Hlavní navigace

Příjemný holub za oslím růžkem

Jiří Rýdl

Ještě před několika lety byl Internet hrozně malý. Stačilo vytvořit banner, umístit ho na stránku kamaráda a rázem bylo o návštěvnost postaráno. Časem začalo přibývat uživatelů, prezentací, informací a také peněz, takže z klidného místa se stala informační dálnice s nekonečnou řadou billboardů podél cesty.

Je logické, že s množstvím reklam, které lákají pozornost uživatelů, klesá pozornost těch, jimž jsou tato sdělení určena. To zase provokuje reklamní agentury k vymýšlení stále nepřehlédnutel­nějších reklamních formátů, takže jednu dobu jsme mohli snad každý měsíc vidět něco nového – létající bannery, bannery přes celou obrazovku, zvukové bannery, videobannery, bannery s flashovými hrami a spoustu dalších obdélníků a čtverců netradičních rozměrů. Některé skutečně pomohly získat ztracenou pozornost, jiné spíše obtěžovaly a časem se okoukaly stejně jako původní formáty. A nové se snaží o další průlom.

Jedním z těch nápaditých formátů je mnou pracovně zvaný „oslí růžek“, který mi ze všeho nejvíc připomíná právě instantní záložku v knížce. Na rozdíl od reklamního formátu Slideover, který jsme mohli vidět např. na serveru iHNed (viz článek „Webové stránky v ochranné fólii“), tentokrát nemusíme trhat ochranný obal, abychom se dostali k obsahu navštívené stránky. Přesto vás něco nutí koutkem oka pošilhávat do levého horního růžku, kde se nachází „odlepená prezentace“. Co se za ní skrývá?

Samozřejmě je to reklama! Reklama, kterou nemusím překonávat, na niž nemusím čekat, již nemusím vůbec sledovat. Další výhodou je, že jedno kliknutí sice poodhalí, o co se jedná, ale nepřenese mě na žádnou další stránku jako běžný banner. Mohu tedy ukojit svou zvědavost, dodělat, proč jsem přišel, a pak se podívat, co že mi to vlastně ten holub nabízí:

„Na hlavní stránce portálu Seznam.cz se objevil nový interaktivní reklamní formát, tzv. Bent. Jako první využívá tento originální formát společnost Contactel v inzertní kampani s ‚příjemným‘ holubem v hlavní roli.“

(z tiskové zprávy společnosti Seznam)

A jak na reklamu reagují uživatelé? Většina kladně přijala možnost reklamu prostě ignorovat, ale někteří zároveň přiznali, že zvědavost jim nedala a na reklamu alespoň nahlédli. Přesto se chybička našla, jak svědčí některé příspěvky z emailové konference o reklamě:

„Také ji vnímám jako veskrze sympatickou (formát, ne obsah, ten je hloupý), ale trvalo mi dlouho, než jsem pochopil, co s ní mám udělat. V první chvíli jsem totiž myslel, že mám zkusit gestures (stisknout tlačítko myši a odtáhnout růžek vpravo dolů),“ komentuje Martin Kopta.

Robert Němec reagoval: „Pokud to nezvládáme my, odborníci, co pak chudáci obyčejní uživatelé?! Tudíž reklama k ničemu. Hezká, ale málo účinná. Bavili jsme se na přijímacím pohovoru s naším novým copywriterem o televizních reklamách na pánské deodoranty (jednu z nich totiž dělal). Shodli jsme se na jedné, která se nám strašně líbila – ale nemůžeme si vzpomenout na značku! K čemu je reklama, kde si zapamatujete děj, jste z ní nadšený, ale nevíte, s jakým výrobkem ji asociovat?! Naopak se mi líbí reklamy, které jsou totálně ‚nudné', obyčejné, žádného Louskáčka ani Lva nezískají – ale prodávají.“

Na druhou stranu, „běžný“ uživatel Jirka s tím nemá problém: „Otevřel jsem si Explorer a podíval jsem se (v mém prohlížeči se vůbec nezobrazuje), a když jsem ji viděl, jediné, co mě napadlo, bylo, na ni kliknout. Naopak, kdyby někdo očekával, že za to myšítkem zatáhnu, vůbec by mě to nenapadlo. :-)“

Na přetřes přišla také suma, za jakou je nový reklamní formát k dispozici. Z veřejně dostupného ceníku se dozvíme, že prostor, který během týdne osloví 1,2 milionu unikátních uživatelů, lze exkluzivně obsadit za půl milionu korun. Na tuto informaci reagoval Vladimír Přichystal: „Mám na dnešní reklamu na Seznamu celkem jednoznačný názor: dobrý reklamní formát, přemrštěná cena a nepovedená reklama umístěná na této pozici.“

Já se domnívám, že při dostatečně nápaditém zpracování netradičního reklamního prostoru se zadavatelům nový formát vyplatí. A jak takový holub za oslím růžkem vypadá, si můžete prohlédnout na firemní stránce.

Anketa

Líbí se vám nový reklamní formát Seznamu?

Našli jste v článku chybu?

17. 3. 2004 14:31

LK (neregistrovaný)
Nové KDE (možná to je i ve starém, nevím) má definovatelné mouse gestures na různé akce, takže tam by to nastavit šlo i na OOO a Gimp :-)

17. 3. 2004 8:31

Digero (neregistrovaný)
Jojo, baner jsem nevidel dva roky :-)
Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...