Vyplatí se parkování domén?

Parkování domén je služba, která funguje v Česku stejně jako ve zbytku světa. Rozdíl je v tom, že zbytek světa na ní dokáže vydělat. Způsobem, který někdo bere jako věc na hranici etického použití, nebo přinejmenším slušnosti.

Máte doménu?

Zaregistrovat si vlastní doménové jméno dnes není nic zvláštního ani drahého. Vlastní doména druhého řádu se vyplatí již pro malé prezentace, na rozdíl od časů nedávno minulých, kdy se mnoho projektů i s profesionálními ambicemi obešlo bez ní. Taková je doba.

Názvy domén jsou svého druhu kapitálem. Jejich počet je omezen a zájem je nemalý. Zaregistrovat si můžete, co chcete, ale jedině v případě, že takovou doménu ještě nikdo nevlastní. Existují lidé, kteří jako takzvaní doménoví spekulanti začali na názvech vydělávat. Princip jejich podnikání je velice jednoduchý. Zaregistrují si doménu, o níž předpokládají, že ji bude chtít někdo jiný. Až dotyčný přijde a bude chtít „svou“ doménu, bude muset spekulantovi zaplatit odstupné.

I když spekulace s doménami jsou tématem neustálých debat, i úředních, případně soudních rozhodnutí týkajících se jejich legálnosti, čas od času se najde někdo, komu se úspěšně podaří.

Domény spekulantů a domény těch, kteří si chtějí své jméno pojistit včasnou registrací, mají jednu věc společnou. Jsou, dalo by se to tak nazvat, mrtvou investicí. Dokud neožijí aplikací nebo webem, který je asociován s jejich názvem, nemohou být plnohodnotně využívány. Jak spekulanti, tak i legitimní subjekty jsou si toho vědomy. Téma, kterým se dnes budeme zabývat, vzešlo patrně právě z úvahy o „mrtvých“, tedy zaregistrovaných, avšak nefunkčních doménách.

Parkování

Parkování domén je služba, kterou nabízí každý slušnější webhoster. Spočívá v tom, že k registrované doméně jsou webhosterem vedeny DNS záznamy, což je nutnost, aby mohla existovat. S doménou nicméně není spojen žádný webhosting, žádná prezentace. Uživatel, který ve svém webovém prohlížeči zadá adresu takové domény, dostane buď chybu, nebo standardizovanou webovou stránku. Na ní se dozví, že doména je zaregistrována, ale že v současnosti není propojena se žádnou prezentací.

Alternativní metodou je přesměrování domény na jiné místo na webu. Je to možnost, kterou webhosteři nabízejí také. Oproti běžnému doménovému přesměrování má tato funkce u parkování domény většinou svá omezení, dalo by se říct, že není plnohodnotná. Pro mnoho majitelů domény je to ale lepší varianta než nechat uživatele dívat se na prázdnou stránku, nehledě na fakt, že se tak může zvýšit návštěvnost jiné domény stejného majitele.

Parkovné

Parkování domény je totéž jako parkování auta. Dočasná služba, kterou využijete pouze do doby, než nastane čas spojit zaregistrovanou doménu se skutečným obsahem, nebo na ní začít provozovat jakoukoliv webovou aplikaci. A stejně jako za parkování vozidla, i za doménu je třeba zaplatit. Parkovné bývá velmi nízké, nebo jde o službu poskytovanou provozovatelem webhostingu úplně zdarma (je totiž velmi pravděpodobné, že pokud už se rozhodnete zaparkovat svou doménu u určitého provozovatele, budete si pak u něj také objednávat hlavní služby, tedy webhosting). Přesto, že se nejedná o nějak významnou položku, je zde skutečnost, že zaparkovaná doména je stále mrtvou investicí. Tak proč toho nevyužít?


Zaparkovana domena

Zaparkovaná doména

Komerční parkování

Wikipedia klasifikuje parkování jako výdělečné a nevýdělečné, a přitom za nevýdělečné považuje to, kdy doména sice nenabízí užitečný obsah, ale ukazuje stránku s informací o přípravě služby nebo provozovateli. Nevýdělečnost není moderní.

A tak existují služby, jako je třeba Sedo nebo Namedrive (ale ta uživatelům neplatí). Hlavním cílem této společnosti je handlování s doménami, nicméně mimo jiné nabízí komerční parkování. Komerční v tom smyslu, že nevyužitá doména není mrtvou investicí, ale jen tak mimoděk svému majiteli vydělává peníze. Vhodné zejména pro subjekty držící větší počet domén. Jak je to možné?

Velmi jednoduše. „zaparkovaná“ doména, pokud je náhodně otevřena uživatelem, který ji zadal v důsledku překlepu nebo proto, že hledal její očekávaný obsah, zobrazí stránku s reklamou. Stránka vypadá jako pseudokatalog stránek s tím, že uživatel má možnost výběru z kategorií, vyhledávání, prohlížení nabízených odkazů. Odkazy jsou generovány sémanticky. To znamená, že stránka je z katalogu reklam v systému, který ji řídí s ohledem na použitá klíčová slova. Když otevřete „zaparkovanou“ doménu s názvem tématicky odkazujícím k mobilním telefonům (viz výše), budou odkazy na onom „katalogu“ směřovat ke stejnému tématu. Pokud byste otevřeli stránku s bydlením, virtuální parkoviště vám nabídne prodej domů a nemovitostí. Je to rychlé, šikovné a účinné.

Majitel domény pochopitelně není placen za to, když se virtuální katalog zobrazí uživateli, ale za to, když uživatel na některý z odkazů klikne. To, co dostane držitel domény, je podíl na částce, kterou za proklik zaplatí zadavatel inzerátu. Zbytek částky si ponechá jako svůj zisk provozovatel parkovacích služeb. Doména se tak pro majitele, ať už spekulanta, či subjekt, který myslí na budoucnost, mění z mrtvého železa (DNS záznamu) na zdroj financí. O tom, zda jde o částky malé, nebo vysoké rozhoduje především samotné doménové jméno. Pokud je nezajímavé, dostanete nepatrnou částku. Pokud je velmi zajímavé nebo velmi blízké některé z běžně používaných služeb a uživatelé jej otevírají překlepem, můžete si přijít na nějaký ten dolar. Virtuální katalogy se mohou zobrazovat v různých jazycích, mohou být upravovány podle IP adres. A lze do nich přidat odkaz na skutečného provozovatele domény.

Napálený uživatel

Je zřejmé, že z pohledu uživatele webu není parkování domén příliš košer službou. Absolutní laik může virtuální katalog považovat za stránku, kterou hledal, a v domnění, že se „prokliká“ k žádanému obsahu, bude provozovateli parkoviště a majiteli domény vytvářet zisk. Nicméně mnoho uživatelů tyto katalogy již na první pohled rozpozná a dále nepokračuje. Jedná se především o ty, kteří jsou technicky více erudovaní a jsou zkušení při odhalování například pokusů o phishing nebo nevyžádané pošty.

A tady je kámen úrazu. Přesto, že parkování domény může přinést peníze za něco, co by bylo jinak jen ležícími prostředky, z pohledu snad ne všech, ale mnoha uživatelů internetu se jedná naprosto jasně o podvod. „Čisté“ řešení je to, co jsem popsal na začátku. Tedy když nevyužívaná doména (s patřičným upozorněním) přesměruje návštěvníka na jiné stránky svého majitele nebo když zobrazí informaci o tom, že služba se připravuje, je dočasně nedostupná nebo její stránky právě není možné zobrazit. Komerční parkování není chápáno jako čistá služba.

MIF16

Omezení a závěr

Některé služby omezují své použití na parkovacích stránkách. Tedy přesně na tom, co se uživateli zobrazí, když otevře nevyužívanou doménu. Nemohou zde být reklamy některých běžně používaných reklamních systémů. Nelze zde (dle licenčních ujednání) umisťovat některá vyhledávací pole a tak dále. Ze strany provozovatelů těchto služeb jde především o snahu chránit se před nevítaným, v podstatě náhodným využíváním jejich služeb uživateli – zákazníky, kterým nic nepřinesou (a kteří jim nic nepřinesou), bez možnosti něco takového monitorovat. Nicméně pro majitele domén, hlavně většího množství domén, je to úžasná metoda vedlejšího výdělku.

Pokusili jsme se najít provozovatele komerčního parkování domén v tuzemsku. Nebyli jsme úspěšní. Pokud o někom takovém víte, dejte nám o něm vědět v diskuzi pod článkem. Komerční parkování je jistě velmi zajímavá záležitost. Ale podle všeho to vypadá, že záležitost je dnes i do budoucna poněkud kontroverzní.

Anketa

Je komerční parkování domén fér k uživateli?

43 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 12. 2007 1:40

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »