Hlavní navigace

Proč se amatéři bojí tvořit vlastní internetový obsah?

Jan Handl

Jeden z nejdůležitějších faktorů je strach z konfrontace s internetovými uživateli, kteří to často autorovi dají „sežrat“. Obvykle kritizují hlavně ti, kteří nikdy nevyprodukovali ani odstavec textu nebo fotku. Tedy kromě urážlivých komentářů…

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

V poslední době jsem se s tím setkal na vlastní kůži. V reakcích na moje video na Internetu se objevily reakce uživatelů videoserveru, kteří zpochybnili samotný význam pořízení videosekvence. Když jsem se podrobněji podíval do jejich profilů, zjistil jsem, že oni sami nikdy žádné video nevložili a že pouze kritizují ostatní. Ano, takových uživatelů internetu je většina, umějí jenom nadávat a kritizovat. Ale aby ukázali ostatním, jak vlastně jít na ten „user generated content“ (více ve Wikipedii), to ne. Do tohoto diskutovaného pojmu spadají blogy, diskuze, fotogalerie, činnosti v sociálních sítích a mnoho dalšího „amatérského“ obsahu.

Právě obavy z konfrontací s kritiky a diskutéry jsou možná jednou z hlavních brzd rozvoje Internetu tvořeného amatéry. Komu by se chtělo číst nadávky a urážky v diskuzích? Málokdo se nad to dokáže povznést a urážky ignorovat. Právě ti, co nejvíc útočí na blogery a třeba na amatérské fotografy a videoautory, vyprodukují většinu reakcí. V diskuzích se neprojevují ti, kterým se obsah líbí, obecně se mnohem více nadává než chválí.

Možná jsou moje předpoklady chybné, ale stejně věřím tomu, že strach z negativních reakcí může odradit dost potenciální amatérských autorů internetového obsahu. Jak si jinak vysvětlit, že jenom procenta, nebo spíše promile uživatelů internetových fotogalerií obrázky nejen prohlížejí, ale i vkládají? Tento problém mají například Flickr nebo YouTube, u nás to je podobné. Kolik lidí začalo blogovat a skončilo kvůli tomu, že jim někdo v dikuzích systematicky nadával? Smutné je, že ti, co nadávají, sami nedělají vůbec nic. Jsou pasivními konzumenty internetového obsahu (i toho tvořeného amatéry) a zanechávají po sobě stopy jedině v diskuzích, kde napadají autory, často dost nevybíravě. Ukázat nám, jak se to tedy má správně dělat ale nechtějí. Proč? Můžeme si myslet že na to prostě nemají.

Na druhou stranu není nad kvalitní diskuzi pod článkem, tedy pokud jsou příspěvky k věci, zajímavé, podnětné a přínosné. Takových případů je ale pomálu, jelikož se do debaty obvykle zamíchají ti, které diskutované téma vlastně vůbec nazajímá, jenom si potřebují zanadávat. Pokud jde autor článku, fotografie nebo videa s kůží na trh, musí se obrnit proti reakcím, které nejsou často zrovna pochvalné. Když jde o věcnou kritiku, ta je vítaným přínosem. Mnohdy ale slabší povahy utečou před návalem nekonstruktivních útoků. Ti, kteří se na Internetu projevují již dlouhé roky, jsou ostřílenými mazáky a jen tak něco je nerozhodí. Nováčci se ale mohou velmi lehce vyplašit díky jedinému záznamu v diskuzi. Z něj se autor dozví, že je k ničemu, neschopný, pitomý a tak vůbec. Pokud si neuvědomí, že diskutér se svými útoky baví a že mu na Internetu ani o nic vážnějšího nejde, může si pomyslet, že na produkování internetového obsahu opravdu nemá…

Našli jste v článku chybu?

11. 5. 2008 1:22

twmj (neregistrovaný)
nevím, kde se v lidech vzalo to přesvědčení, že k tomu, abych mohl vyjádřit svůj názor (nebo nedejbože kritizovat), musím mít publikováno nejméně patnáct článků v national geographic. můj soukromý názor je, že je to kvůli tomu, že si autor nedokáže poradit s nelichotivými komentáři.

já jsem toho napsal už dost, něco z toho mělo možná i nějakou drobnou hodnotu, ale nechci, aby někdo z mých komentářů zkoumal, co jsem zač. chci, aby si autor uvědomil můj názor, ne mou osobu.

a pokud m…

10. 5. 2008 23:33

G4MER_Ss (neregistrovaný)
Ahoj všichni, s článkem souhlasím i já mám své skušenosti, jelikož vedu amaterský blog, kde je možné se vyjádřit vždy k tématu, tak se občas také nalezne nějaký uživatel (stále se opakující) kde všechno skritizuje a to né jen článek, ale rovnou celý web, že nestojí za nic, že bych ho měl ukončit.

Je to nepříjemné, ale na to většinou odpovím "tak ukaž svůj vlastní blog/stránky" a odezva ? žádná :-D ....

Ovšem najdou se i uživatelé kteří pochválí, věcně diskutují, podějí atp.... a to v…



Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu