Proč Microsoft koupil "Facebook pro firmy"? Yammer mu má dát lidský rozměr

Když Microsoft oznámil, že kupuje sociální síť Yammer, některé komentáře to popisovaly jako zoufalý krok. Jako by tím prý Microsoft chtěl říct: jsme příliš asociální a konkurenci se díváme do zad. Jiní vidí naopak velký potenciál v propojení čím dál populárnějšího Yammeru s nástroji pro online spolupráci.

1,2 miliardy dolarů, které Microsoft investoval do Yammeru, rozhodně nejsou zanedbatelná suma. A zdá se, že Microsoft ví, co dělá. V době masového využívání sociálních médií, jako je například Facebook, se vlastní firemní sociální síť začíná stávat nezbytností. A je to právě Yammer, který používá už 85 % amerických firem z žebříčku Fortune500 – korporací s nejvyšším obratem. Jak toho dosáhl?

Vysoce nakažlivý Yammer

Všechno začalo před čtyřmi lety ve společnosti Geni, pro kterou její zakladatel David Sacks vytvořil interní sociální síť s „DNA“ Facebooku. Otázku „Co se vám honí hlavou?“ nahradil otázkou „Na čem pracuješ?“ a začal sledovat nadšené ohlasy. 

Netrvalo dlouho a Yammer byl v  září 2008 spuštěn na konferenci TechCrunch50 jako veřejná služba. Od té doby získal přes 5 milionů uživatelů ve více než 200 000 firmách. Za své rychlé rozšíření vděčí nejen jednoduchému a notoricky známému ovládání, ale také tomu, že základní funkce nabízí zdarma.

Ze začátku fungoval Yammer jako klasická zeď na Facebooku – uživatelé sem přispívali svými statusy, ptali se a získávali odpovědi. Za dva roky přibyla služba Skupiny – s možností přidat do sítě i další uživatele mimo vlastní doménu. Postupně se připojovaly další  funkce:  statistiky, události, témata, přítomnost uživatelů v síti nebo integrace s řadou online aplikací třetích stran.

Můžeme přitom pojmenovat více vlastností, které Yammer odlišují od konkurenčních produktů, jako jsou například Chatter či Convo – to ovšem není předmětem tohoto článku. Přesto je na místě jeden rozdíl zmínit, jde totiž zároveň o jeho největší výhodu: žádný konkurenční produkt se tak nepodobá důvěrně známému Facebooku jako právě Yammer.

Ve světě pravidlo, v Česku výjimka

Podle oficiálních stránek Yammeru patří mezi jeho uživatele například společnosti Deloitte, Ford, Nationwide, 7-Eleven nebo Telefónica. Zvláště v USA se přitom jeho používání stalo spíše pravidlem než výjimkou. To ovšem ještě ani zdaleka nemůžeme říct o situaci v Česku. Úspěšně se mu daří hlavně v nadnárodních společnostech, jako je třeba DHL, ale hlásí se k němu i čím dál víc dalších menších či větších firem.

Za pionýra můžeme v tomto ohledu považovat internetové knihkupectví Martinus.cz, které používá Yammer úspěšně už dva roky s více než 40 aktivními uživateli. „Pomocí Yammeru sdílíme informace mezi jednotlivými odděleními a zapojujeme kolegy do některých rozhodnutí, případně zjišťujeme jejich názor,“ říká manažer knihkupectví Martin Strba.

Hlavní přínos vidí ve sdílení informací mezi jednotlivými pobočkami. „Zároveň zapojujeme všechny zaměstnance do komunikace, což napomáhá jejich motivaci a loajalitě,“ vyjmenovává dále Strba. Kromě větší informovanosti zaměstnanců vede tedy využívání Yammeru i ke snížení objemu e-mailů a zlepšení interní diskuse. Zpřehlednit komunikaci pomáhá navíc možnost vést si vlastní wiki. Šíření Yammeru svědčí také jednoduchost a rychlost jeho implementace. „Zavedení bylo rychlé a bezproblémové. Hned od začátku jsme začali používat skupiny a témata, takže si noví uživatelé vytvořili správné návyky,“ komentuje Strba.

Co bude dál? Obavy a vize

Se zprávou o koupi Yammeru se vynořily obavy, do jaké míry se stane součástí služeb Microsoftu a zda nebude na využití ostatních jeho služeb vázaný. David Sacks se snaží ve své oficiální zprávě rozeslané zákazníkům tyto obavy rozptýlit: „Yammer bude stále vaše samostatná, bezpečná  a soukromá sociální síť.“

Od propojení s Microsoftem si pak Sacks slibuje kromě urychlení vývoje také větší integraci s aplikacemi SharePoint, Office365, Dynamics CRM a Skype. Co to bude znamenat v praxi?

Protože Yammer prakticky postrádá možnost opravdu efektivní spolupráce na dokumentech, propojení s cloudovými nástroji pro spolupráci se jeví jako logický krok. A Yammer by měl naopak vnést do kancelářských aplikací Microsoftu tolik potřebný lidský rozměr.

Anketa

Používáte u vás ve firmě Yammer?

Názory na akvizici Yammeru ale nejsou zajedno v tom, do jaké míry se Microsoftu podaří zamíchat kartami na trhu. Stojí proti němu silní konkurenti – Salesforce, Oracle, IBM Connections nebo Jive – všichni už v rámci své nabídky poskytují řešení pro interní komunikaci.

Například ředitel GartnerresearchLarryCannell uvedl pro portál Computing.co.uk, že díky koupi Yammeru má Microsoft velkou šanci stát se jejich vážným konkurentem. Této hrozby se však konkurence zatím moc nebojí. Tím, že Microsoft koupil společnost, jejíž nabídka bezplatně poskytovaných služeb je tak malá, udělal spíše zoufalé gesto, než aby byl schopný konkurovat někomu jako je Jive, řekl pro USA Today generální ředitel společnosti Jive Tony Zingale.

Tak či onak, Microsoft i Yammer ujišťují své uživatele, že nepřijdou o své dosavadní výhody. A i když Yammer přechází oficiálně pod divizi Microsoft Office, jeho zaměstnanci zůstanou i nadále pod křídly Davida Sackse.

Tipy pro úspěšné zavedení sociální sítě do vaší organizace

Pokud chcete zavést Yammer nebo jinou sociální síť do vaší firmy, nemusíte se většinou bát technických nástrah. Yammer je opravdu podobně uživatelsky přívětivý jako Facebook. Složitější možná bude zařídit, aby vaše sociální síť začala žít.

Ze všeho nejdřív by se měl každý váš zaměstnanec dozvědět, proč komunitní síť potřebujete a k čemu to bude dobré. Vstup na síť jim pak co nejvíc usnadněte – například vytvořením PDF nebo video návodu.  S nadšenými manažery budete také o krok blíž k vašemu cíli a rozhýbat komunikaci vám mohou pomoci příznivci a aktivní uživatelé veřejných sociálních sítí typuFacebook nebo LinkedIn.

EBF16

Při zavádění Yammeru se dopředu připravte na to, že někteří z vašich zaměstnanců budou stále upřednostňovat starší formy komunikace, jako je e-mail. Yammer naštěstí zasílá e-mailová upozornění a přímo z e-mailové schránky mohou tito lidé na zprávy i reagovat.

Základem úspěchu je totiž dobrovolné používání sítě – proto dejte svým zaměstnancům dost času, třeba i několik měsíců. A nakonec nezapomeňte prezentovat vaše úspěchy – například formou měsíčního reportu můžete všechny informovat o tom, co se konkrétně daří nebo jak se zvyšuje počet uživatelů.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 7. 2012 8:44

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »