Hlavní navigace

Proč muselo zkrachovat Globopolis?

Mirek Zeman 23. 1. 2001

Konec minulého týdne přinesl "první velký krach na českém webu". Svou činnost se rozhodla zastavit společnost Globopolis, která provozovala mezinárodní kulturní informační portál. Je neúspěch Globopolisu způsoben špatnými podmínkami v České republice, černým týdnem na americké burze nebo jednoduše něčím úplně jiným?

„Český web hlásí první velký krach, Globopolis.com končí provoz,“ oznamoval titulek v ekonomické rubrice deníku Mladá fronta Dnes. Podle Hospodářských novin jsou důvodem zastavení činnosti problémy amerických investorů, kteří se ocitli pod velkým tlakem kvůli strmému pádu amerických technologických titulů. Ředitelka investičního fondu Advent International pro střední a východní Evropu Joanna Jamesová uvedla, že: „Všechny internetové společnosti jako Globopolis trpí nyní celosvětově zpomalením růstu a nižším zájmem o své produkty.“ Proto se s dalšími akcionáři a managementem Globopolisu rozhodli provoz firmy ukončit. Otázkou zůstává, zda měl celý projekt vůbec šanci na úspěch.

Jak jistě víte, Globopolis byl zaměřen především na hlavní města střední a východní Evropy a přinášel zejména turistické informace, kulturní recenze či přehledy restaurací apod. Globopolisu se podařilo hned z počátku získat podporu amerických investorů, což přikládám jednak faktu, že zakladateli společnosti byli Američané (z nichž jeden, Dan Mucha, byl synem československých emigrantů a další, Scott Rogers, provozoval od poloviny devadesátých let v Praze kultovní kavárnu Globe) a pak také skutečnosti, že Globopolis netrpěl jedním z hlavních nešvarů českých internetových projektů (z pohledu velkého zahraničního investora) – neomezoval se výhradně na internetové prostředí České republiky.

Tento nešvar mi připadá z hlediska investiční politiky (vydělat co nejvíce pěněz) dosti podstatný. Projekt zaměřený pouze na český Internet nedokáže vygenerovat v mezinádnodním měřítku dostatečný objem finančních prostředků, protože místní trh je jednoduše velmi malý. Petr Koubský na internetovém serveru InternetNews píše, že neúspěch Globopolis je nejhorší možnou zprávou o stavu českého internetového trhu – projekt měl všechny modelové znaky dot-comů: rychlý start, úspěšné založení a velké plány. Osobně se však domnívám, že Globopolis již od začátku neměl mnoho šancí na úspěch, protože se nepodařilo zvládnout jednak marketing projektu, ale hlavně Globopolis přišel příliš brzy.

Včera byl zveřejněn prosincový průzkum agentury Taylor-Nelson Sofres Interactive, který ukazuje, že 70 procent čechů se s internetovými stránkami nebo elektronickou poštou nikdy nesetkalo. Ze zbývajících 30 procent ještě musíme počítat především s uživateli žijícími na území hlavního města, Internet používají jako běžnou součást svého života a navíc jsou nakloněni cestování či alespoň kultuře obecně – potenciální cílová skupina tedy není příliš obsáhlá. Druhou možnou cílovou skupinou Globopolisu jsou návštěníci, kteří cestují do České republiky (resp. výhradně do Prahy) a navíc sem nejedou pouze za památkami. Tato možnost však vyžaduje fungující marketing, což byla věc, která Globopolisu chyběla.

Reklamní kampaně probíhaly v zásadě pouze na umízemí hlavních měst (pominu-li například reklamu v tisku) a pokud jste někdy nějakou upoutávku na Globopolis viděli, musíte uznat, že nevybočuje z šedého podprůměru. Společnost spalovala kapitál rychlostí 20 milionů korun měsíčně, což je na tuzemskou internetovou firmu pravděpodobě příliš mnoho, na nadnárodní společnost naopak příliš málo. Díky tomu se marketingové kampaně omezovaly jen na hlavní města, což vlastně zúžilo cílovou skupina na návštěvníky cestující z jednoho hlavního města do města druhého, navíc se všemi výše uvedenými omezeními, což na vytvoření dostatečného objemu finančních výnosů nestačilo. Projekt Globopolis zkrátka poněkud zapadl.

Minulý týden by se dal nazvat černým týdnem Internetu (jak to ostatně udělal jeden tuzemský bulvární deník). Zpravodajský koncern CNN se rozhold propustit několik stovek zaměstnanců, propouštění avizovala rovněž webová podoba deníku The New York Times. NBC Internet, divize americké televizní stanice NBC propustí také 30 procent svých pracovníků apod. Konec Globopolis určitě není důsledkem jako spíše průvodním příznakem celého propadu, kdy se investoři rozhodli odstřihnout penězovody potenciálně neúspěšným projektům. Globopolis možná tedy na vazbu na americké investory spíše doplatil. Z investice ve výši 240 milionů korun stačil utratit pouze polovinu.

Anketa

Konec Globopolis má na svědomí:

Našli jste v článku chybu?

30. 1. 2001 2:35

Libor Novacek (neregistrovaný)
Kde je mizerny produkt - takovy, ze po vkroceni na stranky zase vetsina lidi brzy utece a jiz se nema proc vratit a nevrati se - tam ani kreativni reklama nepomuze!

30. 1. 2001 0:57

Honza Vokurka (neregistrovaný)
zdar,

ve svem clanku autor napsal, ze reklama Globopolisu byla spatna, podprumerna a seda (nebo tak nejak..)

MARK/BBDO dostala za reklamu na Globopolis nejakou cenu za kreativitu (chachaa).

At chcipnou vsechny souteze kreativni reklamy i vsichni jejich porotci.

Honza

P.S. Ve stejnem cisle casopisu o reklame M&M se objevily dva clanky: jedn o krachu Globopolisu a druhy o uspechu jejich reklamy (chachaa podruhe)









Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?