinstaloval k smrti.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).