Hlavní navigace

Proč se Avast a AVG spojují? Společně se líp hledá cesta z klesajícího trhu

 Autor: Erste Group Immorent
Jan Sedlák 11. 7. 2016

Počítačový trh padá a je lepší společně hledat nové možnosti růstu. Avast a AVG ale budou mít dohromady 160 milionů uživatelů na mobilních zařízeních.

„Díky této akvizici Avast získá potřebnou škálu na to, aby se stal obávaným soupeřem největších firem v oboru,“ udává pražská firma k odkupu konkurenčního AVG Technologies za 1,3 miliardy dolarů

Dvě původem české společnosti nyní dosáhnou na více než 400 milionů uživatelů a tedy i zhruba třetinu celosvětového antivirového trhu. Jinými slovy, z Avastu se stane jednička na trhu následovaná Microsoftem, Avirou, Symantecem, McAfee, ESETem a Kaspersky Lab.

Bude ovšem číslem jedna na trhu, který se v poslední době hodně mění. Symantec nedávno přišel s tvrzením, že antivir je mrtvý a firma se snaží posunout k novým oblastem. Prohlášení je z velké části pěkná PR aktivita, reformy a propouštění v Symantecu jsou ale značné. Rovněž Intel hledá možného kupce svojí divize Intel Security, která vznikla na základě koupeného McAfee.

Otazníky o budoucnosti vzbuzuje zejména vývoj počítačového trhu. Ten už řadu kvartálů po sobě padá (ročně o zhruba 10 procent) a prozatím se nezdá, že by měl růst. To samozřejmě dává nejasné vyhlídky i těm firmám, které pro počítače vyvíjejí software. Spojení Avastu a AVG tak do jisté míry může připomínat případ, kdy se Dell spojuje s EMC, aby si zajistil co největší podíl na nejistém trhu a pokusil se o vstup na trhy nové.

Počítače máme, ale co mobily?

Antivirové firmy přišly na to, jak na počítačích vydělávat prostřednictvím různých obchodních modelů. AVG typicky navazovalo vztahy s partnery typu Google, Yahoo, Mozilla či třeba Seznam a skrze svůj software k nim za poplatek posílalo uživatele. V minulosti hodně přes takzvané toolbary.

Enterprise Office Center, nové pražské sídlo Avastu.
Autor: Erste Group Immorent

Enterprise Office Center, nové pražské sídlo Avastu

„Byznys s lištami instalovanými do počítačů je mrtvý. Oblast je čím dál agresivnější a soupeřilo v ní čím dál více společností,“ popsal mi šéf AVG Gary Kovacs. Pro firmu proto nastavil směr předplatného za řadu služeb a meziroční přírůstky skutečně přišly. Přesto má AVG u mnohých pověst firmy, která vydělává na adwaru.

Avast se oproti tomu soustředil především na freemium model, kdy základní verzi antiviru nabízí zdarma a bonusové funkce pak dává za peníze. Výhodou Avastu je, že má velice nízké náklady na obsluhu uživatelů, konkrétně pár centů na jednoho. To bude chtít přenést také do AVG.

Jenže zatímco počítačový trh má obchodní modely nastaveny, uživatelský zájem se přesouvá na chytré dotykové stroje a zde v podstatě ještě nikdo na trhu s bezpečností nenašel to pravé terno. Rozhodně zde nejsou takové tržby, které by odpovídaly obří penetraci smartphonů a tabletů.

„Je nám jasné, že takto to nepůjde navždy. Počítačový trh je tam, kde je,“ sdělil mi jasně provozní šéf Avastu Ondřej Vlček. „Monetizace běžných uživatelů se nám nedaří. Nedaří se to nikomu. Myslím, že to nepůjde nějak zásadně zlomit.“

Nastává konsolidace trhu a starých hráčů

Na mobilech se dá alespoň nějak vydělávat ve firmách, které potřebují bezpečný vzdálený přístup, jednotnou správu těchto strojů a podobně. Avast ale v podnicích nemá nijak silnou pozici, zatímco AVG se podařilo usadit ve středních a malých firmách. Avast tak nyní může tento otevřený kanál využít a zkusit mobilní peníze hledat tam. Kvůli firemním zákazníkům Avast koupil také startup Remotium.

Sídlo AVG Technologies v Brně.
Autor: AVG Technologies

Sídlo AVG Technologies v Brně

Avast také získá přístup k firmě Location Labs, kterou AVG před dvěma lety koupilo za 220 milionů dolarů jako součást svého posunu k mobilům. Location Labs má zejména ve Spojených státech přístup k mobilním operátorům a dokáže na mobilech vydělávat. Avast a AVG budou mít dohromady 160 milionů mobilních uživatelů a bude zajímavé sledovat, kolik z nich získají peněz.

Spojení Avastu a AVG je model, kdy se zavedené firmy spojují a snaží se najít nové cesty a jiné trhy. Obchod není hnaný nutností získat od AVG technologie. Díky velikosti je také možné útočit na dominantní hráče, v tomto případě zejména chřadnoucí značky typu Symantec. Ten ostatně spojování rovněž rozjel, když nedávno za 4,65 miliardy dolarů koupil Blue Coat Systems, díky čemuž chce více zakořenit v enterprise oblasti, kde se do kyberbezpečnosti investuje stále více.

Burza se odkládá

Avast obchod financuje v hotovosti. Konkrétně si od bank UBS, Credit Suisse a Jefferies půjčil 1,69 miliardy dolarů. Částka, která přesahuje odkupní hodnotu, půjde na umoření některých dluhů AVG i samotného Avastu.

AVG bude staženo z newyorské burzy, Avast akcionářům nabídl za jednu akcii zhruba o třetinu vyšší částku, než za jakou se cenné papíry obchodovaly. Akcie AVG v posledním roce v podstatě jen padaly, pro akcionáře tak půjde o dobrý obchod.

Naopak vstup Avastu na burzu se na nějakou dobu zase odkládá, jak už firma nedávno naznačila. Vybudování silnějšího podniku může zvýšit jeho atraktivitu a hodnotu, a o to zajímavější případné budoucí IPO může být. Avast prozatím na burzu kvůli penězům nemusí spěchat. Deset procent akcií společnosti nicméně stále vlastní zaměstnanci, kteří budou mít zájem své podíly zhodnotit.

Nejdříve se ale musí povést samotné spojení. To z velké části spadne pod provozního ředitele Avastu Ondřeje Vlčka, který se propojováním v menším měřítku zabýval i doposud v případě akvizic startupů.

CIF16

Avast prozatím nespecifikuje, zda obchod bude mít nějaký vliv na propouštění zaměstnanců (AVG jich má kolem 600, Avast se blíží 650) a jak to přesně bude s vývojem produktů. Strategie se v současné době řeší. Je každopádně jasné, že značka AVG zůstane zachována, i když tomu tak nemusí být na všech trzích. Hlavní vývojová centra zůstanou v Praze (Avast) a Brně (AVG). Spojení se může dotknout poboček obou společností po celém světě.

Společné roční tržby Avastu a AVG by při sečtení posledních známých a odhadovaných čísel přerostly 700 milionů dolarů. AVG je v tomto ohledu stále větší firmou, v loňském roce vygeneroval tržby ve výši 428 milionů dolarů. Námluvy obou firem se na trhu už nějakou dobu řešily a spojení naznačovaly i věci jako postupné tlumení některých aktivit AVG třeba v Evropě.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Slovensko: startuje sportovní TV 213

Slovensko: startuje sportovní TV 213

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD