Proč Facebook kupuje Gowallu

Ačkoli ji zatím žádná z obou stran oficiálně nepotvrdila, páteční zvěst o tom, že Facebook koupil geolokační službu Gowalla, už internetový svět bere jako hotovou věc. Jaká motivace mohla obě strany k transakci dovést a co pro ně znamená?

S informací o tom, že sociální obr pozřel mobilního trpaslíka, přišla jako první CNN. Za pár desítek minut se překvapivá zpráva rozšířila po celém světě. Facebook ji dosud (psáno v pondělí večer) oficiálně nekomentoval, jediné dostupné vyjádření Gowally přinesl server All Things D.

Ani tento neoficiální cestou uniklý interní e-mail od zakladatele Gowally Joshe Williamse, nic nepotvrzuje, ale ani nevyvrací: „Inkoust na smlouvě ještě neuschnul, takže dál držíme své stanovisko, že nebudeme komentovat fámy a spekulace. Mám připravený další e-mail, který jsem se vám chystal rozeslat, abyste se tuto zprávu dozvěděli dřív, než ji oficiálně vydáme,“ napsal svým kolegům o víkendu. „Teď už je toho ale plný Twitter, takže jste o tom pravděpodobně slyšeli. Brzy dostanete delší e-mail.“

Williams i většina z jeho zaměstnanců se podle neoficiálních informací mají přestěhovat do hlavního sídla Facebooku v Palo Alto v Kalifornii a zapojit se do vývoje nových uživatelských profilů, které Facebook představil v září pod názvem Timeline.

Geolokační síť Gowalla, původem z texaského Austinu, spustili její autoři na jaře 2009 ve stejný den jako konkurence newyorský Foursquare. Ačkoli mnozí uživatelé chválili Gowallu za lepší zpracování, hezčí uživatelské rozhraní a zapojení herních prvků, nepodařilo se jí získat takovou popularitu. (Jsou ovšem lokální výjimky, Gowalla díky přízni lokálních influencerů až donedávna válcovala Foursquare kupříkladu na Vsetínsku).

Gowalla reagovala několikerým redesignem a změnou pravidel. Naposledy se zkusila vyhranit jako hravý mobilní průvodce po neznámých městech. Za dva roky fungování se jí podařilo od investičních fondů i privátních investorů vybrat na další rozvoj a platy zaměstnanců téměř 11 milionů dolarů.

V globálním měřítku se jí přesto nepodařilo výrazněji prorazit a v „geolokační válce“ skončila v poli poražených. To, že se firmu podařilo za dosud nezveřejněnou částku prodat Facebooku, mohou tedy její zakladatelé a zaměstnanci považovat za úspěch pět minut před dvanáctou. 

Rozpačité Places a Deals

Také Facebooku s geolokací zápasí. Předloni slavně odhalenou službu Facebook Places letos zrušil a možnost připojit aktuální polohu místo toho zabudoval přímo do políčka, jehož pomocí uživatelé sdílejí statusy, fotografie a odkazy.

Na rozdíl od Foursquare, který letos ohlásil, že má už přes deset milionů aktivních uživatelů, Facebook žádné statistiky o tom, kolik lidí si zvyklo využívat jeho lokačních služeb, nezveřejňuje. Vzhledem k jejich postupné čím dál užší integraci s jeho mobilními aplikacemi, však už dost možná Foursquare předstihl.

Co mu ale chybí, jsou kontakty na lokální obchodníky a tým schopný je udržovat a rozvíjet. Geolokační marketing přitom Facebook zjevně považuje do budoucna za jeden z důležitých zdrojů příjmů – v USA a v Británii testuje zatím jen opatrně (v USA ji krátce po uvedení zase stáhl) službu Deals, která umožňuje restauratérům a obchodníkům nabízet slevy na základě polohy zákazníků. Právě takové lidi má ve svém týmu Gowalla a jejich získání bylo pro Facebook jedním z důvodů ke koupi celé firmy. Dalším cenným aktivem jsou zkušenosti zaměstnanců Gowally s „gamifikací“ webových služeb, tedy začleňováním herních prvků do webů a mobilních aplikací.

EBF16

Gowalla asi nepřežije

„Perfektně to do sebe zapadá,“ řekl zdroj CNN. „Vize Gowally je přimět lidi, aby o sobě vyprávěli příběhy. A Facebooku jde v Timeline také o sdílení důležitých životních momentů ve formě příběhů.“

Zatím není jisté, jestli bude samostatná Gowalla fungovat dál a za jakých podmínek. Není však příliš pravděpodobné, že by mohla přežít. Facebook je známý tím, že nakupuje startupy, vypíná jejich původní služby a zapojuje schopné designéry a programátory do vývoje vlastních produktů. Podobným způsobem už pohltil například služby FriendFeed, Drop.io, Beluga, Hot Potato, Snaptu nebo Digital Staircase. Zatímco loni uskutečnil deset takových nákupů, letos chce jejich počet zdvojnásobit. Na jaře příštího roku se chystá Facebook otevřít nové velké vývojové centrum v New Yorku a sílí také spekulace o jeho vstupu na burzu s vyvolávací cenou kolem 10 miliard dolarů.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 12. 2011 22:52

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »