Hlavní navigace

Proč Facebook kupuje Gowallu

Redakce 6. 12. 2011

Ačkoli ji zatím žádná z obou stran oficiálně nepotvrdila, páteční zvěst o tom, že Facebook koupil geolokační službu Gowalla, už internetový svět bere jako hotovou věc. Jaká motivace mohla obě strany k transakci dovést a co pro ně znamená?

S informací o tom, že sociální obr pozřel mobilního trpaslíka, přišla jako první CNN. Za pár desítek minut se překvapivá zpráva rozšířila po celém světě. Facebook ji dosud (psáno v pondělí večer) oficiálně nekomentoval, jediné dostupné vyjádření Gowally přinesl server All Things D.

Ani tento neoficiální cestou uniklý interní e-mail od zakladatele Gowally Joshe Williamse, nic nepotvrzuje, ale ani nevyvrací: „Inkoust na smlouvě ještě neuschnul, takže dál držíme své stanovisko, že nebudeme komentovat fámy a spekulace. Mám připravený další e-mail, který jsem se vám chystal rozeslat, abyste se tuto zprávu dozvěděli dřív, než ji oficiálně vydáme,“ napsal svým kolegům o víkendu. „Teď už je toho ale plný Twitter, takže jste o tom pravděpodobně slyšeli. Brzy dostanete delší e-mail.“

Williams i většina z jeho zaměstnanců se podle neoficiálních informací mají přestěhovat do hlavního sídla Facebooku v Palo Alto v Kalifornii a zapojit se do vývoje nových uživatelských profilů, které Facebook představil v září pod názvem Timeline.

Geolokační síť Gowalla, původem z texaského Austinu, spustili její autoři na jaře 2009 ve stejný den jako konkurence newyorský Foursquare. Ačkoli mnozí uživatelé chválili Gowallu za lepší zpracování, hezčí uživatelské rozhraní a zapojení herních prvků, nepodařilo se jí získat takovou popularitu. (Jsou ovšem lokální výjimky, Gowalla díky přízni lokálních influencerů až donedávna válcovala Foursquare kupříkladu na Vsetínsku).

Gowalla reagovala několikerým redesignem a změnou pravidel. Naposledy se zkusila vyhranit jako hravý mobilní průvodce po neznámých městech. Za dva roky fungování se jí podařilo od investičních fondů i privátních investorů vybrat na další rozvoj a platy zaměstnanců téměř 11 milionů dolarů.

V globálním měřítku se jí přesto nepodařilo výrazněji prorazit a v „geolokační válce“ skončila v poli poražených. To, že se firmu podařilo za dosud nezveřejněnou částku prodat Facebooku, mohou tedy její zakladatelé a zaměstnanci považovat za úspěch pět minut před dvanáctou. 

Rozpačité Places a Deals

Také Facebooku s geolokací zápasí. Předloni slavně odhalenou službu Facebook Places letos zrušil a možnost připojit aktuální polohu místo toho zabudoval přímo do políčka, jehož pomocí uživatelé sdílejí statusy, fotografie a odkazy.

Na rozdíl od Foursquare, který letos ohlásil, že má už přes deset milionů aktivních uživatelů, Facebook žádné statistiky o tom, kolik lidí si zvyklo využívat jeho lokačních služeb, nezveřejňuje. Vzhledem k jejich postupné čím dál užší integraci s jeho mobilními aplikacemi, však už dost možná Foursquare předstihl.

Co mu ale chybí, jsou kontakty na lokální obchodníky a tým schopný je udržovat a rozvíjet. Geolokační marketing přitom Facebook zjevně považuje do budoucna za jeden z důležitých zdrojů příjmů – v USA a v Británii testuje zatím jen opatrně (v USA ji krátce po uvedení zase stáhl) službu Deals, která umožňuje restauratérům a obchodníkům nabízet slevy na základě polohy zákazníků. Právě takové lidi má ve svém týmu Gowalla a jejich získání bylo pro Facebook jedním z důvodů ke koupi celé firmy. Dalším cenným aktivem jsou zkušenosti zaměstnanců Gowally s „gamifikací“ webových služeb, tedy začleňováním herních prvků do webů a mobilních aplikací.

Gowalla asi nepřežije

„Perfektně to do sebe zapadá,“ řekl zdroj CNN. „Vize Gowally je přimět lidi, aby o sobě vyprávěli příběhy. A Facebooku jde v Timeline také o sdílení důležitých životních momentů ve formě příběhů.“

Zatím není jisté, jestli bude samostatná Gowalla fungovat dál a za jakých podmínek. Není však příliš pravděpodobné, že by mohla přežít. Facebook je známý tím, že nakupuje startupy, vypíná jejich původní služby a zapojuje schopné designéry a programátory do vývoje vlastních produktů. Podobným způsobem už pohltil například služby FriendFeed, Drop.io, Beluga, Hot Potato, Snaptu nebo Digital Staircase. Zatímco loni uskutečnil deset takových nákupů, letos chce jejich počet zdvojnásobit. Na jaře příštího roku se chystá Facebook otevřít nové velké vývojové centrum v New Yorku a sílí také spekulace o jeho vstupu na burzu s vyvolávací cenou kolem 10 miliard dolarů.

Našli jste v článku chybu?

6. 12. 2011 22:52

Makovec (neregistrovaný)

No jistě, Facebook si potřebuje nakupovat uživatele Gowally...

6. 12. 2011 8:32

Jean Laroux (neregistrovaný)

Různé nákupy služeb nejsou ani tak o nakupování zajímavých řešení (byť o to jistě také jde) ale zejména o nakupování uživatelů, kteří ony služby používají a které s nákupem služby lze přitáhnout do vlastního ekosystému služeb. To se týká komunikačních nástrojů jako Skype atp. a týká se to samozřejmě i geolokačních služeb.

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení