Hlavní navigace

Proč Seznam koupil Email.cz?

27. 7. 2005
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Největší český portál Seznam včera uspořádal tiskovou konferenci, na které dal odpověď na otázky ohledně koupě freemailového serveru Email.cz. Jaké změny Seznam plánuje? Jaký osud potká dosavadní uživatele nejstarší české freemailové služby? Ovlivní tento obchod český freemailový trh a co na něj říkají konkurenti?

Naposledy jsme se na Lupě věnovali freemailovému serveru Email.cz na konci ledna, kdy překonával další z mnoha výpadků. V kuloárech se už tenkrát spekulovalo o možném prodeji brněnské Atlantic Tristan Company (ATC), která službu provozovala. Její šéf Roman Franc to ale razantně dementoval a dokonce uvolnil vize a screenshoty z údajně připravované nové verze (měla vyjít v dubnu), jak se můžete přesvědčit v článku Email.cz dostal další ránu, ale chystá novou verzi.

Nové verze jsme se nedočkali, naopak stále přicházely zprávy od uživatelů, kteří si stěžovali na neustávající výpadky.

ATC prodáno

Než jsem se stačil po návratu z dovolené optat Romana France na plnění lednových slibů, přišla 15. července zpráva, která se v poměrech českého Internetu rovná (zdraví snad neškodné) bombě: největší český portál Seznam.cz koupil 100 procent podílu společnosti ATC, včetně doménových jmen a ochranných známek vztahujících se ke službě Email.cz. Cena zůstala skryta pod obligátním „obchodním tajemstvím“, nicméně spekuluje se o částce okolo 12 milionů korun.

Obě strany vyjma kusého vyjádření na blogu Iva Lukačoviče, předsedy představenstva Seznamu, zachovávaly mlčení až do včerejší pražské tiskové konference, kdy většina dosud spekulativních otázek našla své odpovědi. Zúčastnili se jí Ivo Lukačovič, Tomáš Kapalín, obchodní ředitel Seznamu, Rita Gabrielová, tisková mluvčí Seznamu, a Pavel Kučera, mediální zástupce Romana France, který dal přednost dovolené.

Důvody a motivy

Přítomné sedmé velmoci bylo včera několikrát zdůrazněno, že Roman Franc svou firmu prodávat nemusel, ale že se po osmi letech chtěl vydat jinou cestou, hledat nové výzvy a odpočinout si. Pavel Kučera ocenil, že se spojily dvě české firmy, které mohou nadále vytvářet hodnoty.

Transakci za Seznam zajistil Tomáš Kapalín. Kontakty s ATC trvaly půl roku, intenzivně se jednalo poslední tři měsíce, takže ze strany Seznamu nešlo o impulsivní nákup. Portál nejvíce lákala zavedená obchodní značka freemailu a výhodná doména. Zisk nových uživatelů byl druhořadý: oficiální čísla říkají, že Email.cz denně navštíví kolem 45 tisíc lidí, což prý ve výsledku představuje tříměsíční nárůst Seznam Email.

„Email.cz je jedna z nejatraktiv­nějších značek na českém Internetu,“ řekl Ivo Lukačovič doufaje, že se ji po hubenějších letech podaří oživit, stejně jako nápoj Kofola, „který navázal na předlistopadovou tradici a válcuje u nás Coca-colu s Pepsi.“

Přichází změny, ale brand Email.cz zůstává

Až na logo Email.cz, které patrně dozná mírných změn (oranžová zůstane), se vizuálně nic nezmění a obchodní značka (brand) zůstane zachována. To však není jediný důvod, proč si uživatelé Emailu.cz už dnes nevybírají poštu pod hlavičkou Seznamu. Nejstarší freemail má sice své nejlepší roky za sebou, ale stále nabízí zajímavé možnosti, které Seznamu chybí a chtěl by je využít: SSL přístup, kalendář, placená SMS brána, změna vzhledu, … a mohli bychom pokračovat.

Nicméně svou stopu Seznam na Emailu.cz zanechá už v příštích týdnech. Co na uživatele čeká? Protokol POP3, který byl zpoplatněn, bude provozován zdarma, jak je dobrým zvykem u ostatních freemailových služeb. Klienty, kteří mají předplacené účty, zatím Seznam neřešil; pravděpodobně jim nabídne jiné kompenzace, třeba v podobě volné SMS brány. Takových uživatelů jsou řádově tisíce.

Schránky o velikosti 10 MB se prozatím zdvojnásobí. S navyšováním na 2 GB by se mělo pokračovat na přelomu roku, současná aplikace to neumožňuje. Uživatelé se mohou ve webovém rozhraní těšit také na redukci reklamy, prý až o 80 procent. Současný reklamní systém Mixer bude nahrazen vlastním.

V neposlední řadě bude posílena hardwarová kapacita, dosavadní příčina častých výpadků. Z Brna do Prahy budou 6. srpna převezeny a posíleny servery, což si vyžádá investici do jednoho milionu korun a jednodenní odstávku.

Uživatelům změnou majitele nehrozí žádné registrace ani změny nastavení, rovněž zůstávají alternativní domény jako @gentlemail.cz, ladymail.cz, napis.to, posli.to a další…

„Co mě na Romanu Francovi potěšilo, bylo to, že obchodní stránka nebyla prvořadá. Měli jsme na zřeteli hlavně blahobyt uživatelů,“ řekl Ivo Lukačovič.

…alespoň prozatím

Jen málokdo by asi věřil, že Seznam nebude Email.cz postupně integrovat. Nejedná se sice o nejbližší týdny a měsíce, ale už na podzim by se na úvodní stránce mohl objevit alespoň klasický přihlašovací formulář do prostředí nově koupeného freemailu. Uživatelské jméno a heslo z Email.cz půjde využít i pro další služby na Seznamu.

Na tiskové konferenci pak v diskusi s novináři Ivo Lukačovič potvrdil, že přes proklamace o zachování značky je cílem jeden produkt s dvěma hlavními doménami. Slovy šéfa Seznamu se musí ze dvou současných dobrých aut vytvořit Ferrari s unikátními vlastnostmi a funkcemi obou freemailů.

„Cílem je mít jeden systém. Spolehlivý, stabilní, s výbornými vlastnostmi nynějších projektů. Pokud se to podaří, neměl by ve střední a možná celé Evropě obdoby,“ věří Ivo Lukačovič.

Než se tak stane, bude Seznam Email i Email.cz spravovat jeden vývojářský tým, vedený Vlastimilem Pečínkou. Hlavní programátor tak zaznamenává slavný comeback. Před několika měsíci z Email.cz odešel, a právě od tohoto okamžiku někteří uživatelé datují zhoršení služeb. Není pochyb, že se nyní stal klíčovým hráčem – takřka celý Email.cz pochází z jeho dílny. Po té, co konstatoval, že se v kódu Emailu.cz nic (k horšímu) nezměnilo, se Seznam rozhodl svou akvizici roku provést. Úvahy nad tím, jestli Vlastimil Pečínka nepřímo snížil cenu firmy bývalého zaměstnavatele, nechávám na vás, čtenářích.

Loučení legendy s pošramocenou pověstí

S Emailem.cz se na Lupě loučil v páteční glose Eduard Hlava. Je to loučení předčasné, ale není pochyb, že pomalu končí jeden z nejzajímavějších příběhů českého Internetu. Vzpomenete si ještě někdo na ATC organizér, předchůdce Emailu.cz? Vzpomenete si na vyspělost produktu Romana France okolo roku 2000, zatímco e-maily na portálech teprve začínaly?

Z historie Emailu.cz už ale nikdo nevytrhne také stinné stránky, kterých je mnoho: ztracené e-maily a mazání schránek v roce 2000, blokace SMS brány a cenzura e-mailů v roce 2003, to vše prokládáno menšími či většími výpadky a nulovou komunikací s médii, uživateli i platícími klienty.

Ivo Lukačovič se pošramocené pověsti Emailu.cz neobává a tvrdí, že z něj chce opět vybudovat „lovemark“. „Je to jako s politikou a politiky – lidé zapomínají na to špatné a vzpomínají jen na to dobré.“

S Pavlem Kučerou pak včera svorně tvrdili, že přes výpadky nikdy nedošlo k masovému odlivu uživatelů, tedy že Email.cz vždy disponoval loajální komunitou. O pár minut později Tomáš Kapalín prohlásil, že tito uživatelé projevují velkou radost nad tím, že se stali členy rodiny Seznamu. (Nepřipomínají tito uživatelé spíše mávající trosečníky? Při pohledu na kdysi živé fórum totiž vypadá Email.cz skutečně jako pustý ostrov…).

Konkurence se nevzrušuje

Nová akvizice Seznamu se svým významem určitě řadí mezi největší letošní události na českém Internetu. Email.cz byl vnímán jako nárazový pás zájmů větších subjektů. Podle neoficiálních informací si na brněnskou firmu brousilo zuby vícero zájemců. Jak její prodej ovlivní freemailový trh a smýšlení konkurenčních služeb? Neváhali jsme a zeptali se:

„Tento obchod jsme očekávali a nechává nás chladným. Freemailový trh totiž prodej Emailu.cz nijak neovlivní. Podle našich průzkumů byla tato služba tak nespolehlivá, že si tamější uživatelé už založili schránky jinde,“ říká Oldřich Bajer za Centrum.

Atlas se prostřednictvím Martina Klofandy vyjádřil podobně: „Prodej služby Email.cz byl logickým vyústěním její existence. Nepředpokládám, že by tato akvizice výraznějším způsobem ovlivnila freemailový trh v ČR. Vzhledem k pozici Seznamu jej další zvýšení počtu spravovaných e-mailů už na vyšší příčku neposune a Email.cz byl v poslední době natolik v pozadí zájmu, že se celá transakce pravděpodobně nijak neprojeví.“

Ani Seznam se včera neopomněl o své konkurenty opřít. „Reakce na náš obchod ze strany konkurence žádné nejsou. Konkurence se tváří, že jsou třikrát lepší a třikrát navštěvovanější, přitom rozdíl je neporovnatelný,“ řekl Tomáš Kapalín.

BRAND24

Válka freemailů pokračuje

Je zřejmé, že koupě Emailu.cz je další kapitolou velezajímavého konkurenčního boje mezi českými freemaily, který trvá už více než rok. Věřme, že vítězem bude uživatel.

A který freemail by nám vlastně nyní Ivo Lukačovič doporučil? Seznam Email, nebo Email.cz? „To je těžké, opravdu nevím. Záleží čistě na vás,“ zněla odpověď.

Hlasujte o novém designu Lupy
Nová Lupa bude v novém kabátě. I vy můžete svým hlasem rozhodnout, jak bude vypadat. Pomožte nám vybrat ten nejlepší design! Hlasovat můžete až do 27. července 2005 na adrese /design.php3

Opráší Ivo Lukačovič zašlou slávu Emailu.cz?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).