Hlavní navigace

Proč nejsou (někteří) internetoví novináři nezávislí

13. 6. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Minulý čtvrtek vyšel v Reflexu sloupek Miloše Čermáka zaobírající se mj. závislostí či nezávislostí internetových novinářů, jmenovitě Marka Antoše a Jiřího Hlavenky. Již dlouho se nikomu nepodařilo tak krátce a trefně vystihnout jeden z nešvarů české internetové žurnalistiky. Totiž fenomén novinář-podnikatel.

V časopise Reflex číslo 24 mě zaujal článek Dáda se zlobí Miloše Čermáka. Zejména pro mimořádně zdařilou pointu: „Antoš a Hlavenka patří bezpochyby k předním publicistům, kteří o Internetu čtivě a srozumitelně píší. (…) Ale oba jsou zároveň lidé reprezentující specifické zájmy: Hlavenka je šéf velké firmy (provozující, světe div se!, mimo jiné i systém výměnné reklamy). Antoš je majitelem jiné firmy (a výrazně se angažuje například ve zmíněné internetové sekci UVDT). Pro snazší pochopení: je to asi stejné, jako kdyby o automobilovém trhu psal články do nejčtenějších novin ředitel Škodovky a šéf asociace dovozců. Nenapadlo by vás, že je to nějaký bordel?“

Nemám v úmyslu tuto bordelózní situaci obhajovat, protože s autorem souhlasím. Dalo by se namítnout, že na komentářům věnované dvojstraně nejčtenějších novin se denně objevují články nejrůznějších ředitelů Škodovek a šéfů asociací dovozců. A že Lupa je od svého vzniku oddána pouze a právě komentářům, neb jsme se vždy ztotožňovali s heslem Ivana Straky, že: „Aktuálnost je pozlátko, objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.“ Ovšem žádný ředitel či šéf se nikdy nesnažil čtenářům namluvit, že je nezávislý žurnalista. A tak se budu snažit na tento vpravdě unikátní model novinář-podnikatel nabídnout pohled z trochu jiného úhlu.

Začněme ale z opačného konce: Správný novinář má mít, vyjma jiných vlastností, znalosti problému minimálně dvojnásob tak hluboké, než jaké předkládá čtenářům. Je to prostě z toho důvodu, aby „neplácal nesmysly“ (lidově řečeno). Nechci zobecňovat, ale pokud člověk znalý problematiky – nejen internetové – nahlédne do denního tisku, je často upřímně zděšen. V místech, kde jdou články hlouběji pod povrch věci, vyčnívá jako sláma z bot autorova nedostatečnost. Jména jako Marek Bičík, Jiří X. Doležal či Jan Novák vstoupila v oboru IT do dějin. Člověk si klade otázku, jak ho asi šálí média v oblastech, kterým nerozumí a je tudíž odkázán na novináře.

Teorie masové komunikace tomu říká „moc bez odpovědnosti“. Noviny tisknou beztrestně takřka cokoli, aniž by musely skládat účty (jako třeba politici voličům), a může to v podstatě dělat každý šmudla; schopnost psát není podmínkou. Když jsem s Milošem Čermákem seděl před dvěma lety v Amsterodamu na letišti, kde jsme se mj. seznámili, říkal, že netíhne k dennímu tisku (čímž v daný okamžik mínil Mladou frontu Dnes), protože i kdyby člověk psal jako William Shakespeare, výsledkem řetězce autor-editor-korektor-editor-lektor-editor-grafik je stejně uniformní produkt, napasovaný do předem připravené šablony, který se vyznačuje naprostou průměrností.

Takže na Lupě chceme jít proti proudu. Důsledně se řídíme úslovím: „Kdo tomu rozumí, ten se tím živí. Kdo tomu rozumí méně, ten to učí. Kdo tomu nerozumí, ten o tom píše.“ A vždy jsme se snažili, aby odborná témata zpracovávali odborníci, jejichž znalosti daného problému sahají hlouběji než úroveň článku. (Samozřejmě, ne vždy se to daří, ale snažíme se.) Za takovou věc je ovšem většinou nutno zaplatit určitou daň, kterou je v tomto případě nezávislost psavce. Ke komentáři Jiřího Pallase přistupuji prostě s tím, že se v něm bude psát o Seznamce, protože ji zná a bude ji používat jako příklad.

BRAND24

To samé se týká Marka Antoše a Jiřího Hlavenky, jejichž mediální přestřelka (viz Vysoudí Dáda Patrasová miliony a protiúder Konec výměnné reklamy je stejně daleko jako konec světa), týkající se mj. výměnné reklamy, upoutala pozornost Miloše Čermáka. Jak se píše v úvodu, první se výrazně angažuje například v internetové sekci UVDT a druhý provozuje mimo jiné i systém výměnné reklamy. Vždyť kdo už by měl na toto téma formulovat zajímavější a věcnější argumenty? A domnívám se, že odborná veřejnost o jejich aktivitách ví a dokáže obsah článku kriticky interpretovat, na rozdíl od běžného čtenáře novin.

Pozn.: Musím uznat, že by bylo vhodné, aby v informacích o autorovi byla všechna jeho relevantní angažmá uvedena. Začneme na tom pracovat.

Preferujete odbornou úroveň více než nezávislost?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).