Hlavní navigace

Proč žárovka svítí?

8. 6. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jsem řečník zvyklý hovořit spatra a s minimální přípravou. Proto se mi sem tam stává, že vyblinknu perlu, které později lituji. Jednou takovou bylo mé doporučení posluchačům rozhlasu z minulého týdne. Řídil jsem se jím sám.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Kam směřují trendy v internetovém vyhledávání? Inu, ke konvergenci obsahu a k tomu, aby vyhledávače dokázaly odpovídat na běžně položené otázky. Zkuste si to sami – zeptejte se Google a pak Bingu na to, proč žárovka svítí – a porovnejte si výsledky. Moderátorku to evidentně pobavilo, někteří posluchači to bohužel nepochopili. Nevadí, život jde dál.

Když jsem se později ze záznamu poslouchal, pocítil jsem silné vrtání v hlavě. Dovedou vyhledávače, alespoň ty hlavní, odpovědět na takto formulovaný dotaz? Vrtání bylo následováno nepříjemnou obavou a bohužel, experiment provedený ihned následně mé obavy potvrdil. Přistupmež k provedení důkazů.

Veleslavný a prakticky všemocný Google k minulému čtvrtku na česky položenou, zdánlivě velmi lapidární otázku, odpovědět neumí. Když otázku položíme anglicky (omlouvám se za případný nepřesný překlad), nebude odpověď o nic lepší. Nejnovější (ale, jak jsme si řekli, ne zas tak úplně nejnovější) vyhledávač z dílny Microsoftu není ve svém projevu o moc kvalitnější (česky, anglicky). Vyhledávač, který se kdysi na otázkách pokládaných „běžným jazykem“ udělal, nám neporadí také. A tak možná nečekaně nejbližší odpověď k tomu, co jsme chtěli, umí díky přednostnímu vytahování výsledků ze své vlastní služby vrátit Yahoo (bohužel, podrobnější inspekce odkazu ukáže na smutný fakt, že to, že je otázka položena, neznamená, že na ni někdo odpoví).

Vraťme se ale domů. Seznam nám na naši otázku odpoví relevantně již čtvrtým výsledkem, ovšem jeho transkripce do jazyka běžného člověka není, jak račte posoudit, úplně jednoduchá. Cesta ke žhavému vláknu vede totiž přes tajemství vesmíru. Vyhledávač Centra nám (k datu psaní této glosy) neodpoví vůbec, podobně jako Jyxo, od kterého jsem si osobně sliboval nejvíce.

BRAND24

Nuže, zastavme tyto pokusy konstatováním, že z oslovených odborníků se pravdě nejblíže dostal Seznam (byť s výhradou problematické čitelnosti onoho textu). A tak, chceme-li se snadno a rychle dopracovat poznání, musíme se zeptat nikoli vyhledávače, leč encyklopedie, a to prosím pěkně ne na naši otázku, ale pouze na její předmět (tedy na žárovku).

Mene Tekel (tedy, sečteno a podtrženo). Omlouvám se všem posluchačům Radiožurnálu, kteří jsou nyní frustrováni skutečností, že ač třeli ebonitovou tyč liščím ohonem jako diví, žárovka se nerozsvítila. Vyhledávače ve svém vývoji zjevně nedospěly do stavu, kdy by dovedly opravdu poctivě porozumět řeči lidského kmene. Ale to nevadí. Pokud se dostatečně naučíme řeč vyhledávačů, přesněji pokud dovedeme klarifikovat svůj dotaz tak, aby byl technickou mluvou srozumitelný, dospějeme rychle a bezpečně k tomu, co jsme chtěli vědět. V našem případě ke žhnutí vlákna ve skleněné obálce.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).