Hlavní navigace

Proč se ztrácejí emaily posílané na Paegas?

Martin Kopta

Od přelomu listopadu a prosince si někteří klienti Pægasu stěžují na ztrátu emailové adresy +420xxxyyyyyy@sms.paegas.cz. Mnozí ani nevědí, že o ni byli připraveni, a přicházejí tak o elektronickou poštu. Jaké jsou příčiny zrušení emailu, kdy se to stalo a jak to řešit, přesně na tohle jsme se zeptali přímo v Pægasu.

V pondělí se pod článkem Co s rychlým Internetem? objevil neobvyklý diskusní příspěvěk; Michal Juračka si zde stěžoval na ukončení doručování emailů na mobilní telefony v síti Pægas ve formě zpráv SMS. Dále v textu pak popsal celou anabázi jednání s operátorkami telekomunikačního operátora při snaze o zjednání nápravy – jak mi ve středu večer do telefonu řekl, nakonec se podvolil a zaregistroval si služby na portálu Click.

Oč vlastně jde. Některým uživatelům v síti Pægas přestala takřka ze dne na den chodit elektronická pošta ve formě SMS. Začalo to u vybraných telefonních čísel postupně asi před dvaceti dny a stav trvá dodnes. Týž problém, jaký má pan Juračka, postihl správce serverů Internet Infa i další lidi. Emailové adresy ve tvaru

+420xxxyyyyyy@sms.paegas.cz

v některých případech přestaly existovat. Operátorky na telefonních linkách Pægasu údajně nebyly s to problém vyřešit.

Emaily si na číslo telefonu nechávají zasílat často právě správci serverů, kteří tímto způsobem přijímají stavové zprávy ze serverů. Pro tento účel jsou telefony GSM vhodnější než pagery, které neumožňují poskytnou zpětnou vazbu a tedy se zprávy při déle trvajícím pobytu mimo signál nenávratně ztratí. Ovšem tahle služba je uplně k ničemu, když funguje jak kdy, respektive vůbec nefunguje. Dalším okruhem příjemců emailů přes SMS jsou lidé bez snadného přístupu k Internetu, kteří po upozornění o došlém emailu, které obdrží jako zprávu SMS, vyhledají připojení k Internetu, a teprve pak čtou poštu. Tímto kanálem je také distribuováno zpravodajství z některých internetových serverů.

Jak to vlastně je s číselnými adresami mobilních emailů? Vlastníci Twistu měli tuto adresu dříve automaticky, zákazníci s tarifem si mohli email za jednorázový poplatek nechat zřídit. Tak tomu bylo pro každého, kdo ze svého telefonu poprvé zavolal před osmým listopadem (datum oficiálního spuštění služby Click). Pro SIM karty aktivované po tomto datu už je jedinou možností přijímat u Pægasu emaily službu Click. Totéž platí i pro uživatele Clicku, kteří aktivovali své SIM karty dříve. Adresa emailu na Clicku je slovní (něco@click.cz), aby se tím zamezilo spamování uživatelů na základě odhadnutého telefonního čísla. Ostatním by jejich původní adresy měly fungovat stále pod doménou Pægasu.

Píšu „měly by“, ale i Radiomobil uznává, že se v nejednom případě stává, že byla emailová adresa zrušena i uživatelům dříve aktivovaných SIM karet bez registrace v Clicku. Aby co nejvíce vyšel takto postiženým zákazníkům vstříc, jsou od 14. prosince na tyto případy připraveny operátorky na číslech +420.603.603603, respektive 4603 (při volání z Pægasu) vyplnit hlášení o poruše a technici společnosti by měli v krátké době původní email opět zprovoznit.

NMI17

Zkušenost pana Juračky ovšem ukazuje, že ani po vyplnění hlášení o chybě nedojde v situaci ke kýženému obratu a klienti jsou, pokud opravdu chtějí email dostávat jako SMS, nuceni zaregistrovat se alespoň v programech, které jsou zadarmo (například Click Pager, který dělá de facto totéž, co dříve představovalo přijímání emailů na SMS). Takové řešení jistě nenadchne, protože všude, odkud si necháváte SMS z Internetu posílat, musíte změnit tvar emailové adresy, ale na druhou stranu je to řešení pravděpodobně rychlejší než uvedení věcí do původního stavu. Michal Juračka tvrdí, že po přechodu na Click se mu za poslední tři dni email neztratil žádný.

Když jsem ve středu odpoledne hovořil se Zdeňkem Maršálem z Pægasu, vůbec se mě nesnažil přesvědčit, že případy, jako zažil Michal Juračka, nezanamenávají, nebyl mi ale bohužel schopen vysvětlit, jak se taková chyba může technicky přihodit. V každém případě, pokud máte s doručováním emailů na Pægas problémy, první hovor jste provedli před osmým listopadem 2001 a na Click jste nekonvertovali dobrovolně, pak alespoň víte, co máte operátorce při hlášení závady říci. Snad budete mít při napravování chyby větší štěstí a dostanete svou adresu zpět, jinak vám asi nezbude než také přejít na Click Pager a adresu změnit.

Anketa

Kolik procent zaslaných emailů nedorazí do vašeho telefonu?

Našli jste v článku chybu?
25. 4. 2002 20:11
Míla (neregistrovaný)
Kdyby nechali puvodni alias i po zaregistrovani na Clicku, mozna bych ho zkusil. Ale takhle - ruce pryc.
7. 1. 2002 19:11
Michal Polášek (neregistrovaný)
Ano, ale je v tom háček. Když znáte jenom alias (něco@click.cz nebo něco@sms.paegas.cz), tak v potvrzení o doručení Vám přijde ... hádejte co! No přece adresátovo telefonní číslo! Takže když někdo z nějakého důvodu nechce, aby druzí znali jeho telefonní číslo, tak stačí poslat vykřičník v předmětu... Už jsem o tom Paegasu psal. Poslali mi zpátky takovou standardní předpřipravenou odpověď, jako že v tuto chvíli nejsou schopni říci, zdali se bude služba upravovat a další stokrát omleté žvásty. …