Hlavní navigace

Přichází nový Gmail, nikdo před ním neuteče

7. 11. 2011
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Webové prostředí Gmailu prochází největšími změnami v historii. Žádný z uživatelů jim neuteče. S novým vzhledem přicházejí i nové funkce. Pojďme si je představit. A pokud vám v Gmailu zlobí diakritika, nejste v tom samí.

Letos Google zahájil rozsáhlý redesign prakticky všech svých služeb, které tak dostávají nový unifikovaný design. Změna čeká i webové uživatelské rozhraní populární e-mailové služby Gmail, což bylo avizováno dlouho dopředu. Nyní se nový design nabízí k zatím volitelné aktivaci. Zájemci si tedy mohou vyzkoušet, jak vypadá největší změna uživatelského rozhraní v dosavadní historii služby.

Gmail nabízí přepnutí na svou novou verzi.

Nabídka k přechodu na novou verzi se zobrazuje postupně jednotlivým uživatelům v pravém dolním rohu okna. V tuto chvíli lze změny s díky nebo bez díků odmítnout. Je to však jen dočasné. Žádný uživatel před novým designem uživatelského prostředí neuteče, tedy pokud nepoužívá e-mailového klienta a přístup k poště přes POP3 nebo IMAP.

Nový design lze odmítnout, ale jen dočasně.

V tuto chvíli lze nový design aktivovat volitelně a je možné se kdykoliv vrátit k původní verzi. Google ale jasně upozorňuje, že je to jen dočasné. Jednoho dne bude nový Gmail nasazen do provozu, ať se to jeho uživatelům líbí nebo ne. Zůstat u starého designu nebude možné. Že to Google myslí smrtelně vážně, ukázal případ minulý týden předělaného prostředí webové RSS čtečky Google Reader, kde Google neobměkčilo ani několik petic za zachování dosavadní podoby.

Pokud si myslíte, že používáte některý z volitelných motivů, a proto se vám změny netýkají, tak jste na velkém omylu. Nejde jen o nový design. Gmail se mění celkově a dosavadní motivy vzhledu nebudou již nadále dostupné. Místo nich přichází nová sada, ale žádný motiv z této nové sady ani vzdáleně nepřipomíná původní verzi Gmailu.

Nový design bude ladit s dalšími službami

Nový design se definitivně loučí s modrou barvou (až na jedno tlačítko). Převládá černobílé provedení kombinované s různými odstíny šedi a občas proříznuté nějakým tím oranžovým prvkem. Podobný design už dříve dostaly služby jako Google Reader, Google Docs či i samotný vyhledávač Google. Změny přicházejí ruku v ruce s provázáním služeb s novým komunitním serverem Google+.

Nový Gmail nabízí tři úrovně kompaktnosti prostředí a volitelně prozatím umožňuje vrátit se ke staré verzi

Po přepnutí na nový design si každý uživatel může zvolit hustotu jednotlivých prvků v uživatelském prostředí. Na výběr jsou tři verze, takže každý si může vybrat, co mu vyhovuje. Změny se pak relevantně projevují v závislosti na velikosti okna prohlížeče. V malém okně se rozdíly projevují minimálně. Se zvětšujícím se prostorem okna se i zvětšuje míra kompaktnosti, tedy seskupení jednotlivých prvků a jejich vzájemné rozestupy.

Zbrusu nové podoby se dočkala horizontální lišta s tlačítky pro práci s poštou. Tlačítka s textovými popisky nahradila tlačítka se symboly, která jsou o něco větší a lépe se s nimi pracuje na dotykovém displeji. Toto možná docení až uživatelé nové generace tabletů s Windows 8, které mají přijít na trh v příštím roce. Pro současné tablety má Google mobilní verzi a klientské aplikace.

Obsah nástrojové horizontální lišty se mění dle aktuální situace.

Složení tlačítek se mění podle toho, které je možné v dané situaci uplatnit. Například po vybrání konkrétního e-mailu se objeví tlačítka pro jeho archivování, označení jako spam, vyhození do koše, přidání štítku nebo přesunutí zprávy. Lišta s těmito tlačítky se nově objevuje pouze nad výpisem e-mailů uložených ve schránce.

Dříve byla totožná lišta vždy ještě při dolním okraji výpisu e-mailů, což ale ztratilo smysl, protože horní horizontální lišta se nyní drží vždy na obrazovce i při rolování obsahu směrem dolů. To není novinka, toto chování dostala do výbavy i původní verze zhruba před několika měsíci. Dříve se lišta odrolovala, a tak se občas musela použít její dolní kopie, což nyní neplatí.

Lišta pro přepínání mezi službami se též změnila.

Gmail dostává také novou černou lištu při horním okraji, kde je možné přepínat mezi jednotlivými službami, spravovat svůj účet nebo kdykoliv publikovat zprávu na Google+, čímž se dosahuje jednoduché a přitom účelné synergie mezi různými službami, které Google uživatelům nabízí. Podobně jako na Facebooku se i zde zobrazuje počet nových hlášení ze sociální sítě.

S novým designem přichází též nová podoba řazení souvisejících zpráv do tzv. konverzace. Troufám si tvrdit, že je to jedna z nejdůležitějších funkcí Gmailu, kterou více či méně šikovně přebírají i konkurenční služby a různé poštovní programy. V novém ztvárnění konverzací jsou jednotlivé zprávy stále seřazeny chronologicky jedna po druhé.

Google přepracoval i design konverzací.

Dřívější zprávy se zobrazují hezky po sobě. Nové řešení konverzací však mnohem více připomíná chat, což podtrhuje skutečnost, že k jednotlivým zprávám si Gmail umí vytáhnout profilový obrázek daného uživatele. Celá se vždy zobrazuje poslední zpráva z konverzace, pod níž je i pole jakoby určené pro napsání odpovědi, ale po přesunu fokusu se pole mění v klasický editor nové zprávy, do kterého je uživatel přesměrován.

Ostatní zprávy z konverzace jsou nad poslední zprávou seřazeny stále od nejstarší zprávy z konverzace po tu nejnovější (směrem dolů), resp. obráceně (směrem nahoru od poslední zprávy). Starší zprávy mají zobrazený jen úryvek textu zprávy (těla e-mailu), ale lze je kdykoliv rozkliknout a projít si konverzaci dle potřeby například pro osvěžení paměti. 

Chat je nyní dokován ke spodnímu okraji okna, jeho box lze rozkliknout vždy, když je třeba.

Nově je řešen přístup k chatu. Google se zjevně inspiroval u Facebooku a jeho chatu. Nově se tlačítko chatu se symbolem komiksové bubliny napevno dokuje k spodnímu okraji okna pod levým sloupcem, kde jsou odkazy na jednotlivé složky a používané štítky. Box s chatem může tyto prvky při svém otevření překrýt. Výšku boxu chatu od spodního okraje okna lze nastavit tažením myši. 

Podobu boxu s chatem lze kdykoliv nastavit.

V boxu chatu si lze otevřít nabídku s několika volbami pro nastavení. Uživatelé jsou odsud směrováni k opatření plug-inu pro multimediální komunikaci nebo do okna s nastavením chatu. Rovněž lze jednoduše zvolit obsah a rozsah nabídky s kontakty. Případně se tu je možné také odhlásit se z chatu. Chat nadále nabízí možnost volat přes Internet na klasická telefonní čísla, na čemž se v novém Gmailu nic nezměnilo.

Změnila se však funkcionalita prohledávacího pole vedle loga služby v horních partiích okna. Zmizelo odsud tlačítko pro prohledávání webu. To byla prakticky zbytečná funkce, protože rychlý přístup k vyhledávači podporují všechny moderní prohlížeče: ať už ve formě samostatného pole nebo v kombinaci s řádkem s adresou. 

Rozšířené možnosti vyhledávání nyní umožňují vytvářet i nové filtry pro třídění pošty.

Vyhledávací pole v Gmailu nyní slouží primárně k prohledávání obsahu uložené korespondence. U pravého okraje vyhledávacího pole je možná až příliš skryta šipka, přes kterou lze rozkliknout rozšíření možnosti vyhledávání. Je možné nastavit nejrůznější kritéria, která lze nově uložit i jako filtr pro automatické třídění nebo zpracování pošty.

Nový Gmail přináší i nové motivy ve vysokém rozlišení.

Na závěr se vraťme k úvodem zmíněným novým motivům vzhledu. Mezi nimi jsou nově i HD motivy s fotkami ve vysokém rozlišení, které pocházejí z databanky iStockPhoto. Nečekejte však, že by se tím kvalita, líbivost a tedy i reálná použitelnost nových motivů vzhledu nějak výrazněji lišila od těch starších.

Problémy s diakritikou

Ruku v ruce s postupným nabízením a nasazováním nového designu se objevily problémy s diakritikou, které třeba na Twitteru hlásí velké množství lidí, takže zřejmě nepůjde o ojedinělý jev. Dosud Gmail neměl s českou diakritikou v příchozích i odchozích zprávách sebemenší problém, teď v původní i nové verzi však zlobí kódování.

V případě odchozích zpráv někomu zabírá v nastavení natvrdo přejít na UTF-8. Co s polámanou diakritikou v příchozí poště, není zatím jasné. Nezbývá tak než doufat, že Google stížnosti uživatelů mapuje a tento nově vzniklý problém co nejdříve odstraní.

Nový Gmail subjektivně

Novinky jsme si tedy popsali. Nyní bych rád přidal svůj subjektivní dojem z nich. Jsem konzervativní uživatel, který nemá moc rád změny čehokoliv, co se dosud osvědčovalo. Na nový Gmail jsem však přešel již nyní. Google mi ho vnutí dříve či později, a tak nechť vzájemné seznámení a potykání si s novým Gmailem přijde co možná nejdříve.

BRAND24

Po několika dnech používání jsem si již začal zvykat. Většina nových funkcí se mi zamlouvá, ale nový design mi místy přijde nedodělaný. U některých prvků chybí jasné grafické oddělení od okolního prostředí, mám pocit, že se tyto prvky utápí jako jasně nevyhraněná součást příliš velkého prostoru.

Detail nové zprávy možná až příliš zapadá do okolního prostředí. Alespoň náznak předělovacích prvků by možná nebyl od věci.

Nejlépe mohu tento svůj dojem vysvětlit na detailu zprávy. Chybí jakékoliv grafické oddělení těla zprávy od zbytku prostředí. V režimu zobrazení konverzací to není až tak  markantní, ale pokud si otevřu jedinou zprávu, tak se mi prostě a jednoduše nelíbí, že tělo e-mailu splývá třeba s levým postranním panelem. Zřejmě zamýšlené odlehčení vzhledu na mě působí spíše dojmem chaosu.

Jak se vám líbí nový Gmail?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).