Proč je Google pirátskou super zátokou, a přesto ho soud nečeká

Uplynulých (skoro) čtrnáct dní bylo pro piráty více méně tragických. A to ať už jde o ty, kteří operují podél somálského pobřeží, nebo pro ty, co obývají elektronické pohraničí. Oba druhy spojuje navíc ještě jedna věc, doplatili na chamtivost a veliké oči. Zatímco ti první na chamtivost vlastní, digitální Jánošíci z The Pirate Bay na chamtivost někoho jiného. V obou případech jde také o exemplární tresty, nikoli o pokus systematického řešení dalekosáhlého problému, a to je to, oč tu běží především.

I kdyby se nakrásně díky rozhodnutí stockholmského soudu ve finále nad nejpopulárnějším torrent trackerem zavřela voda, troufám si tvrdit, že počet downloadů přes torrenty ve finále neklesne ani o pověstnou píď. Na zklamané stahovače již dnes čeká řada méně populárních, ale rozhodně ne méně efektivních trackerů a indexovacích stránek (Mininova, isoHunt, Demonoid, Torrentz.com, BTjunkie, Torrenthound a Seedpeer). Jeden rozdíl tady ovšem bude, než se vody ustálí a uživatelé zorientují, převezme úlohu The Pirate Bay hráč, na kterého si švédská jurisdikce nejspíše nepřijde.

Nevěříte? Zkuste si do vyhledávacího políčka Google zadat (stahování nalezeného ISO souboru vám pochopitelně doporučit nemohu) například řetězec „The reader torrent“ nebo třeba „X-Men Origins: Wolverine torrent“ a ujišťuji vás, že v rámci prvních třech odkazů rozhodně nebudete zklamáni. Naopak, Google naprosto spolehlivě správně vyhodnotil váš požadavek a uspokojí vás pravděpodobně již prvním odkazem. Ten by měl vést na adresu stránky s nejčerstvějším trackerovým souborem. O tom, že by o této možnosti stahovači nevěděli, lze velice úspěšně pochybovat, stačí si lehce proletět statistiku vyhledávání těchto hesel podle Google Trends. V momentě, kdy se do P2P sítí nové filmy dostanou, hledání podobných hesel Googlem začíná narůstat geometricky.

Samotný Google se sice naoko tváří jako poslední spravedlivý a tvrdí, že linky na pirátský obsah pečlivě odstraňuje a respektuje jak copyright, tak DMCA, ale buď toto tvrzení v PR hantýrce znamená něco jiného, než co si pod ním představuji já, coby běžný uživatel, nebo má Google na mysli nějaký jiný druh pirátských linků, které mi zatím ještě unikají.

A jaké překvapení, studie společnosti Big Champagne před časem odhalila, že uživatelé využívají při počáteční fázi hledání pirátského obsahu zpravidla nějaký pokročilý fulltextový vyhledávač, uživatelů, kteří jdou přímo na weby typu The Pirate Bay, je v celkovém součtu méně. Soud s provozovateli PB se tak okamžitě jeví v jiném světle. Co myslíte, troufne si někdo zažalovat třeba takové Yahoo, Seznam (ano, i zde se dají hledat torrenty) nebo již zmíněného dominantního hráče?

MIF16

Mezi The Pirate Bay, dominantními vyhledávači a minoritními trackery je však ještě jeden drobný, sotva postřehnutelný rozdíl. Jeho tvůrci a provozovatelé si v dobré víře v evropské právo dovolovali poměrně hodně. Název webu zcela explicitně vyjadřoval primární smysl serveru a provozovatelé ukazovali na reptající moralisty a hlavně na hudební a filmový průmysl pěkně dlouhý nos. Ostatně na stránkách Wiredu, Vanity Fair či Forbesu se můžeme opakovaně dočíst, jak Sunde a ostatní vybízejí „poškozené korporace“, aby jim to „líní korporátní právníci“ natřeli, jestli se na to cítí.

Nic takového Google ani jeho menší spoluhráči na trhu nedělá. Naopak, dává si moc pěkný pozor, aby nepovzbuzoval ani náznak podezření, že uživatele svádí k nějaké nelegální aktivitě. To mu ve spojení s vlastní popularitou umožňuje těžit ze stále vzrůstající popularity vyhledávání torrentů přes fulltext, a neexistuje síla, která by byla schopná nebo alespoň ochotná tomu zabránit. Naopak, pokud začnou mít problémy také další jednotlivé torrentové vyhledávače, stane se Google jednou velkou pirátskou baštou. Pořád vám ještě nepřijde proces s The Pirate Bay, ať již ve finále dopadne jakkoliv, jako zcela samoúčelný a absurdní boj?

94 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 6. 2009 17:13

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »