Hlavní navigace

Proč je na českém Internetu tolik reklamy?

Jiří Lahvička 28. 7. 2000

S postupným rozvojem českého Internetu jde ruku v ruce také rozmach reklamy. Zatímco provozovatelé serverů se netají svou radostí, uživatelé se občas cítí reklamou až příliš zasyceni. Jiří Lahvička proto provedl rozsáhlý průzkum, aby zjistil, kolik reklamy mají na svých stránkách významnější servery v českém Internetu.

S postupným rozvojem českého Internetu jde ruku v ruce také rozmach reklamy. Zatímco provozovatelé serverů se netají svou radostí, uživatelé se občas cítí reklamou až příliš zasyceni. Jiří Lahvička proto provedl rozsáhlý průzkum, aby zjistil, kolik reklamy mají na svých stránkách významnější servery v českém Internetu.

Mnozí z nás si možná občas nostalgicky zavzpomínají na doby před několika lety, kdy internetová reklama byla ještě v plenkách a banner na stránce shlédnutíhodná kuriozita. Současný stav reklamy na českém Internetu je takový, že si její milovníci opravdu nemohou stěžovat – zato uživatelé připojení přes pomalé linky, které namísto reklamy zajímá hlavně obsah, mohou jen ronit slzy. Situace ve vyspělém zahraničí (USA) je přitom daleko příznivější – jen málokterý server je tolik zamořený bannery a jinými formáty reklamy jako průměrný český web. Čím je tato přemíra reklamy na českém Internetu způsobena? A kolik reklamy na českém Internetu vlastně je?

K tomu, abychom získali přibližnou představu, kolik reklamních prvků obsahuje typická titulní strana významného českého serveru, navštívil jsem 25. července ve večerních hodinách 23 známých českých webů (přiznávám, že subjektivně vybraných) a ohodnotil jsem množství reklamy na nich pomocí následující škály:

1. reklamní obdélník 150×600 px 2 body
2. reklamní banner 468×60 px 1 bod
3. reklamní čtverec 125×125 px 0,5 bodu
4. reklamní obdélníček 120×60 px 0,2 bodu
5. reklamní ikonka 88×31 px 0,1 bodu

Ostatní reklamní prvky nestandardních rozměrů byly ohodnoceny podobně – na základě zabrané plochy a „vtíravosti“ daného formátu. V úvahu nebyly brány vlastní ikonky nabízené k umístění jinde, textová inzerce ani tabulky článků (i když ikonku serveru, ze kterého články jsou, obsahovaly). Zde už je výsledná tabulka, ve které jsou servery seřazené od nejmenšího do největšího počtu bodů:

1. Seznam 0,2 bodu
2. Žena-in 1 bod
3. Kudykam 1,1 bodu
4. Centrum 1,2 bodu
5. Toplist 1,2 bodu
6. Atlas 1,3 bodu
7. Na vrcholu 1,7 bodu
8. Novinky 1,7 bodu
9. Press.cz 2,1 bodu
10. Seznamka.cz 2,2 bodu
11. Neviditelný pes 2,4 bodu
12. Dáma.cz 3,0 bodu
13. Trafika 3,0 bodu
14. Živě 3,1 bodu
15. Lupa 3,2 bodu
16. iDnes.cz 3,5 bodu
17. Pauza 3,9 bodu
18. iHNed 4,1 bodu
19. Bonusweb 4,4 bodu
20. Doupě 4,5 bodu
21. Interval 4,9 bodu
22. Zmije 4,9 bodu
23. Svět namodro 6,1 bodu

Průměrná hodnota koeficientu 2,8 je sama o sobě dost deprimující (odpovídá např. titulní straně obsahující 2 bannery + čtverec + 3 ikonky), je však třeba rozlišit několik skupin serverů shrnutých ve výše uvedeném subjektivním vzorku. Jednoznačně nejméně reklamy najdeme na velkých portálech, málo reklamy je i na ostatních serverech nabízejících pouze metainformace (Na vrcholu, Toplist, Press.cz atd.), naopak oborové servery publikující vlastní články jsou reklamou zamořené daleko více. Tento obecný trend je trochu kontaminován vkusem jednotlivých provozovatelů, např. Zmije, Trafika i Svět namodro (který je smutným rekordmanem tohoto žebříčku) provozované společností MIA obsahují vzhledem ke svému zaměření výrazně nadprůměrné množství reklamy, naopak Žena-in, ač jinak díky své křiklavé grafice vypadá jako jedna velká reklama, obsahuje pouze jeden banner.

Čím jsou však takové rozdíly v množství reklamy způsobené? Jde jen o vrtoch provozovatele nebo o projev racionálního chování? Proč je v USA internetové reklamy výrazně méně? K tomu, abychom pochopili tyto rozdíly, musíme si uvědomit, jaké jsou přínosy a náklady přidání další reklamní plochy na stránku. Přínosy jsou jasné – více kreditů ve výměnných reklamních systémech (server, který by byl natolik vyprodaný, že by musel přidávat plochy kvůli komerční reklamě, je v českých podmínkách stejně vzácný jako bílý jednorožec), případně větší prostor pro přímé bartery s jinými servery, a tedy více prostředků na vlastní propagaci a více návštěvníků. Tento přínos bude díky větší relativní účinnosti reklamy výraznější pro zatím ne obecně známé servery, které nejsou ve svém segmentu trhu číslo 1. Nákladem umístění další reklamní plochy je odliv reklamou znechucených návštěvníků – ten bude tím větší, čím větší bude konkurence serverů s příbuzným zaměřením.

Na základě výše definovaných výnosů a nákladů je zřejmé, že portály a další servery poskytující metainformace musí mít málo reklamy – na tomto trhu jsou daleko menší možnosti diferenciace (např. služby trojky majoritních portálů jsou ve velké míře navzájem zaměnitelné, ať se nám jejich provozovatelé snaží namluvit cokoliv), proto je konkurence vždy blízko a přechod k ní relativně snadný. Pokud by tedy např. Seznam ze dne na den umístil na titulní stranu tolik reklamy jako třeba Svět namodro, během několika týdnů by proběhl hromadný úprk uživatelů k Atlasu a Centru a celkový efekt pro Seznam by byl záporný. U oborově zaměřených serverů je situace diametrálně odlišná – každý z nich je téměř monopol ve svém oboru a pokud uživatele zajímají např. informace, které běžně najde na Intervalu, jen stěží může jít někam jinam, i kdyby na Intervalu bylo reklamy sebevíce. Optimální množství reklamy na oborovém serveru s původním obsahem (ve smyslu maximalizace počtu návštěvníků) bude tedy výrazně vyšší než u portálu.

Více či méně se potvrzuje i předpokládané menší množství reklamy u dominantního hráče příslušného tržního segmentu – Žena-in má méně reklamy než Dáma.cz, Seznam má méně reklamy než Atlas, Centrum a zvláště Zmije, Bonusweb má o chloupek méně reklamy než Doupě.

Dvojice konkurentů Bonusweb – Doupě je poměrně zajímavá takřka identickým rozvržením reklamy na stránce – to vypovídá o existenci (samozřejmě pouze implicitní) kartelové dohody. Pokud by jeden z této dvojice podstatně zredukoval množství reklamy, nejspíš by druhého donutil ke stejnému kroku, ovšem dokud nikdo neudělá první krok, oba mohou profitovat ze současného stavu.

Předpokládáme-li platnost výše uvedených předpokladů, můžeme článek zakončit optimisticky – vzhledem k neustálé expanzi internetu a spouštění nových serverů, které často kopírují již fungující úspěšný model, bude docházet k růstu konkurence ve všech oborech (tedy i v těch, kde je v současnosti téměř monopol), což by mělo vést k větší možnosti migrace uživatelů a k tomu, že optimální množství reklamy na každém ze serverů poklesne. Snad se tedy nakonec dočkáme toho, že americký web od českého budeme rozlišovat primárně podle použitého jazyka, a ne podle množství reklamních ploch.

Jiří Lahvička

Našli jste v článku chybu?

4. 8. 2000 17:26

Dan Lukes (neregistrovaný)
I v Netscape 4.7 je to primo v menu - tedy, pokud mas proste obrazky stale vypnute a ty stranky, kde vyjimecne obrazky chci vsechny (vetsinou si pravym tlacitkem a "show image" cvaknu primo na jeden konkretni obrazek) pak je to view->show images.

ALT je nastesti povinnym parametrem IMG - alespon v poslednich normach HTML, takze snad se bude objevovat casteji.

S vypnutymi obrazky se nastesti da zit pomerne dobre ...

2. 8. 2000 13:16

Jirka Lahvička (neregistrovaný)
Nastesti jsou porad jeste weby, u kterych clovek ani nema nutkani vypinat obrazky, protoze jsou jen tam, kde je to opravdu nezbytne :-). V tomhle ohledu se mi libi soucasna podoba Seznamu.
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)